Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs The Hunters

Startat av Strv102r, 30 maj 2026 kl. 17:27:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag blev helt fascinerad av Zilla Blitz helt fantastiska replays på You Tube av The Hunters så jag beställde det precis när fjärde utgåvan skulle ut. Har ni inte sett dem, så gör det.

Detta format medger ju inte riktigt samma utsmycknad med ljudeffekter för sonar, sjunkbomber, flygmotorer etc etc, och Zillas personliga framträdande är ju i en klass för sig, men jag gör ett försök att slå ett slag för ett suveränt snabbspelat solitärspel.

Det är min ordinarie motspelare som spelar, och jag står för det speltekniska, som vi gjorde under ACW-spelserien med Mosbys Raiders. Av olika skäl var jag hemma hos motspelaren för att hjälpa till med lite saker, Typhoon är dukat hemma hos mig så det hanns inte med ett GT där, men jag hade med mig The Hunters för att visa och köra en patrull på 15-30 minuter. Det blev tre patruller.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den spelande får säga ett valfritt nummer mellan 27 och 100 och väljer 35. Han blir således kapten (kapitänleutnant)  på U-35, en typ VIIA båt.

Kort om den historiska U-35 från Wiki:

German submarine U-35 was a Type VIIA U-boat of Nazi Germany's Kriegsmarine. She was built three years before the start of World War II. The submarine was laid down on 2 March 1936 by Friedrich Krupp Germaniawerft at Kiel, launched on 24 September 1936, and commissioned on 3 November that year under the command of Kapitänleutnant Klaus Ewerth. The U-boat was featured on the cover of Life magazine on 16 October 1939, for its then commander Werner Lott "courteously" rescuing and putting to shore all the sailors of a Greek ship that U-35 was about to sink.

U-35 was scuttled just three months into World War II in November 1939. During her service, she conducted three patrols (last pre-war and two war) and sank four vessels for a total loss of 7,850 GRT while damaging one vessel of around 6,014 GRT.

Då så! 3 september 1939 kallas alla U-båtskaptener på basen i Kiel till ordersalen där de informeras om att stridshandlingar omedelbart ska inledas mot Storbritannien då krigstillstånd råder efter de brittiska krigsförklaringen. Tidigt den 4 september lämnar U-35 basen för att patrullera vattnen väster om de brittiska öarna.

Transportsträckan genom Nordsjön blir händelselös. Även patrullen ser ut att bli resultatlös då inget byte påträffas, ett anti-klimax om något så här i början på krig och karriär. Men på sista delen av patrullen påträffas ett tankfartyg på 8100 ton! Fartyget i fråga är SS Empire Steel som historiskt sänktes av U-123 den 23 mars 1942 nära Bermuda. (https://ericwiberg.com/2014/04/mt-empire-steel-sunk-by-u-123hardegen-march-23-1942-8-men-rescued-by-edmond-j-moran-off-bermuda)

Det är natt och fartyget är inte eskorterat. Beslutet blir att närma sig till kort avstånd i ytläge. Alla fyra torpeder (G7a) i de förliga tuberna avfyras, patrullen är ju snart slut så ingen anledning att spara dem. Alla träffar, en blindgångare, men det räcker och blir över. SS Empire Steel går till botten. U-35 får en händelselös transportsträcka hem till Kiel efter en lyckad patrull och mottar folkets jubel!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter en månads återhämtning, återfyllnad och småreparationer är det dags för nästa patrull i november. Även den går till de brittiska öarna. Transportsträckan är händelselös. Väl på plats i patrullområdet påträffas snart en konvoj! Två stora fraktfartyg, ett på 10800 ton, och ett på 5800 samt två mindre är vad som finns i närheten av U-35. Det är natt. Beslutet blir att i undervattensläge smyga sig förbi eskorten in på kort håll och avfyra två torpeder (G7A) mot vardera av de större fartygen. Djärvt!

Men det går vägen! U-35 tar sig oupptäckt in på kort håll och avlossar alla fyra förliga torpederna. Det större fartyget träffas av båda, men båda är blindgångare! Det mindre missas av båda. Vilket fiasko! Och nu kommer eskorten och börjar leta. Men U-35 förblir oupptäckt och kan glida undan. Det nya beslutet är att förfölja konvojen och hoppas på en ny chans. Detta lyckas dock inte och U-35 tappar kontakten med konvojen. Besvikelse!

Resten av patrulleringen är händelselös och åter är risken för en misslyckad patrull utan sänkningar uppenbar. Men under transportsträckan hem snubblar man på ett litet transportfartyg! Det är SS Empire Banner på 3800 som som historiskt sänktes av  U-77 den 7 februari  1943 som en del av en konvoj utanför den nordafrikanska kusten i medelhavet.

Det är dagsljus, men fartyget är oeskorterat och beslutet blir ett anfall på kort avstånd med tre G7e torpeder. Båda träffar, men är blindgångare. Fartyget sänks dock med 8,8 cm däckskanonen efter skickligt skytte.

Åter en lyckad patrull, om än på jänken!

Strv102r

I januari 1940 är det dags för nästa patrull. Transportsträckan över Nordsjön bir åter händelselös.
Patrulleringen resulterar i en kontakt med SS Vimeira på 5728 ton.

Historiskt sänktes hon av U-109 den 11 augusti 1942 utanför Kap Verde. Det är natt och Vimeira saknar eskort. Det är snabbt över. U-35 återkommer till Kiel efter en lugn återresa över Nordsjön.