Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

[RÖSTNING]: 5 bästa spel - AH

Startat av Scipio, 24 augusti 2026 kl. 09:04:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilka är Avalon Hills 5 bästa spel?

1830
3 (16.7%)
Advanced Civilization
8 (44.4%)
Advanced Squad Leader
6 (33.3%)
Advanced Third Reich
1 (5.6%)
Age of Ranaissance
1 (5.6%)
Breakout:Normandy
0 (0%)
Britannia
5 (27.8%)
Diplomacy
3 (16.7%)
Dune (originalet från 1979)
2 (11.1%)
Empire in Arms
3 (16.7%)
Flat Top
3 (16.7%)
For the People
3 (16.7%)
Gunslinger
1 (5.6%)
Hannibal - Rome vs Carthage
3 (16.7%)
Here comes the Rebels
2 (11.1%)
History of the World
3 (16.7%)
Gettysburg (125th Anniversary Edition)
0 (0%)
Kremlin
1 (5.6%)
Midway
1 (5.6%)
Panzerblitz
3 (16.7%)
Republic of Rome
5 (27.8%)
Roads to Gettysburg
1 (5.6%)
Russian Front
1 (5.6%)
Squad Leader
5 (27.8%)
Stonewall Jackson's Way
2 (11.1%)
Successors
4 (22.2%)
The Longest Day
1 (5.6%)
The Raid on St Nazaire
0 (0%)
Third Reich
0 (0%)
Thunder at Cassino
1 (5.6%)
Tobruk
1 (5.6%)
Trireme
0 (0%)
Up Front
3 (16.7%)
War&Peace
2 (11.1%)
Victory in the Pacific
1 (5.6%)

Antal personer som röstat: 18

Omröstningen avslutas: 7 september 2026 kl. 09:04:27

Scipio

Rösta på upp till fem alternativ.
Omröstningen pågår i 14 dagar sedan har vi facit.    :)
"Randomization is too important to be left to chance"

David Sunnergren

Sådana här röstningar är så luriga. Ska man rösta på det man anser är det objektivt bästa spelet, eller ska man rösta på de spel man historiskt har haft roligast med. Jag tenderar att rösta på det senare vilket gör att jag endast röstar på de spel jag har spelat.

thermopylai

Jag röstar också bara på spel jag spelat. Annars anser jag mig inte kompetent att bedöma om det är vare sig bra eller bäst eller topp 5  :)
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Scipio

Citat från: thermopylai skrivet 25 augusti 2026 kl. 11:09:17Jag röstar också bara på spel jag spelat. Annars anser jag mig inte kompetent att bedöma om det är vare sig bra eller bäst eller topp 5  :)
Ja det låter som ett rimligt tillvägagångssätt.   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

aegneus

Citat från: David Sunnergren skrivet 25 augusti 2026 kl. 10:23:37Sådana här röstningar är så luriga. Ska man rösta på det man anser är det objektivt bästa spelet, eller ska man rösta på de spel man historiskt har haft roligast med. Jag tenderar att rösta på det senare vilket gör att jag endast röstar på de spel jag har spelat.
Nu blir jag nyfiken på om du har ett spel du tycker objektivt sett är bäst som du inte spelat? :)

David Sunnergren

Citat från: aegneus skrivet 26 augusti 2026 kl. 11:59:55
Citat från: David Sunnergren skrivet 25 augusti 2026 kl. 10:23:37Sådana här röstningar är så luriga. Ska man rösta på det man anser är det objektivt bästa spelet, eller ska man rösta på de spel man historiskt har haft roligast med. Jag tenderar att rösta på det senare vilket gör att jag endast röstar på de spel jag har spelat.
Nu blir jag nyfiken på om du har ett spel du tycker objektivt sett är bäst som du inte spelat? :)

Nu var det endast en del av mitt uttalande. Den centrala delen i mitt uttalande var att jag röstar på de som jag historiskt har haft roligast med. Mitt spelande har utvecklats och spel har utvecklats och t.ex. Republic of Rome inser jag att det inte är ett oerhört spel, men det triggar min nostalgi tillräckligt för att jag ändå ska vilja rösta på det.

Av spel jag inte spelat anser jag diplomacy var/(är?) ett briljant spel.

thermopylai

Citat från: David Sunnergren skrivet 25 augusti 2026 kl. 10:23:37Av spel jag inte spelat anser jag diplomacy var/(är?) ett briljant spel.

Ja, men är det kul? Jag kan hålla med om att det är en briljant design, men tycker inte själv att det är överdrivet kul.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

David Sunnergren

Citat från: thermopylai skrivet 26 augusti 2026 kl. 13:47:14
Citat från: David Sunnergren skrivet 25 augusti 2026 kl. 10:23:37Av spel jag inte spelat anser jag diplomacy var/(är?) ett briljant spel.

Ja, men är det kul? Jag kan hålla med om att det är en briljant design, men tycker inte själv att det är överdrivet kul.

Och det är väl där skon klämmer. Jag kan ha mycket roligt med spel jag anser är dåliga spel, och jag kan ha mindre kul i riktigt bra spel för att de inte riktigt passar mig, trots att jag ser att det är ett mycket bra spel.

Vissa spel är roligare att se andra spela, än spela själv, för jag inte riktigt orkar med detaljerna i det etc. etc.

Och då kommer man tillbaka till ska man rösta på roligt eller bra. Sedan kommer man även till spel man inser är rätt simpela spel och skulle inte alls vara kul idag, men jag hade skitkul som tonåring och i mitt huvud är det skitbra spel (trots att jag inte vill spela det igen). Hur röstar man då?

Andreas Johansson

Citat från: thermopylai skrivet 26 augusti 2026 kl. 13:47:14Ja, men är det kul? Jag kan hålla med om att det är en briljant design, men tycker inte själv att det är överdrivet kul.
Håller med. Diplomacy är briljant, men inte riktigt för mig.

Röstade för spel jag spelat och skulle vilja spela igen. Vilket innebar det inte fanns så mycket att välja på.

Vidarrr

Diplomacy är ett fantastiskt spel men också extremt beroende av att kontexten är rätt. Spelet kräver nästan attdet är tävling "på riktigt" - då kan man släppa känslorna när någon sviker och förstå att det är för att svikaren vill vinna VM.

Ddt är det spel som jag lagt överlägset flest timmar speltid på och det spel som gett mig överlägset mest känslor (både bra och dåliga). Därför har det - för mig - en solklar plats på listan, men jag har inte spelat det på 10-15 år.