Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bokrean

Startat av BigPapaBear, 28 februari 2007 kl. 00:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Citat från: "magnus lindström"Köpte "bildböckerna" om första och andra världskriget.

Bildböcker? Är det för barnen? Vore praktiskt att ha såna om WWI-II till de minsta så att man slipper läsa sån där kommunistisk smörja som finns i pixi-böckerna för dom.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

magnus lindström

Med "bildbok" menar ja mycket foto och bara ren basbeskrivningav kriget.

Klas Malmström

Citat från: "magnus lindström"Med "bildbok" menar ja mycket foto och bara ren basbeskrivningav kriget.
Jag har den om första värlskriget - men jag köpte den för artiklarna.  :D

Jag tyckte faktiskt den var ok, som en övergripade bok om kriget (för en annan i alla fall som inte har läst så mycket om den första). Hyfsat bra med kartor om jag minns korrekt.
Klas Malmström
Linköping

magnus lindström

Nu fanns den tydligen i 2 utgåvor på samma rea. Som sagt jag var ute efter bilder och den om första världskriget var större = större bilder. Men som sagt man får se upp med bildtexter. Hängningen av turkiska spioner bland bulgarerna går väl in bland barnförbjudna.

Holmgren

H.P. Willmott - Första Världskriget
Alan Moorehead - Gallipoli
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

jerry

VVORNTH !

Kan du försöka rannsaka ditt minne om vd boken om TOTENKOPF kan ha hetat, o om det var i en BOKIA-butik jag bor lite offside så här finns bara bokia.

jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Johnson

Norman Davies: Slaget om Warszawa (tegelsten)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Vvornth

Citat från: "jerry"VVORNTH !

Kan du försöka rannsaka ditt minne om vd boken om TOTENKOPF kan ha hetat, o om det var i en BOKIA-butik jag bor lite offside så här finns bara bokia.

Den var köpt på akademibokhandeln, killen jag spelar Vietnam med köpte den, ska höra med han.

Jezjov

Var ute och handlade lite böcker idag. Som vanligt blev det mer böcker till normalpris än reaböcker.

C. Ryan - The last battle
Blev lockad att köpa den för 67:- för att jämföra med Beevor.

J. Keegan - Intelligence in war, Knowledge of the enemy from Napoleon to al-Qaeda
Tyckte bra om Keegans bok om första världskriget, så för priset av 149:- blir denna nog ingen besvikelse.

C. Ponting - Tretton dagar
Händelserna mellan skotten i Sarajevo och första världskrigets utbrott. Rea 129:-.

I. Ousby - Vägen till Verdun
Verdun och Frankrikes väg dit. Vad som skapade förutsättningarna för utnötningsstriderna. Rea 89:-

N. Dixon - Misslyckandets män, Om den militära inkompetensens psykologi
Först ett antal misslyckanden som Lätta brigadens anfall, Arnhem och Grisbukten. Sedan författarens funderingar kring enstaka katastrofledare alternativt inbyggda systemfel. Sist några av de värsta och bästa. Såg spännande ut trots prislappen på 305:-.

magnus lindström

Citat från: "Jezjov"Var ute och handlade lite böcker idag. Som vanligt blev det mer böcker till normalpris än reaböcker.

C. Ryan - The last battle
Blev lockad att köpa den för 67:- för att jämföra med Beevor.

J. Keegan - Intelligence in war, Knowledge of the enemy from Napoleon to al-Qaeda
Tyckte bra om Keegans bok om första världskriget, så för priset av 149:- blir denna nog ingen besvikelse.

C. Ponting - Tretton dagar
Händelserna mellan skotten i Sarajevo och första världskrigets utbrott. Rea 129:-.

I. Ousby - Vägen till Verdun
Verdun och Frankrikes väg dit. Vad som skapade förutsättningarna för utnötningsstriderna. Rea 89:-

N. Dixon - Misslyckandets män, Om den militära inkompetensens psykologi
Först ett antal misslyckanden som Lätta brigadens anfall, Arnhem och Grisbukten. Sedan författarens funderingar kring enstaka katastrofledare alternativt inbyggda systemfel. Sist några av de värsta och bästa. Såg spännande ut trots prislappen på 305:-.

Gillade du hela Keegans bok? Jag tycker boken gör en enorm vändning efter halva. Första delen var otroligt bra, andra delen var rent ut sagt dålig. En bekant hade samma uppfattning.

Jezjov

CiteraGillade du hela Keegans bok? Jag tycker boken gör en enorm vändning efter halva. Första delen var otroligt bra, andra delen var rent ut sagt dålig. En bekant hade samma uppfattning.

Jag minns inget annat än att jag tyckte den var intressant rakt igenom.

Läste också Stevenson strax efteråt. Den var ett mycket trevligt komplement som ganska ingående behandlar de politiska och ekonomiska incitamenten och förutsättningarna för kriget i de olika inblandade länderna.

Vvornth

Den svenska boken om Slaget om Kursk, är den något att ha?

A F

Citat från: "Vvornth"Den svenska boken om Slaget om Kursk, är den något att ha?

Sådär. Intressant läsning speciellt om striderna efter Kursk, även om jag retar mig på försöket att med statistik påvisa att Kursk var något annat än ett Tyskt fiasko.

magnus lindström

Meningen är att bevisa att Kursk inte var någon sovjetisk succé.

Klas Malmström

Citat från: "Vvornth"Den svenska boken om Slaget om Kursk, är den något att ha?
Jag tyckte den var sisådär faktiskt. Mycket av boken handlar ju om tiden/händelserna innan och efter själva Kursk-slaget och känns mer som utfyllnad.
Klas Malmström
Linköping