Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

AAR Baltic Gap SWE vs US

Startat av sfclinken, 26 april 2016 kl. 09:15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: jerry skrivet 17 maj 2016 kl. 20:31:10
Vackert ....................
Kan man pausa på något sätt ??

Det är en GIF bild.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  OSGs Highway to the Kremlin och 3CGs Dance of War, därefter SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

8:e augusti 1944 (turn 14)

Närbild på den sovjetiska centern. 1., 5. Tank Division samt 3. Mechanized försörjs av 6. Guard HQ vid Birzhai som är knutet mot Daugavpils med extender. Försörjningläget är tufft då all supply måste köras och/eller flygas dit. Tanken var att dessa tre kårer skulle slå mot Jelgava men just nu kommer jag ingenstans pågrund av brist på bränsle. Den tyska 12:e Pz Divisionen dök dessutom upp mitt i vägen men den är nu nedkämpad så när som på en stridsvagnsbataljon. Alternativ framryckningsväg har varit att gå över floden Daugava vid röd stjärna markerad Bro med 1. Tk och skära av tyskens reträtt mot Riga men detta har också hittills misslyckats pågrund av tung moteld från tyskt artilleri.

19. Tk har slagit sig över Daugava och skapat ett brohuvud vid Koknese som också föll denna rundan. Ett flertal tyska infanteri regementen har även inringats i området.

I den sovjetiska centern (väster om Gulbene) har 3 stridsvagnsbrigader med infanterisupport slagit sig igenom och har nu fri väg mot Cesis och hotar skära av tyska vänsterflanken.

Vid Valga (röd stjärna) genomförde ett par stridsvagnsbataljoner en omfattning av staden och skar tillfälligt av reträttvägarna. Dock kullkastades alla sovjetiska planer på anfall när ett våldsamt tyskt artillerianfall nedkämpade och desorganiserade anfallande förband. Valga håller.

På den yttersta högerflanken har mina sovjetiska förband intagit Tartu.

Tack vare Tartu har jag nu 30 POP mot 26 enligt plan och det innebär att jag ligger 4 turns före planen. Stalin måste vara nöjd hittills...

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

19:e augusti 1944 (turn 17)

Det börjar bli uppenbart att Pskov föll alldeles för enkelt i ryssens händer. Pskov, Tartu, Valgari, Petseri och nu med ett snabbt anfall med 10:e ryska Tk kåren in i Parnu har tysken tappat 12 POP snabbt. Ryssen ligger nu 10 turns före schemat och det börjar ser ruskigt tufft ut för tysken.

Efter att Kaunas nu fallit och ytterligare förstärkningar anlänt från söder så inleds en offensiv utmed hela fronten. Pansarkårerna ligger i beredskap strax bakom frontlinjen redo att slå vid minsta tecken på svaghet i det tyska försvaret. Tanken är att inringa Riga men också att om möjligt slå rakt västerut mot Memel.



Historiskt ligger jag efter på min södra (vänstra) flank. Mycket resurser har gått till framryckningen mot Pskov, Tartu och Parnu. Men det har betalat sig väl i antal POP. Jag borde nu i stort sett kunna mala sönder tysken saktamen säkert utan brådska. Största hotet nu är de tre nyanlända Pansardivisionerna (5:e, 14:e och GD) som ligger grupperade runt Shiauliai.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

#34
Ryssen har +4 VP. Om inte tysken återtar några POPs utan bara håller det han har just nu så kommer ryssen samla ytterligare 11 VP på den kommande 11 rundorna. Det största hotet finns som sagt runt Shiauliai och där är det minst sagt sparsamt med POPs. För att kunna skada ryssen måste motattacken antingen slå extremt djupt ända till Daugavpils alternativt ske på min högerflank med ett återtagande av Parnu och Tartu. Det sista nämnda är dock högst osannolikt med tanke på hur den tyska truppkoncentrationen ser ut. Dessutom har tysken inga järnvägsingenjörer så några anfall på djupet kan det knappast heller talas om. Dessutom har jag samlat en massiv bränsle/ammunitionsdepå vid 3:e och 29:e Tk kårens grupperingsplats redo att försörja framryckningen mot Memel.

Igen...det ser mörkt ut för tysken.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

jerry

Aaaaaahhhhh.... nu har vi kört detta en bit in i spelet sen packade vi ihop för den tyska moralen var lite svajande.... och vi väntar på vårt WIF
MEN.... men jag håller med om att det är riktigt riktigt roligt och jag håller med om att det INTE är ett bra solitär spel man måste kunna dölja o bluffa som tysk annars är man rökt.....
Och en enastående press på röda armén tidsmässigt , tappar man för mycket fart är det nog inte lätt att hinna ikapp
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL