Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Issaries?

Andreas Lundin

Ä inte den guden påhittad? :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Ä inte den guden påhittad? :)

Är inte alla gudar & ideologier påhittade?

Andreas Lundin

Det var det jag försökte implicera med min  :) . Kanske ett dåligt försök att vara diskret...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Det var det jag försökte implicera med min  :) . Kanske ett dåligt försök att vara diskret...

Tror att jag uppfattade ironin. Vi kan fortsätta diskussionen på Grejiderbaren. :up:

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"De allierade försökte ta sig fram längs bergspassen vid nordkusten och åkte på rejält med smisk mot numerärt underlägsna tyskar av Witzig-typ.

Det är i och för sig inte så svårt att sitta ett helt krig nedgrävd till gälarna på en bergstopp med fri sikt en mil åt alla håll.  :up:

Med undantag för trötta italienare i östafrika 40/41 instämmer jag till fullo. Påpekade mest att pojkarna spelade historiskt.

Exemplet i Tunisien blir dessutom extra crazy eftersom britterna inte riktigt hajar att det inte funkar utan nöter ned rejält med folk innan de tröttnar och går hem. Vilket de berättar för alla utom de stackars commandosoldater som strax därefter slängs in bakom fiendes linjer i väntan på genombrottet. Duktiga som de är passar de på att göra några räder innan de decimeras och börjar promenera hemåt.
Samma sak händer väl öster om Medjez el-Bab oxå, med undantaget att jänkarna helt sonika hoppar över offensiven, men glömmer att berätta det för di stackars commandosarna som står där bakom fiendens linjer. Efter att ha hittat varken vän eller fiende börjar de till slut gå hemåt.  :D

Man lär av sina misstag. Killarna vid Pegasus Bridge hade nog känt sig lite ledsna i hatten om samma sak hade hänt där...  :P
En mycket bitter liten man.

MB

Då skakar jag liv i en gammal tråd för att meddela att OCS Burma lever och frodas gott i Helsingborg.

Vi håller på med introduktionsscenario 2.
Japaner: Daniel H och Vulkansanex
Allierade: Engelbrekt och MB

Japanerna gör väldigt bra ifrån sig för tillfället.

Ett stort tack till Engelbrekt och Daniel som har förklarat och introducerat OCS i Helsingborg.

Vi kommer till att köra mer och mer, mer, mer, mer...  
Nästa spel blir nästa vecka.

Andreas Lundin

Synd att jag inte kunde komma. Vi håller på med att fixa ordning lägenhet för försäljning.

Engelbrekt

Skoj som fan var det, jag har ju kollat upp det är med japsarnas forage:

http://talk.consimworld.com/WebX?50@753 ... 2@.ee6b471
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Engelbrekt

Då var första scenariot (U-Go) avklarat. Blev en "tactical Japanese victory".

Japsarna skar av Imphal i turn 4. Britterna (jag och MB) fattade inte vinken och forsatte att slösaktigt spendera supply på hedgehogs och lyxuösa men ineffektiva artilleribombardemang. Plötsligt var hotet om svält över oss. Det fick bli "Hump diversions", dvs låna flygplan från rutten över Himalaya, nästan varje runda efter det, till en kostnad av 2 VP per gång. Som plåster på såren tog vi tillbaka Kohima på slutet och eliminerade de japaner som raidade järnvägen till Ledo.

Slutsats: Som allierad spelare måste man pumpa in så mycket supply i Imphal som man kan innan vägen blockas. Man ska inte heller lämna alla victory locations som ligger ute i bushen, en något större zon måste hållas än vad vi gjorde. Som japan tror jag att man ska skicka fler självmordsbataljoner på djupet, mot allierade knutpunkter och flygplatser. På det sättet bildas det inte linjer, vilket är till japanernas fördel.

MB

Vi kör OCS, The race for Tunisia med start torsdagen den 11 februari i Helsingborg  8) .

MB

Efter en seger för tysken i Tunisien så känner vi att det är dags att köra KOREA: The Forgotten War.

Det blir helt enkelt KOREA: The Forgotten War, scenario 5.2 Invasion of South Korea, onsdagen den 24 februari kl. 17:00 i Helsingborg.

Som det ser ut nu är det;
Daniel H som Axis of evil och Engelbrekt och jag som "allt det där andra".

sfclinken

Var spelar ni?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

MB

Hemma hos mig, Tågagatan 38. Om du kommer ihåg var det är.

Engelbrekt

Det var lite synd om er i Tunisien, de första två-tre kritiska rundorna regnade bort. Den tyska vädermaskinen firade nya triumfer.

Jag tycker vi rullar en tärning som förra gången, vem av mig och Daniel som ska lira vad.