Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Mest berömda generaler?

Startat av aegneus, 31 maj 2020 kl. 18:59:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mimer

Citat från: thermopylai skrivet  4 juni 2020 kl. 21:05:46
Citat från: Mimer skrivet  4 juni 2020 kl. 17:39:36
Citat från: plforest skrivet  4 juni 2020 kl. 17:25:35
1900-talet: General Vinter (mot Hitler)
1800-talet: General Vinter (mot Napoleon)
1700-talet: General Vinter (mot Karl XII)

För många ryska generaler. ;)

:lol:
Om vi tar General Vinter mot Stalin, får vi med en finlländare också

Kvotering.  :D

ErikLj

Citat från: Wes skrivet  4 juni 2020 kl. 15:35:42
Rommel nämns först när jag frågar på jobbet.

ÖB

Sideburns
Lee

Montgomery

Leonidas

Napoleon

Julius Caesar
Hannibal

Saladin

Karl XII

Att min fru känner till Pershing hänger ihop med katter.


För många år sedan dök det upp en hungrig katt vid vår sommarstuga. Vi gav den lite mat under en tid och plötsligt hade vi fyra nyfödda kattungar i uthuset, en svart och övriga tre spräckliga. Jag läste då mycket om första världskriget och föreslog namnet Pershing för den svarta och Haig, Moltke och Bismarck för de övriga. Förslaget accepterades. Sen gick det några veckor och kattens ägare hittades och katt med kattungar återbördades till sin ägare.

När vi senare köpte två egna katter fick de namnen Bismarck och Moltke.






Mimer

Fick svar från bror mins äldsta dotter (snart 19 år fyllda):

Napoleon
Marcus Antonius
Alexander den store
Julius Caesar
George Washington ("tror han var general")

Stämmer ganska väl med det som framförts ovan, förutom Cleopatras make.

Att Marcus Antonius är med på listan har nog sin förklaring i att hon nyligen avslutade sitt gymnasiearbete, där hon "källkritiskt analyserade TV-serien Rome".

EvilSpook

Frågade mina söner.

- Grievous
- Kenobi

De är dock mer nördar än historiker...  :o

//EvilSpook

Elias Nordling

CiteraGrievous
- Kenobi

Grievous före Akbar?  :cry:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 juni 2020 kl. 15:57:47
CiteraGrievous
- Kenobi

Grievous före Akbar?  :cry:

Ackbar är ju amiral, inte general. ;)

Elias Nordling

Till skillnad från Nelson som figurerat upprepade gånger? I hela diskussionen om hur frågan ska definieras har ingen ifrågasatt att vapenslaget inte är det viktiga. Och vi har redan konstaterat att Djingis Khan förmodligen inte heller hade general bland sina titlar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

#52
Citat från: Elias Nordling skrivet  6 juni 2020 kl. 17:11:39
Till skillnad från Nelson som figurerat upprepade gånger? I hela diskussionen om hur frågan ska definieras har ingen ifrågasatt att vapenslaget inte är det viktiga. Och vi har redan konstaterat att Djingis Khan förmodligen inte heller hade general bland sina titlar.

Ingen livsviktig diskussion på något vis, men Nelson (och, säg, Nimitz, Cunningham eller Spruance) tycker jag personligen ska hållas utanför detta även med en vid definition, då ursprungsfrågan var "general/härförare".

Att sedan såväl Grievous som Kenobi specifikt benämns som generaler i prequel-filmerna gör att det blir något mindre förvånande att de associeras med en fråga som denna, medan Ackbar är ju däremot lika specifikt kallas amiral. :)

Djingis Khan kan månne inte definieras som general (i en snävare definition), men definitivt som en härförare - enligt många den störste.

Elias Nordling

Men generalerna i Star Wars för huvudsakligen befälet över rymdskepp, och befälhavaen för Space Force är general, inte amiral. Är Curtis LeMay kvalificerad för att han hade titeln general även om han förde befäl över flygplan?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mimer

Citat från: Elias Nordling skrivet  6 juni 2020 kl. 19:49:29
Men generalerna i Star Wars för huvudsakligen befälet över rymdskepp, och befälhavaen för Space Force är general, inte amiral. Är Curtis LeMay kvalificerad för att han hade titeln general även om han förde befäl över flygplan?

Med risk för djupdykning i en annan sorts nörderi så håller jag inte med dig om att generalerna i Star Wars huvudsakligen för befäl över rymdskepp. För republiken/rebellerna för de relativt ofta befäl över båda sortens styrkor - men med viss övervikt för enbart "markstyrkor" (finns gott om amiraler även här). För imperiet är de i huvudsak markstyrkor som gäller (den mest kände generalen är väl Veers, och han sysslade bara med markstrider).

Då vi diskuterar uppfattningen i det allmänna medvetandet så tror jag definitivt att såväl befälhavaren över Space Force som Curtis LeMay skulle diskvalificera sig som mest kända "general/härförare", såväl sett till definition som allmän ryktbarhet. :)

Detta då "vanliga soldater" nog är det man främst förknippar med "general/härförare", inte skepp (oavsett om de är sjöbruna eller rymdbaserade) eller flygplan.

thermopylai

General Motors?
General Electric?
:P
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mimer

Citat från: thermopylai skrivet  6 juni 2020 kl. 22:05:24
General Motors?
General Electric?
:P

Visst, deras gemensamma seger över General Tire kan göra att de kvalificerar sig, men jag tycker personligen att det var ganska givet att de skulle vinna just den bataljen. ;)

Maglica

General Error torde oxå vara känd för den stora massan.  ;)
Robert Maglica

EvilSpook

Citat från: Maglica skrivet  7 juni 2020 kl. 16:57:47
General Error torde oxå vara känd för den stora massan.  ;)

Yes. Han och generalknas.

//EvilSpook