Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Space Empires 4x

Startat av Delirium, 12 februari 2013 kl. 14:25:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

#15
Ja, den dolda informationen bidrar till försiktighet, vilket jag tycker är ascoolt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

B_J_S

#16
Citat från: "Andreas Lundin"Ja, den dolda informationen bidrar till försiktighet, vilket jag tycker är ascoolt.
Björn!
Har vi inte någon som skulle kunna fylla 4:e platsen.

VILL PROVA! :ultra:
//Jonas

Delirium

#17
Vi är fyra och ska testa spelet på torsdag. Planen är att alla ska ha läst på i förväg. Återkommer med rapport.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Andreas Lundin

#18
Kul! Kör ni med expansionen? Isf, vilka regler därifrån hade ni tänkt att använda?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

#19
Tror vi är överens om att spara expansionen och bara köra grundspelet men de avancerade reglerna. Det är ju första gången för oss alla. En del uppmanar att bara köra basic, men det är ju lite mesigt.
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Aquahog

#20
Ifall det faller er i smaken och ni behöver spelare i framtiden är jag intresserad. Har kört grundreglerna (inga "hangarfartyg" eller MS pipelines) med brorsorna några gånger.

Andreas Lundin

#21
Basic är helt jäkla supertråkigt faktiskt. Fattar inte att man kan tipsa om det.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Delirium

#22
Citat från: "Aquahog"Ifall det faller er i smaken och ni behöver spelare i framtiden är jag intresserad. Har kört grundreglerna (inga "hangarfartyg" eller MS pipelines) med brorsorna några gånger.

Visst, behövs alltid mer folk vid fronten. Inga problem att komma in till Göteborg i så fall antar jag?
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Aquahog

#23
Trevligt. Inga problem, jag är mobil. Några dagars förvarning till bebisens andra förälder kan behövas bara. :)

B_J_S

#24
Vi var 4 st som spelade Space Empires igår och det var hur skoj som helst.
Alla hade den lätt aggressiva inställningen och det blev drabbning över hela planen.
Många fel gjordes, men det kommer att vara tuffare tag nästa gång!

Vi hann inte spela klart, men det var nog Björn som låg närmast en seger.

Skall bli skoj att sätta tänderna i igen och sedan så har vi expansionen kvar!  :D
//Jonas

Andreas Lundin

#25
Hade jag rätt vad gäller speltid på ett ungefär?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

B_J_S

#26
Ganska bra utsaga om tiden.
Vi satt i 6 timmar och han väl 8-9 rundor.
Eftersom detta var första gången vi spelade då gjorde vi ganska mycket saker sekvensiellt som vi kommer att göra samtidigt nästa gång.

Tror att det kommer att sänka speltiden för ett komplett spel till runt 4 timmar.
//Jonas

andqui

#27
Space Empires var verkligen en rolig bekantskap och framstår som ett solitt spel helt klart. Att lista ut en bra strategi känns som en utmaning.

Kan tänka mig att spela det snart igen fast jag verkar ensam om att omedelbart vilja "krydda" det med expansionen. Jag menar vem vill inte kunna skjuta sönder planeter eller stjäla skepp och teknologier från sina grannar!?  :D
Anders

B_J_S

#28
Först lär man sig krypa, för att sedan lära sig gå.
Allt har sin tid.  8)

Vill inte klämma ut allt ur SE tuben på en gång.  :)
//Jonas

Delirium

#29
Även jag håller med om att Space Empires var bra. Det känns betydligt mer mångbottnat än Eclipse och svårare att "knäcka". Tror inte man kan dra några slutsatser alls av tidsåtgången för oss, alla var n00bs och mycket fick diskuteras och trippelkollas.
Håller inte med om att de avancerade reglerna skulle vara så väsentliga första gångerna man spelar, är i princip bara nya enheter som kommer till, vi hade klarat oss utan att använda pipelines, minor, carriers och raiders första gången och ändå få ett intressant spel. De enheterna var riktigt roliga, men de avgör ju inte direkt spelupplevelsen.

Det största man måste fundera på framöver i det här spelet vad jag kan se är om man ska köra grundreglerna eller optionen om automatisk teknikuppdatering. Just att hålla koll på varje enskilt skepps teknik verkar vara det enskilt mest tidskrävande elementet i spelet. Tar man bort det tjänar man riktigt mycket tid men förlorar ett strategiskt viktigt element. Vi får pröva oss fram.

Ett bra skrivet och kul spel sammanfattningsvis som har många bottnar och man får riktigt mycket spel för pengarna. Följaktligen gick jag direkt hem och beställde ett eget ex. :)
Dungeons and Dragons och Kingmaker