Författare Ämne: Bucket list of epic wargame experiences (BLEWE)  (läst 793 gånger)

Delirium

• Överste
  • *
  • Antal inlägg: 3203
    • Visa profil
SV: Bucket list of epic wargame experiences (BLEWE)
« Svar #15 skrivet: 28 april 2021 kl. 17:02:10 »
Empires in Arms har världens bästa stridssystem. Beroende på vem man spelar med kan det antingen vara en hemsk upplevelse eller bland det roligaste man kan ha bakom plexiglas. Det man måste komma ihåg är att spelarna har väldigt olika mycket att göra och olika styrkor och ett tärningsslag kan förstöra ditt land för ett år framåt. Har man det psyket och kan skratta åt det har man vänner för livet. Annars...not so much. Frankrike har ibland två spelare.

Jag spelar gärna, så klart!  :mrgreen:

EU: Price of Power på TTS
Saknar spelträffar på riktigt

Vidarrr

• Menig
  • *
  • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 28 april 2021 kl. 23:48:12 »
7 Ages har jag spelat 2 ggr. En gång på 7 spelare där jag i allt väsentligt håller med Elias. Men även en gång på tre spelare där det blev helt fantastiskt. I och med att varje spelare då får hålla igång 5 imperier var minskar downtimen kraftigt. Dessutom blir du tvungen att använda de "sämre" handlingarna till några imperier, vilket gör att spelet faktiskt går framåt i tiden.

Andreas Lundin

• Generalmajor
  • *
  • Antal inlägg: 4405
  • https://www.instagram.com/herblindi/
    • Visa profil
    • Spelkrönikan
« Svar #17 skrivet: 29 april 2021 kl. 09:59:27 »
Jag kan tänka mig några tweaks på stridssystemet i 7 Ages, så skulle det kännas som ett bättre spel. Som det är nu så drar striderna ut på tiden oproportioneligt. Jag har spelat ett otal gånger, men aldrig råkat ut för det som Elias nämner. Jag vet inte ens när det skulle uppstå en sådan situation. Är det något med Dark Ages? De andra spelarna måste i en sådan situation ha sparat bra imperier på handen som kan hoppa över dark ages eller så får man bara tokstarta imperier tills det lyckas.
Funderar mest på (spelar mindre): Arkham Horror CG, Great Battles of History, ASL, Terraforming Mars

Elias Nordling

• Generallöjtnant
  • *
  • Antal inlägg: 5395
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 29 april 2021 kl. 13:40:16 »
Det var något med dark ages ja. Och ja, kromen i strid tyckte jag förstörde spelet också, på den här skalan vill man typ veta i grova drag vem som är militärt överlägsen, inte skörda elefanter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

• Fänrik
  • *
  • Antal inlägg: 837
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 29 april 2021 kl. 22:27:32 »
Empires in Arms har världens bästa stridssystem. Beroende på vem man spelar med kan det antingen vara en hemsk upplevelse eller bland det roligaste man kan ha bakom plexiglas. Det man måste komma ihåg är att spelarna har väldigt olika mycket att göra och olika styrkor och ett tärningsslag kan förstöra ditt land för ett år framåt. Har man det psyket och kan skratta åt det har man vänner för livet. Annars...not so much. Frankrike har ibland två spelare.

Jag spelar gärna, så klart!  :mrgreen:

Exakt.... gillar absolut att alla länder har sina egenheter, listigt.
Och instämmer på pricken om striderna, en gång i tidernas begynnelse så dog Napoleon i första stridskontakten....... gissa om vi packade ner det
Nu är det spel med Red Barricades samt world in flames collectors edition