Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Operation Overlord (Vuca Simulations)

Startat av Fredrik H, 12 april 2026 kl. 22:29:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Vuca har med sitt senaste spel lyckats med det ändå anmärkningsvärda konststycket att göra mig sugen på Normandie. Operation Overlord heter spelet, varje block är en division (eller ett kår-HQ) och varje turn är en vecka (spelet går från juni-augusti). Trots ovanstående vanilj så känns det som ett helt nytt grepp på kampanjen, jag tänkte presentera det kortfattat och så snart som möjligt dra igång en replay.

Kartan är som synes point to point, där varje area har en helt del olika egenskaper. Vägnätet skildras också utförligt, broar kan sprängas etc. Det blir tydligt att vissa områden är centrala för den allierade framryckningen (Caen och St Lo till exempel).

Enheterna är divisioner (normala block) och kår-HQ (stora block). Man vrider inte på blocken, de har istället ett stridsvärde som kan regleras med hjälp av markörer. Divisioner slits ner snarare än plockas bort, jag gillar det. Designern skriver att få tyska divisioner upphörde att existera under sommaren, men att många mot slutet var av tveksamt värde - vilket spelet skildrar. Sedan tillhör varje division en kår (som - håll i er nu - tillhör en armé) och varje kår har olika typer av assets som kan fördelas till olika förband. De olika sidorna har väldigt olika assets (som gör olika saker), de allierade har mer flyg och art, tyskarna har FLAK (oklart varför) och Tigrar och sådant. Jag gillar upplägget med olika resurser på olika nivåer, det lyfts ytterligare av asymmetrin i tilldelandet. Varje armé har också en doktrin som kan begagnas i strid.

Spelet har också en massa kort med olika funktioner. Dels väljer man strategiska mål för varje månad (vad ska erövras alternativt hållas till sista hiwi),  målen är brickorna uppe till höger och dels har man kortare, operationella mål. Man drar dessutom en massa roliga events och även striderna sköts med kort istället för tärning (olika kort för de olika sidorna).

Som vanligt med Vuca är det en fenomenal produktionskvalitet på allt i spelet. Tabeller och kort är i något slags behandlat material som gör det stryktåligt, brickorna behöver inte klippas och jag gillar detaljer som att brickorna har de historiska symbolerna och det finns bilder på ledarna. Jag tycker Vuca är bäst i hela branschen beträffande produktion. Jag ser fram emot att komma igång, men man måste tydligen läsa reglerna först. Suck. Striderna är rätt involverade och det är mycket som inte är traditionellt, men jag gillar verkligen vad jag sett hittills. Designern säger att det inte alls lämpar sig för solo-spel, men några demonstrations-turns borde jag klara av.

Jag gillar när vår hobby fortfarande lyckas överraska den sura gubbe som spelat sedan mitten på åttiotalet, det är inte alltid det händer. Hoppas den känslan kvarstår efter några turns.   

Micke G

Jag har spanat in det här ett tag och hade fingret på avtryckaren... Men det blev ett annat spel istället! Så kommer du här och ger mig ångest  :lol:  ;)

Strv102r

Det finns en del idéer där som jag själv använt mig av i min design om svenska försvaret av Skåne under kalla kriget på högre taktisk nivå. Alltså inte det som det finns replays av på forumet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires