Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Korea inleddes igår med mig och MB som Nordkorea och Daniel som Sydkorea och FN.

Våra inledande anfall plågades av stor otur, men vi hade tur med supplyslagen och väder. Eftersom vi brände supply i alltför rask takt fick vi övergå till manöver istället för våld som sätt att röra oss framåt. Detta funkade förvånansvärt bra och nu vid runda 4 har vi omringat Daniels trupper i Seoul och östkusten har också öppnat sig. Men jänkarna har ju börjat anlända så sötebrödsdagarna är onekligen över... Skoj spel!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

MB

Torsdag den 29 april startar vi OCS Burma Campaign Scenario 2 i Helsingborg.
Vi börjar kl. 17.00 och håller på till 21.00 ungefär.

Vill du vara med hör av dig.

Andreas Lundin

Det låter skitskoj och jag hade gärna varit med. Men det är dessvärre för långt till Hbg för mig. Jag vill inte signa upp mig för något för att sedan göra er besvikna när jag inte pallar att åka upp till NV Skåne. Sorry boys!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Ska bli sweet!

Andreas, tåget tar 28 minuter, det är väl inte så farligt en gång i veckan. Själv jobbar jag i Hbg så jag kilar upp till Magnus efter jobb, lirar och åker hem vid 21-tiden, hemma i Malmö vid 22.

Andreas Lundin

Jag känner mig själv för väl. Jag skulle dra mig för en timme på tåget/i bilen varje vecka.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Hehe... Jag spelar ju på torsdagar inne i stan och bor själv ute i Upplands Väsby. För mig tar det en 40 minuter till lokalen direkt från jobbet och sedan kring en timme hem efteråt. Men det är det värt!

silversixx

Kommer den här tråden att spåra ur i en slags norrländsk epos?

Jag håller med Andreas. Jag har 10 minuter till min spellokal, men det är så att jag drar mig för att åka dit ibland pga lathet...

Engelbrekt

Det går ingen nöd på oss, tre spelare funkar bra. Men det hade varit roligt med någon mer, så man är två på varje sida. Tyvärr är rekryteringsbasen i Helsingborg mycket liten. Potentiella nya spelare verkar dessutom bli skrämda av OCS.

Finns det någon tråd hur man lockar och sen tränar upp nya spelare? Har ni gamla rävar några tricks? Eller fallgropar att undvika? Etc.

Andreas Lundin

OCS är ju egentligen skitenkelt (regelmässigt)!

Mode

Citat från: "silversixx"Kommer den här tråden att spåra ur i en slags norrländsk epos?
Snarare påminner det om en variant av den klassiska Monty Pythonsketchen där de sitter och försöker överskryta varandra om sin jobbiga uppväxt - "Vi bodde i ett hål i gatan, gick upp innan vi gick och lade oss... o.s.v".
 :|
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Engelbrekt

Inspirerad av Bigpapabears OCS-video kommer här ett eget, fattigare, första försök. En liten snutt från vår pågående Burma-kampanj. Du kan se det i HD om du vill.

http://www.youtube.com/watch?v=BRp-Thv_BkA

Engelbrekt

I går spelade vi klart Burma kampanjen. Vi började i april och har spelat en gång per vecka med några få uppehåll och en större sommarpaus.

Det har varit en mycket rolig och omväxlande resa. Perioder av maniskt självförtroende varvades med stunder av bottenlös defaitism där man var övertygad om att allt var förlorat. Tärningsslagen hade under hela spelet ett oroväckande icke-slumpmässigt beteende: jag som japan slog dåligt på supply, väder och forage men bra på surprise och combat (fast det totala antalet gånger jag anföll kan räknas på båda händernas fingrar). De allierade Daniel och Magnus slog mycket ofta snake eyes eller dubbelsexor, resultaten blev extrema därefter.

Burma var perfekt för att verkligen lära sig OCS på djupet. Misstag straffar sig stenhårt direkt, samtidigt som det finns stora möjligheter för den listige som behärskar reglerna och pushar gränserna. Det är så jobbigt och dyrt att anfalla att spelet blir en förvånande utmaning i manöverkrigföring. Vilda jakter i bergen, åsnestjälar-räder, kamikaze-tjurrusningar kunde en runda bjuda på, men nästa kunde allt stå still för att det regnade för mycket.

MB

Jag kan bara hålla med Engelbrekt med de konstiga tärningsslagen och det ständigt böljande spelet under större delen av kampanjen. Kul var det i varje fall och jag hoppas på att få lira Burma igen. Ett mycket bra spel för den som vill lära sig OCS.

Några bilder från sista omgången.

Det blev ingen direkt succé för Burmavägen.

Men nu är det Sicilien på tur.  :ultra:

Engelbrekt

En rolig grej är att den historiska kampanjen varade från mitten av mars till början av augusti. Vi spelade från mitten av april till början av september. Så vi lirade Burma "i realtid" och under samma säsong.

Andreas Lundin

Ser brutalt roligt ut. :up:  :up:  :up: Önskar att man hade energin att åka upp till Hbg i veckorna, men som det är nu är det en omöjlighet.