Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Storm of Steel

Startat av BernadotteOnline, 1 juli 2007 kl. 09:40:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Varje allians har ett moralvärde mellan ett och hundra. 70-100 är hög stridsvilja, 1-30 är låg och 31-69 är medel. Varje kår som elimineras drar ner ett steg, ubåtar, blockad och random events drar ner (eller upp). Stridsviljan faller alltså stadigt.

Det finns nu två sorters kort, offensiver och övriga (som är vapenutveckling, diplomati, särskilda händelser etc). Varje offensivkort gäller på en teater (mellanöstern,öst eller väst). Har man hög moral får man spela ut en offensiv per turn och teater, medelmoral max två totalt och låg moral max en offensiv. Man får alltid spela ut ett övrigt-kort (vapenutveckling, diplomati, särskilda händelser, kolonialkrig).

Offensiverna ger extraimpulser och stridsbonusar. Normalt har man en impuls per turn, men offensiver kan ge en upp till fyra impulser samma runda. Men korten innehåller också krav på vad man ska göra. Till exempel Somme-offensiven: 2 extra impulser, 2 kol-skift under en turn. När den är slut ska du ha eliminerat 10 tyska kårer. Har du gjort det får du 10 i moralbonus. Har du inte gjort det tappar du 10 i moral.

Det här blir ww1 på ett skitkul sätt. Man drar igång blodiga offensiver för att stärka sin egen moral och fortsätter när man kanske borde lagt av för "vi måste klämma åt några tyskar till". Som lök på laxen så har enheterna två sidor, mobila och nedgrävda. Nedgrävda dubbblar sitt stridsvärde, men för att anfall måste dom vara mobila. Man flippar alltså upp dom och anfaller - men öppnar sig för motanfall. Det blir blodiga strider om enskilda hexar bara för att det är lite lättare att anfalla en anfallande fiende.

Man får in nya kort varje år och det blir ett sätt att styra spelets flöde. Jag gillar egentligen inte alls kort, men den här mekanismen fungerar bra.

Delirium

Okej, du har vevat in mig. Det här ska bli ett projekt en gång i framtiden, helt klart.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Friendly Fire kanske?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Inte alls omöjligt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Scipio

Har också läst igenom det och varit sugen på att testa igenom det för att se hur det håller.
Den hopslagna moralen per allians är väl det som känns lite störande mot mitt ordningssinne men jag kan samtidigt förstå att det kan lätt kan bli ett sårbart system om man har det per nation istället så vi får väl se.
"Randomization is too important to be left to chance"