Författare Ämne: Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)  (läst 3859 gånger)

Delirium

  • Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3203
    • Visa profil
SV: Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)
« Svar #45 skrivet: 13 februari 2021 kl. 12:10:18 »
Jag kommer att köra en improviserad demonstration av spelet idag 15.30 under virtuellt galore.
EU: Price of Power på TTS
Saknar spelträffar på riktigt

David Sunnergren

  • Korpral
  • *
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)
« Svar #46 skrivet: 15 mars 2021 kl. 16:34:43 »
Det är förstås en svår balansgång och självklart måste det vara euro på något sätt i en sån här konvertering. En grej de har gjort är att monarker och rådgivare ihop ger dig x antal Admin, Diplo och Military power, så klart i form av kuber men ändå. Sedan använder du x power av olika slag när du gör olika actions tills du inte har fler kvar, men ofta kombineras med kostnad i dukater. Att flytta en armé med x antal land units (som begränsas av din manpower vad gäller regulars men kan kompletteras med mercenaries som så klart är dyrare) kostar 1 MIL, som exempel. En cool flirt med Age of Renaissance är att en Trade Action använder en egen kortlek med varor och tillhörande bonus för provinskontroll, t ex cloth i Flandern eller Porslin via Kina som kan ge ordentligt med klirr i kassan, och som också låter eventuella andra spelare som också har merchants i den noden få en inkomst om du väljer just den.

De har hittat en lite innovativ funktion i att man varken har hexar eller point to point utan stora areor, storlekstyp Normandie, Irland, Portugal, Sachsen som styr förflyttning (en armé och flotta går två areor/sea zones i en action). Men i varje area finns x antal abstrakt placerade provinser. Om någon av dem är fientlig måste du stanna och utkämpa ett slag, annars inte. Du kan lägga ut politiskt inflytande i en area som sedan kan användas i diplomatiska actions mot enskilda länder (Realms är korrekt term) som kanske håller ett par provinser i den arean. Du kan också ha ett Claim på en area som ger dig ett Casus Belli mot alla Realms i den arean. Självklart finns då en speciell action som heter Fabricate Claim. :)

Absurd mängd kort snackar vi, så det finns Actionkort i tre lekar, admin, diplo och militära, som hålls på hand tills de spelas ut som ledare eller plötsliga överraskningar. Eventkort finns i fyra lekar, en per tidsperiod, och ligger ute tre åt gången, en action som varje spelare måste ta varje omgång är att aktivera ett event, t ex Wars of Religion in France, som ju så klart inte fransmannen är så sugen på att aktivera. Det finns landspecifika Missions som är hemliga, och Milestones som är generella och publika (för de som spelar Twilight Imperium Secret och Public objectives). Det finns också Ideas som är genomgripande förändringar i spelmekanik, som Cannons som ger dig poäng när du tar det och även poäng när andra tar en som du redan har.

Märker att jag går igång på detta. :)

Ett potentiellt problem jag identifierat är att det norska designteamet har lagt hela tvättstället i en stor låda, spelet inkluderar en mängd olika scenarion som sträcker sig från 1444 till Napoleontid med olika konstellationer av länder och användande av kartor, och självklart blir det lite klurigt med vilka kort som används när och hur. Jag tror i det här läget att det hade varit bättre att börja lite blygsammare och kanske ha en mindre mängd scenarion i grund som folk spelar mycket och sedan släppt fler efterhand. Att ha koll på allt i utvecklingsprocessen är ju onekligen en utmaning.


Kul att läsa. Ser fram emot att ta tag i detta när de väl tryckt och levererat spelet.