Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Micro eller miniatyrer

Startat av jerry, 2 maj 2026 kl. 19:49:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

jerry

Hej
Börjar med stormsteg närma mig pensionen och med den lite mer egentid

Så nu undrar jag om det är något gäng i vårt land som regelbundet (ja eller oregelbundet), kanske nån långhelg, kör krigsspel med Micro-tanks, eller typ Napoleon-slag med figurer, eller varför inte lite harpoon med flyg o fartyg

Det är årtionden sedan man fick spela något sånt.

Så jag skulle vara mycket intresserad om det finns något gäng som sysslar med denna typ av spel.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Jodå, GHQ-tyskar och amerikanen, sen-kriget.
Har inte hänt så mycket med dom på senare tid men ambitionen finns.

https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5027.msg73888.html#msg73888
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Citat från: Scipio skrivet  2 maj 2026 kl. 20:22:10Jodå, GHQ-tyskar och amerikanen, sen-kriget.

Sådärja ......!!!
Hur ... typ.... Spelar ni
Nån timme i veckan eller kör ni nån heldag/helg ....?? :P

ErikLj

På Uppsalaklubben, Sisa, spelas det till och från, ww2 land, Napoleon, 30åriga, rommare, båtar (med och utan segel)

Rydfalk

Det drar ihop sig till LinCon . I Krigsspelsrummet Figg dyker det upp figurspel, främst Team Yankee och Pike and Shotte, men även en massa annat.

Det där med pension låter lite aktuellt det också... Vi får väl se om mina arméer som varken marscherat eller målats på några år ska få lite råg i ryggen och rosor på kinderna från sommaren och framåt.
"Hoppas det regnar i sommar!"

jerry

Citat från: Rydfalk skrivet  3 maj 2026 kl. 13:45:14Det drar ihop sig till LinCon . I Krigsspelsrummet Figg dyker det upp figurspel, främst Team Yankee och Pike and Shotte, men även en massa annat.

Det där med pension låter lite aktuellt det också... Vi får väl se om mina arméer som varken marscherat eller målats på några år ska få lite råg i ryggen och rosor på kinderna från sommaren och framåt.

Mitt målande inskränker sig till att kvantmekaniken alla brickor i alla spel
Effekten är faktiskt riktigt trevlig.
Trodde inte det skulle ha sån inverkan men det blir riktigt najs.

Man ser, typ, alla informationsbrister tydligt, så i en stack med röda sovjeter, syns en vit disruptbricka förträffligt, om vi snackar third World war exempelvis

Scipio

Citat från: jerry skrivet  3 maj 2026 kl. 00:16:51
Citat från: Scipio skrivet  2 maj 2026 kl. 20:22:10Jodå, GHQ-tyskar och amerikanen, sen-kriget.

Sådärja ......!!!
Det har varit väldigt lite figurspelande dom senaste åren tyvärr, snarast en årligt företelse numera.   :lol:
"Randomization is too important to be left to chance"

jerry

Citat från: Scipio skrivet  3 maj 2026 kl. 18:23:24
Citat från: jerry skrivet  3 maj 2026 kl. 00:16:51

Sådärja ......!!!
Det har varit väldigt lite figurspelande dom senaste åren tyvärr, snarast en årligt företelse numera.   :lol:

I see.......
Ja här nere har vi nog inte kört miniatyrer, de senaste 25 åren

Skald

Har armeér (och projekt) för en massa eror och teatrar i de flesta skalor från ~1mm till 28mm även om det sistnämda har bromsats till den milda grad att jag bara tillåter mig lite fantasyfigurer där.
Senast idag plockade jag lite med mina 2mm nappe-element och spelade DBMM i 15mm. Dessutom så drog det igång ett nytt bibliskt projekt i 3mm lite hastigt och lustigt på kvällen.  :up:

Så det finns allt ute i stugorna, däremot är det ju en enormt nischad del av en tämligen nischad hobby. Är väldigt glad över att ha den spelgrupp jag har runt mig i Östergötland som har intresse för samma sorts stolleprov som mig själv.

Edit: Vi spelar dock rena "figurspel" snarare än "brädspel" med figurerna. Idag 2x2 Napoleonics respektive DBMM.

jerry

Citat från: Skald skrivet Idag kl. 00:09:44Har armeér (och projekt) för en massa eror och teatrar i de flesta skalor från ~1mm till 28mm även om det sistnämda har bromsats till den milda grad att jag bara tillåter mig lite fantasyfigurer där.
Senast idag plockade jag lite med mina 2mm nappe-element och spelade DBMM i 15mm. Dessutom så drog det igång ett nytt bibliskt projekt i 3mm lite hastigt och lustigt på kvällen.  :up:

Så det finns allt ute i stugorna, däremot är det ju en enormt nischad del av en tämligen nischad hobby. Är väldigt glad över att ha den spelgrupp jag har runt mig i Östergötland som har intresse för samma sorts stolleprov som mig själv.

Edit: Vi spelar dock rena "figurspel" snarare än "brädspel" med figurerna. Idag 2x2 Napoleonics respektive DBMM.

underbart, har ni nån långhelg inplanerad, eller ni kör när andan faller på ??
Har ju 30 mil till Lkpg