Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bokrean

Startat av BigPapaBear, 28 februari 2007 kl. 00:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Blev det något kul?

Själv slog jag till på "Gulag" av A. Appelbaum, "Karl den Store" av Birger nånting och Johan Voss "Soldat i Waffen-SS"
En mycket bitter liten man.

thermopylai

Hittills har jag köpt:

-Crossroads of Freedom: Antietam av James McPherson
-Soldier Sahibs av Charles Allen (är det nåt som är nostalgimys för en som läste Tarzan och Fantomen som barn så är det viktorianska kolonialkrig, läs för övrigt genast romanserien om Flashman!)
-Origins of the Final Solution av Christopher Browning
-Cambridge Illustrated History of Warfare

plus lite skönlitteratur och alternativhistoria  :)

Går och spanar på Sverige under frihetstiden, Arrianos Alexander den store, Mooreheads Gallipoli och Tamelanders 9:e april också som folk rekommenderat. Berätta gärna om ni tycker de är bra (eller dåliga).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

A F

Om det är Mooreheads Gallipoli jag har läst (tror jag), så är den jättbra. Lite sentimetal, men det är ok.

Annars går alla med det minsta intresse för Napoleonkrigen till Hegengrens och köper LeBlonds "Le Grand Armé". En totalbrutal bok.

Organ

Jag har inte hunnit kolla ordentligt i kataloger soch sånt så jag har ingen koll på vad årets kap är, men här är i alla fall vad jag fick med mig hem efter en femminuters blixtvisit till Akademibokhandeln i Huddinge centrum:

Simon Sebag Montefiore "Potemkin och Katarina den stora - En kejserlig förbindelse"
Hans von Luck "Pansarchef under Rommel"
Alan Moorehead "Gallipoli"
Heléne Lööw "Nazismen i Sverige 1924-1979"
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Erik

Citat från: "Anders Fager"Annars går alla med det minsta intresse för Napoleonkrigen till Hegengrens och köper LeBlonds "Le Grand Armé". En totalbrutal bok.

Äsch, jag stod ju med den i handen, men la tillbaka den på bokhögen.

jerry

Kan inget annat än rekommendera den nionde april.
Har läst den tre ggr.

Äger den inte än men inom ett par dar hoppas jag att ha lagt vantarna på den.

jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

A F

Citat från: "Erik"
Citat från: "Anders Fager"Annars går alla med det minsta intresse för Napoleonkrigen till Hegengrens och köper LeBlonds "Le Grand Armé". En totalbrutal bok.

Klar miss.

Andreas Lundin

CiteraArrianos Alexander den store

Denna bok är ju ett måste för ett krigshistoriskt bibliotek, trots att Arrianos levde långt efter händelserna ägde rum, är hans verk den viktigaste källan om Alexander. Detta eftersom han bygger mycket av texten på andra tidigare antika verk som nu är förlorade.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon Karlsson

Citat från: "Organ"Hans von Luck "Pansarchef under Rommel"

Den där boken verkar både intressant och välskriven, men herrejösses, titeln. Om man varken vill framstå som nynazist eller vill komma ut till alla sina bekanta som möp så måste man ju gömma den i en skokartong i garderoben.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Andreas Lundin

Är
CiteraJohan Voss "Soldat i Waffen-SS"
bättre? :)

Själv äger jag de flesta av titlarna i denna tråd - och ingen bekant har kommenterat att jag är nynazist. Kanske för att de känner mig?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Själv äger jag de flesta av titlarna i denna tråd - och ingen bekant har kommenterat att jag är nynazist. Kanske för att de känner mig?

Kan det bero på din avatar?:?  Den är minst lika obcen, i och för sig.

Erik

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Erik"

Klar miss.

Jo, det var det nog. Gallipolli fick jag med mig i alla fall.

Strv102r

Jag har många i hyllan på jobbet, Mellenthins Panzer battles, Guderians Panzer leader, Lucks Panzer Commander, Raus Panzer operations osv. Ingen har några kommentarer. Kanske beror på att det snarast är obligatorisk litteratur. Man ska hitta något man gillar att göra och sedan hitta någon som vill betala en för att göra det (eller hur Fager?).  :ultra:

Själv har jag valt att bojkotta bokrean. Har förköpt mig på spel just nu... Tur att hustrun köpt kläder för minst samma belopp!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Man ska hitta något man gillar att göra och sedan hitta någon som vill betala en för att göra det (eller hur Fager?).  :ultra:

Hur jag än vänder och vrider på detta så kommer min arma hjärna bara att tänka på My som jag träffade några gånger för typ tio-elva år sen. Hon bidde sedrermera professionell dommina verksam i London.

Jon Karlsson

Citat från: "Andreas Lundin"Själv äger jag de flesta av titlarna i denna tråd - och ingen bekant har kommenterat att jag är nynazist.

Möp...  :P
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!