Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Slaget om kursk

Startat av Andreas Lundin, 13 april 2007 kl. 17:35:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Tjaba! Har börjar intressera mig för östfronten igen och funnit att de flesta krigsspel behandlar händelser åren 1941 och 1942, men att åren 1943-5 behandlats styvmoderligt av spelmakare och publicister. Jag saknar helt enkelt bra spel om den senare perioden. Eller är min kunskap för dålig? Finns det bra spel på operationell nivå (typ OCS, B:AGx, Killing Ground) om exempelvis slaget vid Kursk? Eller striderna i Polen 1944-5?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Det fins ganska många spel om Kursk. men inte så många som fångar mitt intresse. Slaget är ju egentigen ganska ointressant att spela. Det handlar om utnötningsstrid på en ganska begränsad yta.  

Men! MIHs Clash of titans har jag spelat tre gånger och är sugen på mer. Detta spel verkar inte ha fallit i fällan att återskapa den ryska versionen av slaget (att båda förlorade lika många strv) utan ger mer samma bild som de senaste rönen (Kursk av Zetterling/Fransson). Ryssens strv nedgörs i massor. Innan pansarstriderna skildrar det också tröskandet genom de ryska infanteríets försvarspositioner bra. Man kommer genom, åtmisntode i söder. Frågan är bara hur lång tid det tar och hur mycket stridsvärde man tappar inför pansarduellerna.

Har också den japanska utgåvan av SPIs Goldbergs Kursk. Men har inte spelat det än.

SPIs gamla spel om Kursk från 1971(?) har jag spelat. Helt Ok faktiskt men grafiskt...

Problemet med Kursk, liksom med Ardennerna 1944, och Kharkov 1942 (fast då för ryssen), är att det inte går att uppnå det operativa målet. Hur kul är det då att spela? Om man inte nöjer sig med att lyckas bättre än i verkligheten...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Problemet med Kursk, liksom med Ardennerna 1944, och Kharkov 1942 (fast då för ryssen), är att det inte går att uppnå det operativa målet. Hur kul är det då att spela? Om man inte nöjer sig med att lyckas bättre än i verkligheten...

Vid Kursk finns det i alla fall en teoretisk möjlighet att lyckas (till skillnad från Ardennerna...).  :)
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

GMTs spel Ukraine 1943 skulle jag gärna lägga vantarna på. Det behandlar striderna efter kursk. Det finns väl inget annat spel som gör det?

Jag utvecklar: jag menade såklart resten av sommaren 1943 i Ukraina :) Men det fanns tydligen fler spel:)

thermopylai

Handlar inte OCS Hube's pocket också om ryska offensiven efter Kursk?

Överhuvudtaget finns det alldeles för få spel som analyserar de ryska offensiverna, förutom inringningen av Stalingrad och slutstriden om Berlin. Och i de flesta spelen handlar det som ryss om att kasta överlägsna resurser på tysken tills han är nednött, men jag har fått för mig att ryssarna hade utvecklat en avancerad offensiv doktrin framåt 43-44. Fan så mkt bättre än västallierade i alla fall.

Edit: Passade på att kolla fakta och Hube's pocket handlar tydligen om Ukraina jan-apr 44.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Strv102r

Det beror väl på med hur långt efter Kursk man menar. Om man begränsar sig till striderna efter Kursk men före Kiev November 43 så finns följande som jag har (förutom Ukraine 43):

Ring of Fire . 4. slaget om Kharkov Augusti 43, från MIH.
Eastwall . Från att Kharkov överges till och med att försvaret vid Dnepr faller (inkluderar även Kiev) Från MIH. Delvis samma tid som Ukraine 43.
Clash of Titans, MIH. Innehåller förutom Kursk scenarier även 4. Kharkov och Orel scenarier)
Kanev från PWG/3W. Den misslyckade ryska luftlandsättningen söder Kiev september 43.
Red Parachutes från Avalanche (samma som Kanev).
Zaporozhye (Six angels?)

Finns en del.  MIH spelen kan vara lite svåra att få tag på även på Ebay.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Snygg lista!

Jag kan bara tillägga The Tigers are Burning från S&T, som täcker hela Ukraina från Kursk till Hubes utbrytning på kårnivå, och en halv karta. Trevligt litet spel!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Hm, synd att MIH's spel är så FULA... :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Och i de flesta spelen handlar det som ryss om att kasta överlägsna resurser på tysken tills han är nednött, men jag har fått för mig att ryssarna hade utvecklat en avancerad offensiv doktrin framåt 43-44. Fan så mkt bättre än västallierade i alla fall.

Amen. Röda armén växer i skorna ordentligt (läs: de lär sig använda det de egentilgen redan skulle kunna) under 1942 och 1943.

Rekommenderad läsning: David Glantz From the Don to the Dnepr: Soviet Offensive Operations December 1942-August 1943
En mycket bitter liten man.

Strv102r

MIH
Varför anser du att de är fula?

Tigers are burning... Ja, jag glömde det. Har det och har spelat det. Litet och kort. Och ganska intetsägande upplevde jag. Fast de har fått med ryssarnas logistikproblem och sårbarhet därav på enkelt sätt.

Andreas Lundin

CiteraVarför anser du att de är fula?

Det är framförallt de fula blipparna jag reagerar på. Fula siluett-tanks och relativt otydligt tryck (om man t.ex. jämför med GMT, MMP [tänk 'A Victory Lost'] eller the Gamers). Sedan tycker jag nog att Ring of fire-systemet inte är min påse helt enkelt. För traditionellt och "enkelt".

Mina 50 öre... Take it or leave it. :)

Johan

Tillverkat av People's Wargames och handlar om fickan vid Korsun på bataljonsnivå.

Modell var SPI:s gamla Wacht am Rhein, fast tillkromat med diverse regler, bla supply och artilleri-regler.
Mvh Johan