Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Friendly Fire XVIII • 18/2 - 22/2 2026 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 7 oktober 2025 kl. 18:26:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

David Sunnergren

ACW är alltid intressant och vi får se hur det faller sig närmare FFdL. Jag kommer framförallt satsa på att få till Imperial Elegi på FFdL så avvaktar med att låsa mig till annat innan det är fixat.

folow

Citat från: Manassas skrivet  4 januari 2026 kl. 10:30:03Hej på er!

Jag hade jäkligt roligt under min FFdl-debut i oktober! Har bokat in mig fredag–söndag under nästa omgång i februari och tänkte kolla läget om någon är intresserad av lite ACW-spelande.

Det var jag som satt och lirade A Most Fearful Sacrifice i ett par dagar, och hade gärna mött någon i detta även denna gång. Både i större och mindre scenarion. Har också nya Rock of Chickamauga om någon vill testa det.

Jag sitter precis och sorterar brickorna till Rock of Chickamauga. Jag skulle gärna spela det med dig om du vill.
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Manassas

Citat från: folow skrivet  4 januari 2026 kl. 23:03:15
Citat från: Manassas skrivet  4 januari 2026 kl. 10:30:03Hej på er!

Jag hade jäkligt roligt under min FFdl-debut i oktober! Har bokat in mig fredag–söndag under nästa omgång i februari och tänkte kolla läget om någon är intresserad av lite ACW-spelande.

Det var jag som satt och lirade A Most Fearful Sacrifice i ett par dagar, och hade gärna mött någon i detta även denna gång. Både i större och mindre scenarion. Har också nya Rock of Chickamauga om någon vill testa det.

Jag sitter precis och sorterar brickorna till Rock of Chickamauga. Jag skulle gärna spela det med dig om du vill.

Kul! Det låter ju utmärkt. Tog mig igenom boken This Terrible Sound nyligen, så det hade varit riktigt intressant att se hur det utspelar sig på brädet. Låt oss höras per meddelande lite närmare och planera in när det kan passa i spelschemat.
Look out for your left, you are turned.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Manassas

Look out for your left, you are turned.

Engelsmannen

Citat från: Delirium skrivet  3 januari 2026 kl. 10:35:43Självklart utlovas Imperial Elegy i Rimforsa. Tror inte vi kommer att ha tröttnat efter Galorefrossandet.

Jag skulle gärna vara med på ett parti eller två av Imperial Elegy, och jag heter Paul ;-)

Scipio

Planeringen är påbörjad, vad tror avatar_Rydfalk om att det är dags att slänga upp schema-excellen?
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Själv så kommer jag även den här att ägna mig åt speltestande av Time of Troubles och Great Northern War Battles.

Jag uppskattar mycket alla som ställer upp och bidrar med speltestande, det är otroligt värdefullt för dom här projekten.  :up:

Time of Troubles har platser lediga hela FF igenom med undantag för onsdagen där det eventuellt kan vara fullbokat, jag måste kolla upp det.
Tidsåtgången för att bli klara är en heldag, dvs. i stil med Here I Stand.

Till Great Northern War Battles kommer jag att ta med mig alla spel i serien som jag själv har konstruerat så här långt:
- Gemaurthof 1705
- Fraustadt 1706
- Poltava 1709
- Helsingborg 1710

Tidsåtgången varierar väldigt mycket beroende på vilket slag eller scenario man väljer att spela men exempelvis Gemaurthof bör man hinna med på 4-5 timmar.
Helsingborg bör man hinna man med på en heldag om man är 2-3 spelare per sida.

Information om Time of Troubles: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5367.0.html

Information om GNWB: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5314.0.html

Dessutom så tänker jag också planera in ett parti av Imperial Elegy som uppenbarligen är det nya svarta. Jag kommer att ta med mig ett exemplar.

aegneus

Jag har ju aldrig spelat HiS men det verkar som den här helgen kommer jag få prova på systemet...

Rydfalk

Citat från: Scipio skrivet  7 januari 2026 kl. 12:51:46Planeringen är påbörjad, vad tror avatar_Rydfalk om att det är dags att slänga upp schema-excellen?
En månad innan har jag haft som rättesnöre...

"Hoppas det regnar i sommar!"

Scipio

Citat från: Rydfalk skrivet  7 januari 2026 kl. 17:36:13
Citat från: Scipio skrivet  7 januari 2026 kl. 12:51:46Planeringen är påbörjad, vad tror avatar_Rydfalk om att det är dags att slänga upp schema-excellen?
En månad innan har jag haft som rättesnöre...
Ok då väntar vi ivrigt på att den ska anlända om två veckor.

thermopylai

Jag spelar gärna så mycket jag hinner av EU:PoP, Imperial Elegy och HiS. Är tyvärr bara där fre kväll-sön pga jobb.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Nu har jag spelat tre partier Imperial Elegy med två olika gäng plus att jag håller igång ett solitärparti. Det är ganska mycket saker att tänka på, men har man spelat Here I Stand eller dylikt har man ungefär 1/3 av spelet redan. Läs gärna reglerna i förväg och det börjar komma upp videor nu på BGG tror jag så vi kan komma igång lite smidigare. Men med de förbehållen kör jag gärna mer än ett parti, kanske t o m ett kortare träningsparti först. Det fulla spelet tar tid, fullt i klass med Here I Stand ska man vara medveten om, om inte mer.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Magu

Hej hej. Helt ny i det här sammanhanget. Spelat i många år men pga livet aldrig kommit mig iväg på denna typ av tillställning. Ser väldigt mycket framemot det.

Har jag förstått rätt att det kommer att dyka upp nån form av schema för planering i relativ närtid?

Jag hoppas på att kunna få spela HiS eller liknande under lördagen, då det har visat sig närmast omöjligt att få till på hemmaplan – senast var hösten 2015 trots flera försök sedan dess. Ser även med spänning att det kan vankas Friedrich eller Maria; vilka bägge finns i samlingen, men aldrig har gått att hitta motståndare för.

Rydfalk

Citat från: Magu skrivet  9 januari 2026 kl. 22:44:02Har jag förstått rätt att det kommer att dyka upp nån form av schema för planering i relativ närtid?

Jajamän! Ungefär en månad innan brukar jag lägga upp ett schema.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"