Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Operation Overlord (Vuca simulations)

Startat av Fredrik H, 25 april 2026 kl. 14:40:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Aha, en handske är kastad! Du har rätt i att jag vanligen skriver om spel jag gillar, eller i alla fall tenderar jag att säga vad jag gillar med ett spel snarare än motsatsen. Det känns roligare att vara en sån som lyfter bra saker än att förverkliga sin inre gnällspik, sånt får jag utlopp för på APT och liknande tortyrmetoder.

Sen, som alla som varit inom femtio meter från mig och ett spel rimligen förstått, så tenderar jag att fokusera på den narrativa upplevelsen snarare än om regel 14.2 eventuellt kan tänkas krocka med regel 31.9. Vill man att något ska vara kul ökar sannolikheten för att det är det. Men visst fan finns det spel jag i varierande grad ogillar. Det kanske vore en rolig tråd på annan plats.

Sen vill jag verkligen inte lura på folk spel dom inte gillar, men jag tänker att om man är på det här forumet och läst det jag skriver så borde man ha en uppfattning om vad jag kan tänkas tycka om. Sen får var och en relatera det till sin egen smak, men jag vet hur det fungerar. Jag har sålt alla mina TCS, men när Ola nu spelar det så börjar det sjungas lite sirensånger i mitt huvud - det spelar ingen roll att jag egentligen aldrig mer i mitt liv vill räkna ut en LOS-kurva i hexes, det ser kul ut i alla fall.

Jag tröstar mig också med att du och ett par av forumets Björn:ar fått mig att köpa (och klippa!) WiF. Vilket år som helst kommer det att spelas... :)

Jag får återkomma med en tråd som sågar spel och mekanismer, det vore kul att se vad folk ogillar.     

Elias Nordling

Ni får följa mina ragequittanden istället  :mrgreen:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag har nu breddat den empiriska basen för eventuella åsikter om trådens spel, detta då jag har förevisat det för flera uppsättningar herrar av kategorin mogen ungdom. På bilden syns Anders och Björn bedriva våldsamheter bland Normandies snigel-och baguetteodlingar.
Vi körde igenom juni på en dag (det kommer tveklöst att gå fortare framöver) och nådde vad som var relativt likt det historiska. Det kan konstateras att en del event-kort har potential att skapa situationer som avviker från det historiska, men spelet är engagerande och fullt av intressanta val. Jag gillade att båda sidorna tyckte att just deras situation var väldigt svår att lösa. Som förväntat så blev det också så att den dolda informationen skapade en hel del nerv i många av besluten.

Jag kommer att spela det igen, det är en trevlig och annorlunda spelupplevelse.

På bilden ser ni Anders drömma om hur gatunätet i det framtida Germania ska se ut när segern väl är vunnen, samtidigt som Björn begrundar vilka pittoreska franska orter som lämpar sig bäst för kapitalistisk exploatering. Eller så har jag fel, jag vet faktiskt inte alls vad de tänker på. Men så här såg det i alla fall ut när vi spelade.   

Scipio

Mycket lockad efter herrns fina skriverier här. Det har gått från nja till try-before-buy högen nu.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"