Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_pelle

Riktigt gamla svenska krigsspel

Startat av pelle, 30 juni 2014 kl. 20:06:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Ursprungligen hade väl Reisswitz 1:2326 eller något annat märkligt?
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

#46
Citat från: Engelbrekt skrivet 29 maj 2015 kl. 12:25:11
Ursprungligen hade väl Reisswitz 1:2326 eller något annat märkligt?

Det var Reisswitz Den Äldres spel från 18121811.  :)

pelle

"After some thought he settled on a scale of 1:2373 - a seemingly odd number, which worked out to 3 cm equalling about 100 paces."

http://tacticalwargamer.com/articles/gamehistory/gamehistory1.htm

Engelbrekt

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

pelle

Två till böcker på gång, lagom till jul så här. Första blev färdigscannad i dag:
Försök till handbok i krigsspel från 1878. Okänd författare (introduktionen är undertecknad K.G.).

Vet inte om den innehåller något spännande. 77 sidor om hur militärer ska spela krigsspel. Den börjar med en fin definition i alla fall:



Så det är alltid något. :) Får återkomma med mer utförlig analys när jag har läst hela. Den andra boken jag väntar på har jag högre förväntningar på. Den här var mest för att komplettera så alla böcker på KB med "krigsspel" i titeln ska vara scannade sedan.

pelle

Vissa problem är sig lika sedan 1878:

"Önskligt är att krigsspelsrummet kan under tiden mellan spelstunderna hållas stängdt, eller ock att krigsspelsbordet kan öfvertäckas med en lös öfre träskifva, på det att brickorna måtte kunna orubbadt qvarstå från en öfningsstund till en annan."

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

pelle

Bok nummer två var inte vad jag hade trott/hoppats. Det finns visst flera stycken olika tyska Regements-Kriegsspiel från sent 1800-tal. Den här som översattes till svenska av G. Axelsson och gavs ut som Handledning och exempel till regements-krigsspelet 1904 var av Fredriech Immanuel (1903?). Det finns en Amerikansk översättning också från 1907. Men det är ett fritt krigsspel utan tärningar, utan tabeller, bara en domare som bestämmer vad som händer. Inte min kopp te. Större delen av boken upptas av tre stycken scenarion med tillhörande AAR. Det följer med en tysk krigsspelskarta också över en bit av Tysk-Franska-gränsen vilket kanske är det roligaste med boken egentligen.

pelle

Däremot var den första boken roligare än jag hade väntat mig.

Försök till handbok i krigsspel från 1878, okänd författare. Det är en riktig regelbok med tabeller och så. Riktigt fina CRT:er faktiskt.



(Samt en liknande för artillerield.)

Rejäl inledning och historik över krigsspelens historia också och många sidor instruktioner för hur de ska spelas i praktiken. Det saknades i boken från 1830. Det finns instruktioner för ovana och för vana spelare. De ovana spelar på samma karta och turas om att komma in och flytta. Vana spelare sitter i olika rum med egna kartor och skickar order till ett tredje rum där domaren sitter och styr.

Det finns exempel också, men ingen karta till. Snabbsökning på Eniro säger mig att det verkar som om kartan täcker ett område utanför Torshälla/Eskilstuna (gammalt övningsfält där?).

pelle

Till Regiments-krigsspelets försvar kan jag säga att den boken faktiskt också har rätt många sidor med intressant utöver reglerna. En lång utläggning där också om krigsspelens historia, om kart-skalor och spelpjäser. Det tipsas om att det går att spela med figurer också:

CiteraEtt annat slag af figurliga trupptecken har på ett synnerligen sinnrikt sätt uttänkts af Major Christ och vunnit en snabb spridning. I denna apparat framställas de olika vapenslagen och truppenheterna genom små figurer, hvilkas fotplattor äro uppgjorda i skalan 1:8000. Så t. ex. betyder en infanterist i marsch ett kompani i rotekolonn, en liggande infanterist ett kompani i skyttelinje, ryttare i olika ställ­ningar skvadroner och regementen, en kanon batterier o. s. v.

Ett stycke på fyra sidor för att diskutera om krigsspel ska använda tärningar eller inte (författarna tycker inte, som sagt).

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

pelle

Försöker få fram mer information om det där operationella Bülow-krigsspelet från 1826, men det går dåligt. Krigsarkivet hade inget. Värt att skriva tiil Armémuseum antar jag. Finns det några andra ställen som kan veta något? Finns det några experter här eller någon med bra kontakter som känner för att snoka runt lite?

Det måste nästan vara någon officer som hittade på det och det kanske nämns någonstans i någon tidning eller annan bok från den tiden. Fanns väl en militär tidskrift som gavs ut år 1800? Någon som har samlade utgåvorna från runt år 1826 när till hands i så fall? :)

pelle

Har jag postat PDF-länken ens förresten?

http://libris.kb.se/bib/2409051

Allt som beställs hem digitalt från KB läggs upp gratis för allmänheten efter någon månad, så minst tre av de andra spelen som nämns tidigare i tråden finns också där nu.

pelle

Citat från: pelle skrivet 27 maj 2015 kl. 09:44:50
Citat från: pelle skrivet 18 maj 2015 kl. 12:53:34
Citat från: Rydfalk skrivet 18 maj 2015 kl. 12:40:24
...men till Friendly Fire hinner du väl?  :up:


Jag ska se hur fusk-varianten med kuber känns (A2-karta, plexi, minsta träkuberna från spielmaterial). Det är den jag har kompetens att fixa till. Att flytta runt träpeggar känns lite märkligt hur som helst. Räv-krigsspelet?

Blev en A1-kart (4xA3 utskrivna), plexi, träkuber och andra trä-pjäser:



(Något program på vägen har roterat bilden lite märkligt ja.)

Jag är inte så nöjd med hindrande terrängen, de runda pappsakerna. De ser lite för mycket ut som små fula planeter ritade av ett barn. Generalerna blev lite väl stora också eftersom det inte fanns några halvstora pjäser i rätt färger på spielmaterial. Men de fungerar. Jag har solospelat ett helt parti och lite på ett andra och tror jag har fått till en vettig regeltolkning, men det krävs så klart någon riktig motspelare för att hitta alla luckor i hur jag har förstått allt. Det är för lätt att komma överens med sig själv om vad som är tillåtna drag.

Det här ("Krigs-spelet, grundadt på Bülows nyare krigs-systems esprit", 1826) blev till slut spelat med två spelare (inte bara jag solitärt) i början på hösten. Hittade två frivilliga brädspelare på jobbet som körde det under min ledning under en (något för lång) lunch.

En timme höll vi på och då var det i alla fall en spelare som hade ett tydligt övertag. Att hålla på tills en spelare har intagit den andras hemfort tar nog flera timmar och blir rätt tråkigt mot slutet när det ändå är uppenbart vem som håller på att vinna. Spelet skulle kanske fungera bättre med bara mittendelen av spelplanen och köra tills någon har vunnit ett avgörande där. Å andra sidan finns det regler för vapenvila och att då får båda spelarna tillbaka alla förlorade pjäser och ställer upp igen längs en ny gräns och börjar om, så det kanske är tänkt så att det är svårt att få en offensiv att hålla i sig hela vägen innan det börjar bli ont om pjäser, så att det blir mer en lång kampanj med många kortare partier innan någon kan vinna. Perfekt för de med alldeles för mycket fritid i så fall?

Det här var ungefär (eller exakt?) läget när vi slutade:


https://boardgamegeek.com/image/3193245/pelni?size=original

För att vara ett spel utan dold information och utan slump blev det rätt så kaotiskt. Ungefär som när jag körde solitärt. Det är många saker att hålla reda på med begränsad kapacitet på olika vägar, kommunikation till och mellan sina generaler och till magasinen, så utan att sitta och tänka en evighet är det inte trivialt att komma på ett perfekt sätt att flytta. Nu flöt det på extra bra också för att båda spelarna insåg att det inte skulle fungera om de satt och tänkte för länge eller spelade för defensivt, så det blev kanske fler luckor för motståndaren ibland än det borde ha blivit.

Ljusa armén (orange, gul, röd) lyckades (som synes?) bäst. De har gått en bit in på motståndarens halva av brädet och tagit två fort där. Svarta och lila divisionerna har tagit en hel del stryk. Det blev problem flera drag för den sidan för att det blev en lucka mellan gråa och lila divisionerna och då måste den spelaren välja att antingen flytta bara gråa divisionen eller båda de andra varje drag. Med minst en division stående helt stilla varje drag mot en motståndare som flyttar alla sina tre divisioner blev det knepigt att inte bli överkörd någonstans.

Vet inte om det är något jag kommer ta med och lunchspela igen, men jag hoppas jag får chansen att spela vid andra tillfällen (jag har ju inte provat själv att spela mot någon annan än). Båda spelarna tyckte det i alla fall var över förväntan (vi tre har gett det 6, 6, respektive 5 i betyg på bgg).