Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Europa Universalis 2020

Startat av Delirium, 9 oktober 2020 kl. 19:21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

En kärleksförklaring
Det började 1997 en regnig vinterdag i en spelaffär i Lund, namnet är borta, men den låg på en tvärgata till Botulfsplatsen. Jag var fattig student på den tiden och lite allmänt i livets uppförsbacke kan man säga. Plötsligt ser jag en blå låda med ganska blygsam storlek med namnet Europa Universalis. På baksidan en bild med brickor i en stil jag aldrig sett förr. Hmm, sex spelare avgör Europas och världens öden under 300 års historia, 1492-1792? De kanske tog 500 spänn – jag knäckte spargrisen och tog hem till mitt nationsrum och resten är, som man faktiskt säger, historia. Jag plöjde reglerna och fixade spelare i min bekantskapskrets och lite till, vi blev faktiskt sex stycken i ett första parti som jag inte minns så mycket av mer än att vi satt en lång period i nationens källare under en sommar och fick stuva undan spelet när baren skulle vara öppen. Det fick faktiskt vara ifred.

I en lite knepig period i livet var EU det som höll mig på banan. EU är min gamla kärlek som representerar 90-talet, en tid då allt gick snabbt runtomkring, ofta för snabbt, men vid EU-bordet kunde vi sitta dygn i sträck. Jag älskar helt ogenerat EU som spel och vad det representerar, och den tid och de grupper där vi tillsammans har genomgått detta elddop bland spel och "levt" historien, månad efter månad. Jag har aldrig slitit så mycket med regler men alla jag spelade det med i Lund, två eller tre kampanjer, har varit överens om att det varit värt att kämpa med det, jag vet folk som fortfarande spelar, eller försöker få ihop, EU, som jag var med om att tända gnistan för.
EU är det spel jag ägnat mest tid åt genom åren och det har fått mig intresserad av historia jag inte visste fanns – holländsk kolonisation av kryddöarna; religionskrigen i Frankrike; Tordesillasavtalet; Yermaks expeditioner i Sibirien; den portugisiska handelsnärvaron i Ormuz för att inte tala om Macao; Englands och Frankrikes kamp om Amerika, efter att Spanien och Portugal falnat. Handelskonflikter i Indiska oceanen, krig i Italien, den stora oredan i Ryssland, den nederländska revolten 1581, det heliga romerska riket. Allt började med Europa Universalis, för det fick in allt i ett spel.

För att snabbspola lite så har jag faktiskt tappat räkningen men jag har hållit igång två gäng i Lund och två gäng i Göteborg och spelat en gång pbem via Cyberboard (det var krångligt). Jag hade egentligen lagt det på hyllan för allt annat än anekdotiska ändamål, men i somras hände något som fick mig att börja tro att det skulle gå att spela igen. Den ene efter den andre som på något sätt uttryckt intresse för spelet sa att de faktiskt skulle vara intresserade av att testa, i första hand på FF deluxe och sedan på fler konvent. Sedan kom någon på att vi skulle kunna köra vidare online också och plötsligt var en sådan lösning på plats.

Vi var sex man på Rimforsa, jag var Portugal och den ende som kunde reglerna. Magnus var England, Björn Frankrike, Filip Spanien, Anders turkarna och Jocke Venedig. Vår vän Fredrik kom förbi ibland och mös av att se oss spela EU. Andra kom förbi och tyckte vi var tokiga. Det många nog inte riktigt såg är att EU spelas i olika perioder, och den första perioden, 1492-1519 är sex turns, och det var mitt/vårt mål att kunna spela. Vi kom fem och en halv turns men vi hoppas kunna slutföra perioden nu på måndag online.
Från början var det rätt kämpigt att hålla allt flytande, det är mycket att hålla reda på, ekonomi, militär, administration, diplomati, events, och det är utan tvekan den mest intensiva och krävande konventsupplevelse jag haft. Jag hoppas jag kunde prata i sammanhängande meningar och vara någorlunda social under helgen men mitt fokus var någon helt annanstans. Det var i mitt huvud 1997, en regnig vinterdag i Lund.


Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

Dungeons and Dragons och Kingmaker

Wade


Fredrik H

EU är verkligen ett speciellt spel. Jag jobbade på Spel och sånt i Stockholm när det kom och vi var ett par historiemuppar som skaffade spelet. Det här var på nittiotalet, vi lyckades få ihop fulla uppsättningar folk till flera olika multispelarspel och EU var ett av dessa. Detta var då innan det började trilla in alltför många barn och andra externa tidsförbrukare.
Med tiden gled EU över i att bli ett solitärspel med input från omgivningen och som sådant hittar det till bordet med viss regelbundenhet (ett antal år mellan varven).  Det är en otrolig prestation att få ihop ett spel som täcker så enormt mycket och som ändå lyckas ge trovärdiga berättelser.

Jag förstår Björns lust att spela det igen, det är en spelmässigt unik upplevelse.

Rydfalk

"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

 :)
Jag är med nästa gång spelet kommer till Västkusten  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Citat från: tinG skrivet 12 oktober 2020 kl. 10:42:25
:)
Jag är med nästa gång spelet kommer till Västkusten  :up:
+1, om ödet tillåter...

Delirium

Inför spelet skrev jag ihop en tutorial som beskrev set up och den första omgången i ganska noggrann detaljnivå. Jag bifogar den här för den som är intresserad.  :P
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Delirium

För den som är intresserad kan jag berätta att vi håller på med turn 10 nu.  :mrgreen:
Dungeons and Dragons och Kingmaker

Fredrik H

Citat från: Delirium skrivet 11 januari 2021 kl. 12:55:03
För den som är intresserad kan jag berätta att vi håller på med turn 10 nu.  :mrgreen:

Bra jobbat, det är imponerande att ni tuffar på!

aegneus


David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet 11 januari 2021 kl. 12:55:03
För den som är intresserad kan jag berätta att vi håller på med turn 10 nu.  :mrgreen:

Vackert

Jon

Vacker story Björn! Kul läsning.