Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fantasykrigsspel?

Startat av Delirium, 19 september 2021 kl. 18:35:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag ställde frågan på BGG här tidigare idag och har fått lite svar redan: https://www.boardgamegeek.com/thread/2727767/fantasy-empire-building-and-warfare

Alltså, vad finns det för brädspel som likt dataspel som Heroes of Might and Magic låter en bygga upp ett rike och arméer för att krossa motståndet? Exploration är okej men inte nödvändigt; individuella ledare med levling likaså; snygg karta mer eller mindre nödvändigt (begriper mig inte på rena kortspel). Teknologier/advances inte nödvändigt men kul.

Har börjat snöa in lite på den här "lättare" formen av spel när den mentala orken inte räcker till de vanliga krigsspelen.
1914

Fredrik H

Märkligt sammanträffande, jag budade tydligen en hundring på FB för ett av mina ungdomsspel, Excalibur. När jag i veckan fick veta att jag vunnit förstod jag inte vad det gällde. Budade nog för nostalgi, trots att jag inte minns spelet. Det är nog inte fantasy, men bygg upp ditt grevskap med bikupor och kvarnar för att sedan betvinga dina onda grannar.  Fyller nog inte alla dina boxar (har inte öppnat lådan ens) men kanske några.

Det är nog emellertid hopplöst omodernt i många avseenden, producerat i Sverige för 30+ år sedan. Liksom vi.

aegneus

Det är utan exploration och det är lite SPI-inkomplett i testning och balans men Barbarian Kings från Ares Mag (och senare nyutgivet ) var rätt kul när vi körde på 80-talet.

Annars tycker jag du hittat något som lyser med sin frånvaro - alla sådana här jag kört har varit rymdspel.

Bästa bygg ditt rike från grunden jag spelat är Clash of Cultures. Men det har ju tech tree och ingen magi (men kul exploration och spelbart på en kväll) så det är ett Civ-spel. Det får du gärna låna av mig om du vill prova.

aegneus


aegneus

Heroes of Air Land and Sea! Hade jag glömt av , har haft på kanske köpa ett tag. Det kan passa in!

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 19 september 2021 kl. 18:47:58
Märkligt sammanträffande, jag budade tydligen en hundring på FB för ett av mina ungdomsspel, Excalibur. När jag i veckan fick veta att jag vunnit förstod jag inte vad det gällde. Budade nog för nostalgi, trots att jag inte minns spelet. Det är nog inte fantasy, men bygg upp ditt grevskap med bikupor och kvarnar för att sedan betvinga dina onda grannar.  Fyller nog inte alla dina boxar (har inte öppnat lådan ens) men kanske några.

Det är nog emellertid hopplöst omodernt i många avseenden, producerat i Sverige för 30+ år sedan. Liksom vi.

Det spelade jag faktiskt en del när det kom, trevligt litet spel, men så klart med sina begränsningar, kanske något att titta på under FF... Och ett lustigt sammanträffande, onekligen.
1914

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 19 september 2021 kl. 19:42:07
Det är utan exploration och det är lite SPI-inkomplett i testning och balans men Barbarian Kings från Ares Mag (och senare nyutgivet ) var rätt kul när vi körde på 80-talet.

Annars tycker jag du hittat något som lyser med sin frånvaro - alla sådana här jag kört har varit rymdspel.

Bästa bygg ditt rike från grunden jag spelat är Clash of Cultures. Men det har ju tech tree och ingen magi (men kul exploration och spelbart på en kväll) så det är ett Civ-spel. Det får du gärna låna av mig om du vill prova.

Ja, det verkar som att vad som känns som en självklar genre i dataspelen (välj ork, alv eller dvärg och spöa skiten ur de andra) inte riktigt verkar finnas som brädspel (förutom ett par förslag från många decennier sedan). Ska kolla Barb Kings. Clash of Cultures verkar som du säger mer vara ett civ-byggarspel och sådana vet vi ju finns en del så det är inte riktigt vad jag är ute efter, men jag kanske antar ditt erbjudande ändå. :)
1914

Delirium

Citat från: aegneus skrivet 19 september 2021 kl. 19:57:57
Runewars?

Ja, det har föreslagits av fler, verkar inte helt lätt att få tag i dock, men ser lovande ut.

Mage Knight verkar på papperet intressant men har aldrig testat, ser dock ganska karaktärsfokuserat ut.
1914

Delirium

#8
Citat från: aegneus skrivet 19 september 2021 kl. 20:03:19
Heroes of Air Land and Sea! Hade jag glömt av , har haft på kanske köpa ett tag. Det kan passa in!

Öh, det ser ju vid första anblicken intressant ut...kanske lite väl symmetriskt i att alla har varsin ö till att börja med men vad 17.
1914

Andreas Lundin

Citeraser dock ganska karaktärsfokuserat ut

helt riktigt, men det är ganska kul.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Columbia Games Wizard Kings är väl ungefär det du efterfrågar: https://boardgamegeek.com/boardgame/692/wizard-kings
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Wizard Kings hade jag faktiskt glömt bort inklusive att jag testat en gång i tiden. Det är sant att det svarar mot ett antal kriterier på min lista, jag blev dock inte överförtjust av det även om jag inte minns exakt varför. I simplaste laget kanske?
1914

aegneus

Ju mer vi skriver desto mer undrar jag varför det här inte finns ? Har vi alla bara missat några kickstarters?

Scipio

Runewars och Heroes of land, air and sea är nog de spel som passar bäst in på önskelistan.

Runewars är amerithrash med många likheter med TI men riktigt skoj.

Heroes of land,air and sea är mycket ett eurospel utan slump men också riktigt skoj.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"