Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The speed of heat

Startat av Octavius, 27 maj 2007 kl. 13:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Octavius

Hejsan

Jag har haft spelet "the speed of heat" liggande i garderoben ett par år nu och jag funderar på att försöka sätta mig in i det. Därför undrar jag om det är någon som har spelat det och har några tips på hur man kan komma igång med det, reglerna framstår som mycket komplicerade vid genomläsning. Det bör påpekas att min erfarenhet av liknande spel är nästan lika med noll.

Octavius

Andreas Lundin

Jag hittade följande kommentar på www.boardgamegeek.com:

CiteraFlying a F-4 Phantom itself must be easier than understang how to play this game.Maybe an excellent simulation but I can't overcome the bible od rules. Picked it up in a sale but unfortunately not for me. If there would be a simpler version to gradually start the game it would be better for me. There is one but even this basic game's lurning curve is so steep that it puts me off.

...således kanske inte för nybörjaren! Däremot verkar erfarna gamers vara lyriska över spelet! Själv har jag ingen erfarenhet av flygspel överhuvudtaget. Tråkigt ämne enligt mig.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Jag kan hålla med om att "Speed of Heat" är lätt svettigt att sätta sig in i. Vill ändå rekommendera J.D. Webster's flygssimulationer, jag har haft mycket nöje med hans Fighting Wings series spel: "Over the Reich", "Achtung: Spitfire!" och "Whistling Death". Till dessa spel finns det Quick Start Rules som är betydligt lättare att utgå ifrån...

Spelen lyckas på något sätt att simulera flygmanövrar på ett torvärdigt sätt. Men jag har full förståelse för att det inte tilltalar alla att räkna med Accel och Deccel points... Mycket matte blir det!

Jag fasineras i varjefall...  :)

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

EvilSpook

Joo... jag är en sån där som gillar det spelet.   8)
Tyvärr vågar jag inte svara på hur man bäst sätter sig in i det. Jag själv spelade Air Superiority som tonåring och senare Air Strike och efter de var det enkelt att gå över till TSOH.

Spelet är ju uppbyggt med pedagogiska regelavsnitt i lagom chunkar och vidhängande scenarion för att lära ut grunderna och det är väl egentligen bara att köra dem. Skit i om du missar något eller spelar otaktiskt i början. Efter ett par scenarion får man en känsla för hur det hänger ihop.

Så länge du vill spela luftdueller över Vietnam och Korea så är det inte så vansinnigt svårt - men de har skickat med kompletta regler som täcker markanfall, div. snyggheter (t.ex robotars energiförluster över flygsträckan och Pilotegenskaper) och senare teknologi. 80% av dem behöver du inte kunna förrän du känner att du vill ge dig i kast med det.

Jämfört med de tidigare spelen har man i TSOH mer plan i luften - helt enkelt för att det är enklare och snabbare än de högteknologiska striderna i AS.

Vad gäller recordtracks kan jag bara rekommendera enkla Excel-filer för att underlätta matten - och få ner blyertskonsumtionen.

Lycka till!
//EvilSpook

Vvornth

Lustigt att du skulle fråga. Jag kommenterade "Speed of heat" i "Downtown" med kommentaren att en gameturn i speltid är 4 sekunder, som tar 30 minuter att utför IRL.

Detta är ett spel som har ungefär samma detaljnivå som Harpoon och således endast gör sig tillgängligt för de sista entusiasterna.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Magnus2

Jag spelade SPIs Air War i början på 80-talet.
Är det nån som kan göra en jämförelse med Speed of Heat?

Inlärningen var väl att man spelade helt utan vapen först, sen med kanoner, sen radar, sen robotar, sen bomber, sen luftvärn sen ECM, ECCM, ECCCM...

Air War var hursomhelst jävelusiskt krångligt. Man svängde i 5-graderssteg, dvs 72 olika riktningar på en hex-karta! Man höll reda på läges och rörelse-energi för att kunna manövrera. Och bomber krävde sin professor i ballistik för att kunna träffa något mer specifikt än marken.

Vi spelade en hel del men jag kan inte erinra mig om att vi kom så långt att någon nånsin blev nerskjuten...

Elias Nordling

JD Websters serie flygspel  startade med Air Superiority och det senaste är Whistling Death. Air Superiority minns jag som relativt enkelt och smärtfritt. Sedan kom "complexity creep", och Whistling Death är det enda spel som jag varit för dum för att spela.

Cirkeldiagrammet med understrukna, kursiverade och fetade siffror och större och mindre än-tecken överallt som man skulle använda för att avgöra hur många energipoäng man var tvungen att spendera horisontellt respektive vertyikalt, hur många man kunde välja att spendera, hur mycket förändring i höjdled man fick som inte var relaterad till energipoängen, etc etc etc, allt på ett hemligt kodspråk, fick mig nästan att gråta.

Men Speed of Heat är ett relativt tidigt spel i serien, och bör inte vara SÅ långt gången på "complexity creep"-skalan, så det borde vara OK. Tror att samtliga spel har steg-för-steg-instruktioner som gör att du kan lära dig mekanismerna en bit i taget.

Om jag minns kritiken rätt har Speed of Heat gott rykte som spel, men med mycket errata.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Whistling Death är det enda spel som jag varit för dum för att spela.
Pröva QS Rules, dom är betydligt mer humana...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte