Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Andreas Lundin

Tabletop Simulator slår ut Vassal?

Startat av Andreas Lundin, 14 juli 2016 kl. 22:10:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Har införskaffat

Det finns redan en hel del krigsspel ute i work-shopen på Steam. Någon annan som provat?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Scipio

Till viss del så tror jag nog att det kan bli så. Men VASSL kommer nog vara att föredra för blippspelare för nu ivf.
Men för de andra spelen så tappar nog VASSL rätt mycket mark i närtid skulle jag tro.

Köpte det för tillfället enkom för kunna köra SW: Rebellion men det kommer säkert fler titlar framöver som jag kan tänka mig köra online.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

Har funnits ersättare till Vassal förr som inte slagit ut det. Misstänker att det finns nästan lika många Vassal-moduler som det finns spel över huvud taget till Steam. Men alternativ är alltid trevligt!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Frocken

TTS har dock stöd för VR, aldrig mer LOS debakel etc. kanske tillochmed en virtuell pincett.

The possibilities are endless...
:D

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Wes


Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Så länge jag inte kan göra loggfiler i TTS (och det är inte i scope) har Vassal sin plats hos mig.

Däremot är TTS mycket snyggare , känslan när vi spelar EU:PoP är nästan som riktigt bräde. Så om jag skall spela live och har att välja på TTS och Vassal blir det TTS (om det inte är en massa bra stöd i Vassalmodulen, som tex Imperial Struggle där jag testat bägge för Live)

thermopylai

"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BjornH

Tycker TTS ger mycket bättre känsla för vad den andra spelaren håller på med. Man ser "handen" och ser vad den fipplar med och man kan peka på allt möjligt. (Vet att man kan typ "peka" på kartan i vissa VASSAL-moduler men det är inte lika bra och funkar inte i alla moduler och bara på kartan). Det gör att det hela blir mer interaktivt och mer likt att spela "på riktigt", tycker jag.

Så jag väljer också absolut TTS om jag får välja. Men "slår ut" vet jag inte. Ett problem med TTS är att det är skitbökigt att göra kriggspelsmoduler för att det är skitbökigt att lägga in många komponenter, typ massa olika blippar utan massa manuellt arbete, så jag ser inte riktigt hur plattformen ska kunna bli stor inom krigsspel om inte detta fixas och görs mer automatiserat + att man inte enkelt kan "expandera" stackar som i Vassal (där har däremot Granlid gjort lite innovationer).