Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CSS-News och svensk krigsspelshistoria

Startat av tobias, 9 september 2025 kl. 12:28:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

Jag har påbörjat ett litet projekt att försöka dokumentera svensk krigsspelshistoria och är därför på jakt efter tidningen CSS-News för att digitalisera och börja försöka bygga en tidslinje kring de olika föreningar och grupper som har funnits i Sverige som har pysslat med den här hobbyn. Är det någon som har tillgång till några gamla nummer? Eller för den delen andra typer av dokument kring Conflict Simulation Sweden eller andra föreningar som Swedish Wargaming Society, eller andra som jag inte känner till.  8)
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

ErikLj

Citat från: tobias skrivet  9 september 2025 kl. 12:28:33Jag har påbörjat ett litet projekt att försöka dokumentera svensk krigsspelshistoria och är därför på jakt efter tidningen CSS-News för att digitalisera och börja försöka bygga en tidslinje kring de olika föreningar och grupper som har funnits i Sverige som har pysslat med den här hobbyn. Är det någon som har tillgång till några gamla nummer? Eller för den delen andra typer av dokument kring Conflict Simulation Sweden eller andra föreningar som Swedish Wargaming Society, eller andra som jag inte känner till.  8)
Kolla med Lars Estreen. PM din email så kan jag introducerar er.

Det finns en gren av svenska historia i Uppsala som idag består av spelklubben SISA. En start av den var en spelklubb som träffades vid Svamptorget samt i mina föräldrars källare där vi spelade War in Europe i slutet av 70-talet. Några i SISA är kvar från den tiden.

/Erik

Scipio

Citat från: tobias skrivet  9 september 2025 kl. 12:28:33Jag har påbörjat ett litet projekt att försöka dokumentera svensk krigsspelshistoria och är därför på jakt efter tidningen CSS-News för att digitalisera och börja försöka bygga en tidslinje kring de olika föreningar och grupper som har funnits i Sverige som har pysslat med den här hobbyn. Är det någon som har tillgång till några gamla nummer? Eller för den delen andra typer av dokument kring Conflict Simulation Sweden eller andra föreningar som Swedish Wargaming Society, eller andra som jag inte känner till.  8)
Kul idè! Det finns mycket litet dokumenterat som jag har sett från den svenska begynnelsen.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

tobias

Citat från: ErikLj skrivet  9 september 2025 kl. 12:52:02Kolla med Lars Estreen. PM din email så kan jag introducerar er.

Det finns en gren av svenska historia i Uppsala som idag består av spelklubben SISA. En start av den var en spelklubb som träffades vid Svamptorget samt i mina föräldrars källare där vi spelade War in Europe i slutet av 70-talet. Några i SISA är kvar från den tiden.

/Erik

Tack för tips! Skickar PM.

SISA har jag hört talas om - också bra tips, tack!
/Tobias

jerry

Här nere i blekinge fanns en kille som hette/heter Torbjörn ström, som faktiskt gav ut ett fanzine, detta hette "the baltic battler".
Gavs ut 1981-83 typ
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

theeverything

Intressant! Jag är intresserad av att läsa om detta! Tyvärr har jag inget eget att bidra med då jag började spela på nittiotalet i en håla utan förening men med en gammal inflyttad krigsspelare med såväl tactics 2 som Flatop.
MVH Lars

Fredrik H

Jag var med i CSS på 80-talet och fick tidningen under några år. Tyvärr har jag slängt dem, men jag vet att Tommy Röhs var med, kanske att han sparat sina. Det var en rolig men såklart amatörmässig "tidning". Det skulle vara väldigt roligt att läsa den igen. Jag minns en del namn, men personerna ifråga har jag ingen koll på. Hoppas någon har CSS-news liggande någonstans.

trs62

Har en del inskannade CSSnew från 1975-1977.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag laddade ner dem ifrån

tobias

Citat från: trs62 skrivet 12 september 2025 kl. 14:43:39Har en del inskannade CSSnew från 1975-1977.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag laddade ner dem ifrån

Du får väldigt gärna dela med dig om du vill? tobias (AT) tobiaseliasson.se är min mail.
/Tobias