Författare Ämne: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015  (läst 40195 gånger)

Engelbrekt

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #180 skrivet: 20 maj 2015 kl. 15:37:41 »
Conflict of Heroes borde vara mycket lämpligt i sammanhanget.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Elias Nordling

  • Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5397
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #181 skrivet: 20 maj 2015 kl. 18:44:44 »
Twilight Struggle tror jag är en bra Gateway Drug. Även COIN-spelen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #182 skrivet: 20 maj 2015 kl. 22:26:12 »
Twilight Struggle kan var ok och nära brädspel. Tycker dock som nybörjare på det själv att det är lite svåröverskådligt jämfört med många andra krigsspel?

Planen som jag känner börjar ta form är att ta tanken från Figg-rummet men applicera den även på Blipp.

En bunt färdiga spel, framplockade och redo på brickor med en förklarande skylt (A4 eller A3)så att det är enkla att visa upp, välja och slå sig ned med. Tittar jag i våra förråd så skulle det kunna vara:
  • Taktiskt WWII (Conflict of Heroes, ASLSK, Heroes of Normandy...)
  • Napoleon eller motsvarande (VPG:Waterloo 20, GMT:Manoeuvre...)
  • Något mer strategiskt (något introscenario i SCS, VPG:No Retreat 2...)
  • Något lite visuellt? (Command and Colors klon, FFG:The Lion and the Eagle...)

Wings of War och sådant är mer Figg i min världsbild.

Sedan är det bra om vi kan hitta spel och aktiviteter så att vi själva också är på plats, har det trevligt och är igång, det är dock viktigt att komma ihåg att rummet i sig inte är ett självändamål.

Så, nu gäller det att planera 6/6 - en dag om gjord för sill, nubbe och hexrutor! - och sedan Friendly Fire - du kommer väl!


/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

silversixx

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1222
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #183 skrivet: 20 maj 2015 kl. 22:36:01 »
Mitt strå:
Istället för att vara besatt av tanken att vissa spel lutar åt ett håll eller annat ("Wings of War? Nää, lite mycket figurspel för mig"), så kanske man bör fylla salen med allehanda konfliktspel och därefter brygga över till lite medeltunga titlar? Ett parti snabbt whatever blir lätt ett snabbt parti Napoleons Triumph ( eller vad det assnygga trästickespelet heter) vilket i sin tur blir en introduktion till nåt lättsmält scs? Man kommer inte frälsa alla, men att ta gruppen som inte dyrkar spel utan tema (eurogames) eller teman utan spel (ameritrash) kan vara en god start :) Rummet bör göras attraktivt och i alla fall förmedla aktivitet.

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #184 skrivet: 20 maj 2015 kl. 23:45:29 »
Mitt strå:
Istället för att vara besatt av tanken att vissa spel lutar åt ett håll eller annat ("Wings of War? Nää, lite mycket figurspel för mig")...
Ok, ok, detta är Internet men när för tusan bövlar blev jag besatt?!? :evil:

Att fylla salen med allehanda krigsspel var precis vad tanken var. Att ha snabbstartade, snabbspelade och icke-triviala spel var målet.

"Hoppas det regnar i sommar!"

silversixx

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1222
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #185 skrivet: 21 maj 2015 kl. 00:26:06 »
Mitt strå:
Istället för att vara besatt av tanken att vissa spel lutar åt ett håll eller annat ("Wings of War? Nää, lite mycket figurspel för mig")...
Ok, ok, detta är Internet men när för tusan bövlar blev jag besatt?!? :evil:
Felformulerat av mig - jag försökte göra ett exempel av hobbytunnelseende och parafraserade samtidigt dig. Det blev ett dåligt exempel, sorry!
Poängen kvarstår :)

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #186 skrivet: 21 maj 2015 kl. 08:25:43 »
Det är okey, men vi är många som är av åsikten att blandningen av figurspel och blippspel i år utföll negativt för de senare.

Det är en stor skillnad mot ett litet konvent med ett begränsat antal platser att sitta och spela. Effekten i år blev att vi inte kunde ta tag i möjliga blippspelare.
Därav att vi till nästa år åter vill skilja figur- och bippspelen till olika rum - om salsarrangemangen gör det möjligt - och hitta sätt att göra blippspelandet mer attraktivt.
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

  • Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 841
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #187 skrivet: 21 maj 2015 kl. 13:03:38 »
Därav att vi till nästa år åter vill skilja figur- och bippspelen till olika rum - om salsarrangemangen gör det möjligt - och hitta sätt att göra blippspelandet mer attraktivt.

Amen till den
Nu är det spel med Red Barricades samt the doomsday project

Delirium

  • Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3203
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #188 skrivet: 21 maj 2015 kl. 16:31:36 »
Om man ska driva tanken till sin spets pratar vi nu i princip om fyra förgreningar av krigsspelsrummet.

1. Figgrummet som vanligt.

2. Introduktion till blipphobbyn med en jourhavande "spelledare" (minst).

3. Platsen för de stora och imposanta blippspelen som visuellt knockar åskådaren (och också är en introduktion).

4. Platsen för krigsspel.se-communityn att mötas socialt.
EU: Price of Power på TTS
Saknar spelträffar på riktigt

folow

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #189 skrivet: 21 maj 2015 kl. 20:38:33 »
Jag tycker att det är kul att introducera nybörjare, och kan gärna deltaga som "spelledare" i ett sådant initiativ.  På GothCon var jag med som regeltolkningsstöd för två nybörjare på Twilight Struggle, vilket åtminstone en av dem sade efteråt var mycket uppskattat. Jag tror att t.ex. ASLSK1 eller Red Winter skulle vara kul att göra en liknande lösning med.
Det ger mig en möjlighet att kunna reglerna bäst i ett spel, vilket är uppfriskande eftersom det oftast förhåller sig på motsatt sätt.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j’attaque.

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #190 skrivet: 21 maj 2015 kl. 20:55:38 »
Om man ska driva tanken till sin spets pratar vi nu i princip om fyra förgreningar av krigsspelsrummet.

1. Figgrummet som vanligt.

2. Introduktion till blipphobbyn med en jourhavande "spelledare" (minst).

3. Platsen för de stora och imposanta blippspelen som visuellt knockar åskådaren (och också är en introduktion).

4. Platsen för krigsspel.se-communityn att mötas socialt.
Yepp, och så har det faktiskt sett ut tidigare. Som ofta i "organisationer" så hamnar man i ett läge där man tycker att det man är bra på "sitter i väggarna". Så är det dessvärre inte. Så vi får helt enkelt se till att vi blir bättre igen.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #191 skrivet: 22 maj 2015 kl. 08:22:49 »
Om man ska driva tanken till sin spets pratar vi nu i princip om fyra förgreningar av krigsspelsrummet.

1. Figgrummet som vanligt.

2. Introduktion till blipphobbyn med en jourhavande "spelledare" (minst).

3. Platsen för de stora och imposanta blippspelen som visuellt knockar åskådaren (och också är en introduktion).

4. Platsen för krigsspel.se-communityn att mötas socialt.

Fast när jag tänker efter är 3:an inte på något sätt nödvändig utan en del av 4:an - som därmed blir 3:an om man stryker 3:an, jag den gamla 3:an eller till och med 2:an...  :? :shock:

Så för Krigsspelsrummet Blipp:
1. En plats för introduktion till blipphobbyn där arrangörer (och andra frivilliga) hjälper nya spelare
2. En naturlig plats för krigsspel.se-communityn att mötas

1:an ser jag i grunden som ett ansvar för arrangörerna, så att de får göra sig förtjänta av sin dagliga LinCon-burgare. Däremot är det självklart upp till alla trevlig krigsspelare med acceptabel personlig hygien att kasta sig in i rollen som jourhavande regelhjälp!

Den andra punkten är den som ska se till att det alltid händer något i rummet. Att köra de stora imposanta spelen är bra ur marknadsföringssynvinkel men egentligen funkar det lika bra med flera mindre spel - stora har imponatoreffekt, flera små ger flera exempel? Det viktiga är att vi trivs! Är det något mer vi ska tänka på till nästa år för att hålla folk i rummet? :insecure:

« Senast ändrad: 22 maj 2015 kl. 08:49:37 av Rydfalk »
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

  • Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4405
  • https://www.instagram.com/herblindi/
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #192 skrivet: 22 maj 2015 kl. 13:08:58 »
Jag har egentligen inget att anmärka på från i år annat än temperaturen. Det var på tok för kallt så jag fick ha jacka på mig och var ändå tvungen att gå en runda då och då för att värma upp mig. Kan salens ventilationssystem varit inställt på betydligt fler individer/yta tro?
Funderar mest på (spelar mindre): Arkham Horror CG, Great Battles of History, ASL, Terraforming Mars

Delirium

  • Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3203
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #193 skrivet: 22 maj 2015 kl. 14:31:24 »
Den gamla arrangören och exhibitionisten i mig vaknade plötsligt. Här är konkreta saker vi kan göra:

1 Introvågen
a. Utarbeta ett mer hyfsat detaljerat schema där vi kan ha pass utsatta i arr-listan för "nybörjarintro till krigsspel". Lättare för folk att planera och lättare för oss att samla rekryter. Betyder inte att det inte kan tas emot nybörjare andra tider också naturligtvis.
b. Som ovan men vara mer specifika om vad det är för spel vilket pass: t ex "Conflict of Heroes torsdag 13-15, ASL fredag 9-12, East Front lördag 23-01".

2. Engagera folk
Göra det lättare för folk att planera spel på plats: skriva upp namn, tel, intresse så kan man knyta ihop sig. Vi vet att det brukar göras på whiteboard ibland, men det kan uppmuntras mer. En temporär databas?

3. Jippon:
a. Utlottningar, t ex "gissa mängden blippar i denna zipbag"; "hur mycket väger dessa 300 Eurofront-block?" och vinn ett (skänkt) spel.
b. Föreläsning (30 minuter?) plus frågestund om särskilt ämne av hugad spekulant.
c. Quiz om krigshistoria och/eller krigsspelsdesign (30 minuter?).
d. Tävling i tidstypisk uniform/kostym (ej 1900-tal möjligtvis).
e. "Hur stadig är du på handen?": tävling i att föra ett ägg med pincett runt en snitslad bana.

Finns mer någonstans, återkommer.
« Senast ändrad: 22 maj 2015 kl. 14:34:15 av Delirium »
EU: Price of Power på TTS
Saknar spelträffar på riktigt

Rydfalk

  • Löjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 1464
    • Visa profil
SV: LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015
« Svar #194 skrivet: 22 maj 2015 kl. 22:57:22 »
Jag har egentligen inget att anmärka på från i år annat än temperaturen. Det var på tok för kallt så jag fick ha jacka på mig och var ändå tvungen att gå en runda då och då för att värma upp mig. Kan salens ventilationssystem varit inställt på betydligt fler individer/yta tro?
Det kan nog ligga något i det... Det är ju en föreläsningssal.
"Hoppas det regnar i sommar!"