Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_jerry

vassal

Startat av jerry, 1 september 2017 kl. 15:07:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

Jag laddar ner spel, helt ok, jag spelar dem, helt ok .....när jag skall spara dem skapar jag en ny zip-mapp o lägger dem i den nya mappen..... MEN NÄR JAG KLICKAR PÅ DEN NYA ZIP-MAPPEN och skall återstarta spelet så kommer det "unable to load game" ??????

NÅGON ????????
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

Varför sparar du spel i en zip-mapp? Det är väll bara att spara en vsav eller vlog-fil som du öppnar senare? Eller håller du på och gör egna moduler?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Citat från: Elias Nordling skrivet  1 september 2017 kl. 19:53:23
Varför sparar du spel i en zip-mapp? Det är väll bara att spara en vsav eller vlog-fil som du öppnar senare? Eller håller du på och gör egna moduler?

??? sorry det där begrep jag inte............för gammal...........
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

För att spara väljer du spara i arkivmenyn och får då en sparat-fil precis som i precis alla andra program sen MacOS och Windows slog igenom för 30 år sen så problemet är inte att du är för gammal utan att du gör nåt med zip-filer och jag hsr ingen aning om varför :-)

Jag har förstått att Vassal har nån grej med att köra zipfiler, men jag vet inte vad det handlar om och jag har aldrig heller behövt bry mig.

Spara spel, så får du en .vsav-fil. Den kan du dubbelklicka på så öppnar du ditt spel. Du kan spela in en logg om du vill skicka till nån annan. Den heter .vlog och med den behöver du ingen tillhörande .vsav.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Citat från: Elias Nordling skrivet  2 september 2017 kl. 07:14:43
För att spara väljer du spara i arkivmenyn och får då en sparat-fil precis som i precis alla andra program sen MacOS och Windows slog igenom för 30 år sen så problemet är inte att du är för gammal utan att du gör nåt med zip-filer och jag hsr ingen aning om varför :-)

Jag har förstått att Vassal har nån grej med att köra zipfiler, men jag vet inte vad det handlar om och jag har aldrig heller behövt bry mig.

Spara spel, så får du en .vsav-fil. Den kan du dubbelklicka på så öppnar du ditt spel. Du kan spela in en logg om du vill skicka till nån annan.Den heter .vlog och med den behöver du ingen tillhörande .vsav.

hmmmm nu ser jag..... ha ha ha ha jag har alltid klickat ner mina spel med krysset uppe i högerhörnet o då frågas det ju om det skall sparas o när man tar ja på den punkten dyker nedladdade filer upp o där finns då endast en massa zip-filer.......
Nu ser jag att man kan spara via vassal.. det har jag helt missat använt vassal i ca fem år ........fanatastiskt

Tack tack.....
Det är alla dom där termerna som gör en tokig det är verkligen rena "grekiskan"
Din mening ovan "Den heter .vlog och med den behöver du ingen tillhörande .vsav."  gör mig totalt förvirrad men tack för att du förklarar eller i mitt fall FÖRSÖKER förklara  :oops:
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

Ja det är egentligen enklare än de får det att verka :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Nä jag blir icke klok på detta
1) jag klickar på save game inne i vassal spelet .... men var skall jag spara dem ??
Det dyker liksom inte upp nåt vettigt alternativ..... skall man skriva något ???
Det som kommer upp direkt är sektionen : Hämtade filer..... o där finns ju all sköns bråte....
Skall jag ändra till en annan sektion typ "den här datorn" ???

Detta gör en smått tokig det är därför jag försökt få in någon mappa att placera spelen i o det har oftast (inte alltid funkat med zip-filer)

MYCKET tacksam för support i detta ärende.................
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

sfclinken

#7
Tveksam om jag förstår frågan? Men jag kan säga hur jag gör eftersom jag spelar 99% av mitt krigsspelande på Vassal. Jag har en mapp på min dator (C: ) som heter Vassal. Därunder Ligger en mapp per modul. Jag har kanske 20 moduler. Tex mappen OCS DAK2. I den mappen sparar jag alla filer. Ofta döpta i ordning med löpnummer för datum/runda. Jag använder mig dock oftast av logg filer och inte rena save filer. 

Så i korthet. Spara i en mapp dit du enkelt och snabbt hittar. Och minns var den finns. Oviktigt var men det brukar vara ganska osmidigt att använda mappen för hämtade filer. Speciellt om du är dålig på att rensa den...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Du kan spara din fil precis var du vill på datorn, företrädesvis där du hittar den. Eftersom du kan köra igång partiet genom att dubbelklicka på filen behöver det inte vara i Vassal-mappen eller nån stans som är lätt att bläddra fram i Vassal, det kan vara på skrivbordet om du känner för det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Tackar
fattar bara inte hur jag skapar mappen man måste skriva något i stil med .vsav... ?
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

Du behöver inte skapa någon mapp, bara kalla filen vad du vill och spara den var du vill. Precis som det vore ett Word-dokument.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Jag måste vara hjärnskadad eller har jag fel dator....
begriper inte detta.....

Men lägg inte mer kraft....... jag får bajsa i den digitala världen , tyvärr

Tack för försöken.
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Jag har PC, så här ser det ut hos mig.

1) Det verkar som om du har både programmet och spelmodulen
2) När du har öppnat spelet, så gör några drag, välja sen "Save Game" i menyn
3) Den slänger upp en dialogruta där du kan välja ett bra ställe i datorn. Det som är kocko är att man får skriva hela filnamnet första gången, typ: mittspel.vsav
4) Sen är det bara att klicka på den filen så kommer du dit där du sparade
5) Senare i menyn kan du sen välja "Begin Logfile". Du anmodas välja namn på videofilmen, typ: drag1.vlog. Då spelar den in alla dina moves och kommentarer och tärningsslag.
6) När du är klar väljer du "End Logfile", då avslutas inspelningen. Den xxx.vlog filen kan du maila till någon som också har modulen. Glöm inte att välja "Save Game" innan du stänger av programmet. När du gör det så kan du markera "mittspel.vsav" om och om igen, så skriver den bara över det gamla.

jerry

Tror det lossnade igår
Det som gjort mig totalt hysterisk är väl att datorn från början föreslog hämtade filer o sen har jag fortsatt i den mappen .
Det är även därför det har blivit nån sorts kalabalik med dessa zip-filer jag förstår inte ETT DJÄVLA DUGG hur jag kunde missa att spara spelet genom VASSALS egen spara-meny ?????
Men likväl kändes det ganska knöligt o få rätt på sina spel
Satt ett par timmar igår o rensade o sorterade o jag TROR det funkar nu det som kändes lite märkligt var att man fick skriva i en tom ruta o att systemet FATTADE att det var ett vassal-spel jag sparade även då jag INTE. Skrev .vsav efter namnet på spelet

Finns tre saker i livet som får en att gå i taket
1) datorer (alldeles för okunnig)
2) varningslampor i bilen (lite mer kunnig)
3) tärningar (i synnerhet vid spel av WIF samt RB

Tack för ert stöd o tålamod
/Jerry
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL