Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

AAR Baltic Gap SWE vs US

Startat av sfclinken, 26 april 2016 kl. 09:15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: Andreas Lundin skrivet 28 april 2016 kl. 13:24:41
Stenhårt att köra in på djupet sådär och sedan flyga in underhållet!  :up:

En tom VP stad med flygplats och en liten SP dump i bara någa miles från en svag frontlinje.... Ett alldeles för lockande bete. :ultra:

Många missar detta   :lol:....Klippt ur reglerna:

1) Rear Area Security (Critical). Garrison
everything you hold dear: SPs, important
railheads, air bases, HQs. Failure to do
so will (with the limited ZOC effects)
cause you to lose them—and lack of
supply dooms armies in this game. Solid
combat units should be stacked with each
of these important items.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

22:a juli 1944 (turn 9)

Rysk framryckning fortsätter. Vänstra flanken möter föga motstånd och går mot Daugavpils och Panevezhys. Centern har det något tuffare. Försörjningslinjerna är utsträckta och ammunition/bränsle har svårt att nå fronten. En marsch genom träsken söder om Ostrov överraskar dock tysken och skapar tillfälligt kaos. I kombination med högra flankens genombrott vid Pskov sätts hela tyska försvarslinjen från Psov till Ludza i en tuff försörjningsituation.



GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

26:e juli (turn 10)

Tyskt försvar på högra flanken kollapsar när mer rysk trupp rusar genom brovuvudet vid floden Velikaya vid Pskov. Ostrov faller, Ludza faller, Griva och Daugavpils faller. Ryska förband går över Daugava och skär av retirerande tysk trupp vid broarna runt Krustpils men blir tillbakadrivna igen över floden. Panevezhys faller. Rysk plan är nu att fördröja tysk reträtt utmed Daugava samtidigt som höger flanken och trupp sydväst om Daugava framrycker med högsta hastighet mot Riga i syfte att innesluta den retirerande tyska armén. Det största hindret just nu är fortfarande försörjningssituationen.

Rysk VP är nu på 3. Jag räkna rmed kunna klara nästa runda också utan VP loss men sen blir det tufft igen att hålla tempo. Sido operation blir att på högerflanken försöka inta Tartu och Pärnu så fort som möjligt för fler VP. Dock anländer det två kompetenta tyska divisioner nästa runda och inom ett par rundor till finns det ytterligare 3 pansardivisioner på plats.

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

5:e augusti 1944 (turn 13)

Slutet och början av augusti kännetecknas av ett tyskt tillbakadragande utmed hela frontlinjen tätt förföljda av rysk framryckning. Ryska försök att gå över Daugava slås tillbaka. Den 5:e augusti sker en kraftfull offensiv utmed hela den sovjetiska frontlinjen från Tartu till Birzhai.

3 sovjetiska divisioner anfaller mellan floderna Lielupa och Duagava. Området försvaras av tyska 12:e Pz Divisionen som får svårt att hålla ställningarna. Ett sovjetiskt genombrott här innebär att Jelgava och Riga hotas söderifrån. Längre österut lyckas sovjetiskt infanteri röja en övergång av Daugava. Krustpils faller och 19. Tk går över Daugava bakom försvarande tyska förband samt slår sig över en biflod till Daugava och befinner sig nu på samma sida som retirerande tyska infanteri enheter. På sovjetiska högerflanken, öster om Cesis (ner på kartan) och strax väster om Gulbene går 4 infanteridivisioner samt 3 stridsvagnsbrigader till anfall mot den svårt sargade 121:a tyska infanteridivisionen samt en tysk AT-bataljonen i öppen terräng. ANfallet blir en katastro trots överlägsna odds. Tysken skjuter ut 1 stridsvagnsbrigad samt slår tillbaka den sovjetiska "human wave" som stormar fram över fälten. Ett genombrott här hade enkelt slagit sig fram till Cesis och skurit av den tyska vänsterflanken. Slutligen anfalls Tartu men staden håller trots förluster.

VP/POP: Sovjet ligger efter 1 POP och tappar 1 VP ner till +2VP för sovjet. Kan jag bara ta Tartu nästa runda så ligger jag bra på det igen.



GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

nielsen.filip

Mycket kul att följa.

Är det så roligt som det verkar eller är det bara AAR:en som får det att verka roligt? Har väl varit måttligt intresserad av den här titeln innan.

sfclinken

Jag tycker BG tillhör toppen av OCS titlarna.

Skitkul helt enkelt.

Tysken tog ganska svåra förluster i början men det berodde mest på att han valde att stanna och slåss. Nu har han övergått till att sakta dra sig tillbaka. Dock rullar det snart in fyra (ja 4:a)...) elaka tyska pansardivisioner så det gäller hålla tungan rätt i mun nu som ryss. Min center hänger på extenders från Daugavpils bland annat så den är minst sagt känslig. Dessutom saknar min vänstra flank helt snabbrörliga förband änsålänge. 

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Frocken

Systemet med VP för befolkningscentra och att man har en väldigt tight tidtabell gör att man håller andan inför nästan varje tärningsslag trots en rätt ensidig situation.

Gäller opta både på kort och lång sikt.

Instämmer i att det är väldigt spännande läsning också!

sfclinken

Jag har sett många kommentarer på forum att BG funkar bäst som solo. Jag håller VERKLIGEN inte med om det. Tvärtom funkar det jäkligt kasst som solo för du är beroende av FoW för att försvara dig väl.

Tysken inleder kraftigt underbemannad och på reträtt. Ryssen tvärtom, fullt ös och massor med supply (men inte tillräckligt)....situationen förändras när Kaunas eventet löses ut och de ryska försörjningslinjerna är långa (mitten augusti).

I detta partiet är det svårt att sia om hur det blir. Jag tyckte min motståndare var vårdslös i början och tappade för mytcket trupp. Men nu har min framfart stannat av något och med nya tyska divisioner på inmarsch så kan situationen bli delikat...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Jag gillar dock att spela tysk mer än ryss. Ett par rätt placerade pansarbataljoner kan köra över och skära av drösar med ryssar om det hanteras på rätt sätt. :ultra: Dessutom har man fallskärmsjägare som kan användas på djupet mot en oförsiktig ryss... :twisted:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Sammanfattning av händelserna 26:e juni - början av 8:e augusti (beklagar byte av tjocklek på text mm ibland..?)



GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Wes

Tjusigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

jerry

Vackert ....................
Kan man pausa på något sätt ??
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Blir mäkta sugen på detta, med dessa horder av rödarmister................. :ultra:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL