Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av "Time of Troubles & The Swedish Civil War"

Startat av Scipio, 19 maj 2025 kl. 14:15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

En ny speltestdag genofördes igår där vi testade av alla förändringar och förbättringar och nya mekaniker som skapats efter testerna på LinCon.

Den största nyheten är en en ny player aid för att hantera hur många kontrollerade keys de två faktionerna i det ryska inbördeskriget kontrollerar, en vidarebyggnad på religons-tracken från HIS snabbade upp processen avsevärt och visade sig bli en bra lösning.

Den ny kartan med integrerade tracks och tabeller som Rensarn har putsat på ser spektakulärt fin ut.

Den nya kartan:
2025-07-26 10.29.45.jpg

Falske Dmitry har påbörjat sitt uppror:
2025-07-26 12.04.29.jpg

Den polska hären förbereder sig för offensiva operationer i baltikum:
2025-07-26 11.25.46.jpg

Svenskarna utnyttjar ett vapenstillestånd med Polen för att förbättra försvarsverken i Pärnau
2025-07-26 15.33.03.jpg

Den nya "kontroll-tracken" för ryska inbördeskriget:
2025-07-26 15.33.19.jpg

Bra hand? Dålig hand? Sådant är i regel subjektivt:
2025-07-26 15.39.04.jpg

En kossack-räd med Zaphorozhia-kossacker når till Moskvas portar samtidigt som Falske Dmitry IIs arme under Bolotnikov tågar mot huvudstaden, det ser bistert ut för Tsar Vasliljy:
2025-07-26 16.06.04 (Stor).jpg

Som reaktion på svenskt stöd till Tsar Vasiljy och att Jacob De La Gardie med svenska legoknektar skickats till undsättning i utbyte mot att Sverige får Kexholms län så surnar Polen till och intevernerar i det ryska inbördeskriget, ett stort slag står mellan Falske Dmitry II och en Polsk här i Kursk-regionen där polackerna besegras grundligt samtidigt som Krym Tatarer bedriver räder in i Polska Ukraina:
2025-07-26 18.51.04 (Stor).jpg

Det inbjuder till mycket tabletalk, överenskommer och ränker med skiftande allianser:
2025-07-26 19.50.38 (Stor).jpg

En svensk här under De La Gardie är nära på att ryka ihop med en Polsk dito i Novgorod-regionen:
2025-07-26 20.43.36 (Stor).jpg

"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Tre publika speltest kommer att hållas på Friendly Fire de Luxe i början av oktober, se separat tråd för mer infomation om Friendly Fire: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5340.0.html

Ett parti kommer att spelas varje dag Torsdag, Fredag och Lördag och det finns fortfarande tillgängliga platser alla dagar då jag och avatar_rensarn tar på oss spelledar-rollen i stället om fler är intresserade.

Scipio

En ordentlig omgång med speltestande genomfördes på Friendly Fire och jag vill ge ett stort tack till alla som ställde upp och testade, kom med förslag, kritik och feedback!
Det har varit grymt värdefullt och utan iterativa tester kombinerade med ny-design så tror jag det är i det närmaste är omöjligt att skapa ett fungerande Card Driven Game av den här omfattningen.

Designarbetet började jag med i mars i år efter FF och jag hoppades på att hinna bli tillräckligt klar till LinCon, vilket också lyckades till slut även om det var tight, fråga bara avatar_rensarn ...

Time of Troubles i det skedet innehöll till 90% samma som det gör nu men alla delar i berättelsen var i form av kort vilket ibland gjorde att berättelsen kunde bli lite märklig periodvis beroende på vilka kort som råkade dyka upp och vad spelarna kände för att spela för något just nu.
Jag tvingade alla som ville provspela att först läsa den historiska bakgrunden i första posten i den här tråden så att alla var införstådd med bakgrunden och att perioden också kallades för "Den stora oredan", så om det verkade rörigt så insåg spelarna redan innan att det var så det måste vara  och oundvikligt med tanke på perioden i frågan.

I det stadiet så kan man beskriva spelet som en hög med pusselbitar i en svart påse som man lyfte upp en i taget och hoppades att dom passade ihop och överraskande nog så funkade 80% av det ändå på ett vettigt sätt vilket var betydligt bättre än jag befarat på förhand.
Testarna hade roligt trots att det inte fanns någon reell chans för ryssarna att vinna då jag inte löst den pusselbiten färdigt än. Spelarna roll-spelade ryssarna glatt baserat på den historiska bakgrunden och hade skoj med det ändå vilket hjälpte mig att upptäcka hur jag skulle konstruera den biten när jag sedan kom hem.

Efter LinCons tre heldags-tester så hade jag en diger lunta med anteckningar på vad som skulle fixas, ändras och justeras.
Många delar av berättelsen som tidigare varit slumpvisa kort flyttades in i regelboken som "Specific Major Power special rules" eller till politik som kunde hanteras mer strukturerat på respektive "powers" "Major Power Card" vilket gjorde att dom delarna kunde hanteras av respektive spelare på ett mer strukturerat sätt för att ordningen i spelets berättelse skulle bli strukturerad på ett bra sätt.

Jag insåg också att första två åren av "Den Stora Oredan" måste vara en del av berättelsen då det inte går att skippa att ha med i spelet berättelsen om den första Falska Dmitry och hans väg till han blir Tsar över Ryssland och slutligen mördas eller att skippa delen med "Slaget vid Kirkholm 1605" i det svenska inbördeskriget, Polens militärhistoriska höjdpunkt genom tiderna (alla krigsspelande Polacker hade nog aldrig förlåtit mig för det...).

Samtidigt så är den perioden mer än lovligt snurrig så jag insåg att det inte gick att göra ett vettigt spel på endast den perioden utan att det måste bli en del av den fullständiga historien och den lösningen jag hittade är att Time of Troubles kommer att bestå av tre scenarios:

1.   Historical Game: Start 1604 och slutar 1613 där berättelsen om perioden med den första Falska Dmitry får bli en form av "seedning" för det riktiga spelet som startar 1606-1607, och spelarna får leva med resultatet av starten och "multi-player-hantera" det i slutet av spelet. Jag tror det kan vara rätt skoj och man vill nog ha gjort det några gånger för att för att få fulla berättelsen eller som en variation av vad jag tro blir det normala spelsättet:

2.   Standard Game: Eller som det kallas "The Thief of Tushino" vilket startar 1607 med den Falske Dmitry II när han är på väg att inringa Moskva och världen tror att Dmitry igen ska bli Tsar och Tsar Vasilij IV ger bort Kexholms län till svenskarna som får komma ända ner till Moskva för att rädda Tsaren från Dmitry. Jag tror det blir det här scenariot som har mest omspelbarhet och kommer att kunna spelas 7-8 timmar, vilket känns rätt lagom för den här typen av spel.

3.   Polish Intervention: Polish intervention-scenariot är tänkt som ett kort-scenario som börjar med Polens intervention (eller mera rättvisande invasion) i Ryssland. Det här blir en 5-timmars-histora med alla mot alla med Moskva i centrum och mycket röj (i verklighet så ockuperade Polen Moskva 1610-1612.

Så nu på FF så testade vi den sista Alpha-prototypen av Time of Troubles då förväntar jag mig att efter de fynd, fixar och anpassningar som det resulterade i så återstår testning av balansering av de olika scenariosarna och jag tror inte att någon större spelmekanik kommer att bytas ut efter hur det ser ut nu. Dvs. Beta-tester av prototypen är tänkta att börja nu.

Så ett jättetack till alla som varit med och spel-testat prototyp-versionen så här långt! Trots att det till att börja var en prototyp som man knappt kunde kalla för ett spel och att jag nog hade en viss oro för att bli utskrattad när jag presenterade mitt lilla kärleks-projekt så har ändå 99% av alla testare varit jättepositiva, engagerade och verkligen försökt att heja på och stödja det här projektet så mycket dom kunnat och det betyder väldigt mycket!

Ett extra stort tack vill jag ge till M avatar_rensarn avatar_Villpower och D som verkligen har engagerat sig i projektet genom att bland annat ta över och lära ut spelet till andra under tiden som jag jobbat på förbättringar, kommit med ovärderlig kritik och förslag till förbättringar.

Några av de förbättringar som implementerats efter FF förra veckan är:
1.   Mer personlighet på alla Non Player Powers nu.
Vinner eller förlorar man mot en NPP så har alla numera en lista med "fredsavtals-vilkor" som man vinner eller förlorar beroende på vilken NPP det är. Bland annat så kan Sverige vinna keys från Danmark i en fred, men kan förlora Elfsborg vid en förlust, men Elfsborgs förlust kan Svensken välja att få tillbaka genom att betala "Elfsborgs lösen" vilket känns logiskt och historiskt plus att Axel Oxenstierna kan komma in och hjälpa till att göra själva lösen-situationen hanterbar för svensken.
2.   Tror jag har fångat upp alla formuleringar nu kring Dmitry och Tsar Dmitry nu som innan kunde vara svår att förstå första gången.
3.   En bugg i ett "edge case" i tronföljden på ryska tronföljden hittades och fixades.
4.   Mycket förtydliganden, justeringar och korrigering av korten.
5.   Lade till några kort som jag tyckte behövdes. Exempelvis så är "Viborg Treaty" ett Mandatory kort nu.
6.   NPP kan som mest rekrytera en mercenary per aktivering och alla har nu en gräns med hur stor armé som dom kan max ha.

Scipio

För dom som inte sett det så finns det en del bilder att titta på från speltesterna på Friendly Fire i Friendly Fire-tråden: https://www.krigsspel.se/forum/index.php?msg=79753

Scipio

För dom som vill sätta sig in i Polens situation vid den här tiden så går det en fantastiskt bra serie på Netflix just nu som visar sanningen i exakt hur det var.
Det är förvisso 60 år efter spelet utspelar sig men inget har i princip ändrats förutom att polackerna är ytterligare lite bittra på svenskarna.

https://www.imdb.com/title/tt29420686/?ref_=fn_t_1