Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

MB

CiteraJo, men vad gör de där? Kör ni med Godzilla-optionen för supply raids och ville ha en fysisk representation?
*lol* Nääää, det är mer ett illustrerande exempel på två spelare som väntar på nästa runda/spelomgång.

Andreas Lundin

Allvarligt: Godzilla-regeln är faktiskt vettig...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

MB

Det var inte meningen att vara otrevlig, men det lät kul.
Tanken är god.
Förhoppningsvis kan LRDG fungera som Godzilla-optionen för britterna.

Engelbrekt

Lite fotografier från söndagens DAK-premiär.

Öppningsläget. Britterna höll Sollum men inte Halfayapassets övre del:

Italienarna stormade Sollum och Halfayapasset. Kostade trupp, men blev ett cleant genombrott längs kusten. Malleti och pansaret framryckte inåt landet, i syfte att  svänga norrut för att skära av kustvägen:

Morotskaka:

Sidi Barrani omringades runda 2. Garnisonen gjorde ett tappert försök att bryta ut (under Low-brickan).

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

sfclinken

Man blir ju tårögd av att se dessa bilderna!  :up:

Modigt av britten att försvara så nära gränsen.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Delirium

Oerhört fascinerande! Vi vill spela DAK här också, men kan falla på utrymmesbrist - har ni kunnat sätta upp alla kartorna eller tagit bort den östraste eller kanske till och med fler? Är det DAK I eller II ni har?

Börjar fundera på om man kanske ska spela DAK på Lincon...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

andqui

Riktigt kul att följa detta.

Citat från: "Delirium"Börjar fundera på om man kanske ska spela DAK på Lincon...
Det är en mycket intressant tanke!   :D
Anders

MB

CiteraModigt av britten att försvara så nära gränsen.
Britterna hade bestämt sig för att inte släppa Sollum allt för lätt och ville vara redo för strid i första rundan.  :D

CiteraOerhört fascinerande! Vi vill spela DAK här också, men kan falla på utrymmesbrist - har ni kunnat sätta upp alla kartorna eller tagit bort den östraste eller kanske till och med fler? Är det DAK I eller II ni har?

Det är DAK II vi kör utan karta E (östkartan), men med Map-abstract istället.
Enligt DAK-häftet ska man kunna plocka bort karta D också. Hur det skulle fungera praktiskt vet jag inte.

CiteraBörjar fundera på om man kanske ska spela DAK på Lincon...
Jag tror DAK passar väldigt bra som konventsspel bara man är redo på några simulcast-rundor.

humza

Jag var på besök hos MB och tittade på.
Dak ser helt klar intressant och roligt ut med många avvägningar.
De körde dak2 på dak1 kartorna om jag inte såg fel och de körde den östraste (?) kartan som abstrakt på ett A4.
Vet inte om det är något skillnad på dak1 och dak2 när det gäller kartorna.
Jag hadde trevlig och fick smaka på en riktigt god morotskaka.

Edit: att det skulle ta så långtid att skriva på fånen att mb han skriva före.

BigPapaBear

Pär W och Mattias R körde DAK2 på LinCon för några år sedan så det är absolut görbart. Dessutom är det lite kul för konventsbesökarna att titta på.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag och Peter L köerde också DAK 2 på ett Friendly Fire. Helt klart spelbart!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Ikväll fortsätter vi spelet. Jag tar fler bilder och ska försöka föra lite anteckningar vad som sker. Daniel antecknar också för en mer utförlig rapport. Ett helt parti DAK måste ju dokumenteras.

Delirium: kan inte du berätta om er Burmakampanj? Vi spelade den för ett år sedan (se tidigare inlägg i denna tråd) och det hade varit intressant att se hur det går för er. Burma ligger mig varmt om hjärtat.

andqui

Citat från: "Engelbrekt"Delirium: kan inte du berätta om er Burmakampanj? Vi spelade den för ett år sedan (se tidigare inlägg i denna tråd) och det hade varit intressant att se hur det går för er. Burma ligger mig varmt om hjärtat.

Burma blev undanskuffat av Twilight in the East bland annat för att den allierade sidan ansåg sig knäckt i Imphal-regionen och tappade där igenom motivationen att fullfölja. 8)
Anders

Engelbrekt

Citat från: "andqui"
Citat från: "Engelbrekt"Delirium: kan inte du berätta om er Burmakampanj? Vi spelade den för ett år sedan (se tidigare inlägg i denna tråd) och det hade varit intressant att se hur det går för er. Burma ligger mig varmt om hjärtat.

Burma blev undanskuffat av Twilight in the East bland annat för att den allierade sidan ansåg sig knäckt i Imphal-regionen och tappade där igenom motivationen att fullfölja. 8)

Det är nog så japanen ofta vinner Burma, genom allierad förtida demoralisering. I själva verket är det extremt svårt att som japan vinna vid Imphal. Det gör man istället uppe vid fronten mot kineserna.

Engelbrekt

I går körde vi ytterligare ett pass. Det blev en lugn tillställning, mest simulcast-rundor. Så nu är vi framme vid månadsskiftet oktober-november. Italienarna avancerade till olika fördelaktiga positioner och skeppade fram supply och förstärkningar. De allierade gjorde samma.

Mest dramatiskt blev det när Royal Navy bombarderade flygfältet vid Tobruk och förstörde massor av flygplan och installationer.

Foton och mer text kommer.