Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fighting Formations (GMT)

Startat av BigPapaBear, 29 juni 2009 kl. 12:35:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Mode"QED skulle man nästan kunna avsluta med.

Tja, avsluta kan du ju göra, men du har fortfarande inte förklarat var dina ogrundade anklagelser mot spelet kommer ifrån...
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Mode"QED skulle man nästan kunna avsluta med.

Tja, avsluta kan du ju göra, men du har fortfarande inte förklarat var dina ogrundade anklagelser mot spelet kommer ifrån...

Du har mustasch. Hitler hade också mustach.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Trollbattle. Jag tar plats på första parkett.  :lol:

:up:

Finns det plats hos dig Andreas? Jag tar med öl och popcorn!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Mode

Citat från: "Elias Nordling"... det är därför intressant att följa det med nedslag vid olika år för att se hur förbandets organisation utvecklas ...
Tja, men eftersom GD hade en helt unik organisation påminner GD mer om (det i mitt tycke fullständigt ointressanta) "bygg-din-egen-armé-för-x-poäng"-konceptet. Vissa må tycka det är intressant och representativt med dylika "one hit wonders".
Vill man följa organisationsutvecklingen för ett tyskt förband är det bättre att utgå från ett givet ickeunikt typförband med en given KStN och sedan se hur förändringar i KStN på olika nivåer påverkar. Vad man då troligen kommer att märka är att det inte betyder ett skvatt på den nivå spelet ligger! En skyttegrupp är fortfarande blott och bart en skyttegrupp, ety organisationen under kompaninivå påverkades i betydligt högre grad av skadeutfallet från tidigare strider än av någon ändring av KStN - speciellt eftersom dessa ofta inte genomfördes annat än vid total reorganisation, om ens då.

CiteraMin gissning är att man valde Grossdeutschland för att det är ett lättresearchat förband ...
Jag vill snarare hävda motsatsen. Just för att det konstant micklades med organisationen är det svårare att följa GD relativt sett. Det har aldrig varit ett problem att hitta rätt KStN för "dussinförbanden" - numera finns de flesta dessutom lätt tillgängliga på webben - men på den skala man valt bör man snarare använda KTB för att inte lura sig själv. Nej, det verkar mer vara ett användande av ett känt namn. För att ta en analogi: "alla" känner till Wittman.
Hur många (av dessa) känner till Kurt Knispel?
Eller Lafayette Pool?

Citera... och det innehåller en massa cool hårdvara.
Ja, där kan jag i miss mån hålla med. Men på den här nivån är det ingen praktisk skillnad mellan en MG34 och en MG42. Inte på en PzIV G eller H heller. Och dessutom finns ju ASL redan ...

CiteraSjälv kan jag nästan tycka att det skönt med ett spel som inte har "våra amerikanska hjältar" i titeln för en gångs skull.
Dock är det uppenbarligen fortfarande legio att använda tyska "hjältar" (såvida inte man är tysk förstås, då är man en uppenbar revisionist) som lockbete. Det funkar bevisligen på en del spelare. Mig gör det misstänksamt tveksam. Enbart bilden på lådan gjorde att jag avhöll mig från att köpa "Up Front" i minst två - tre år från det att det kom ut. Numera är det ett av mina favoritspel och jag har sett det skelögda porträtt som använts som förebild - man skulle kunna säga att det porträttet om något är ett exempel på "entartete Kunst"!
Men jag tycker fortfarande att lådan är vedervärdig!
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

CiteraTja, men eftersom GD hade en helt unik organisation påminner GD mer om (det i mitt tycke fullständigt ointressanta) "bygg-din-egen-armé-för-x-poäng"-konceptet. Vissa må tycka det är intressant och representativt med dylika "one hit wonders".

Ganska klent argumenterat, då GD faktiskt fanns.

CiteraVill man följa organisationsutvecklingen för ett tyskt förband är det bättre att utgå från ett givet ickeunikt typförband med en given KStN och sedan se hur förändringar i KStN på olika nivåer påverkar. Vad man då troligen kommer att märka är att det inte betyder ett skvatt på den nivå spelet ligger!

Så i stället för att följa ett förband där organisationen förändas på ett för skalan meningsfullt och intressant vis borde man i den historiska relevansens namn följa ett typiskt förband för att upptäcka meningslösheten i det hela? Kan man inte bara ibland få göra något för att det är kul?

Tyskarna är ju dessutom väldigt tacksamma att följa då Hitler hade en förkärlek för dessa bisarra specialförband. Svårt att hitta några liknande skojigheter på de allierades sida, även om en dyker upp i huvudet med en gång: brittiska 7e pansardivisionen, ökenråttorna, som gick igenom 5-6 olika omorganisationer och gud vet hur många stridsvagnsmodeller. Det vore rätt kul att följa i en spelserie, även om TCS inte är rätt verktyg för pansarslag.

Och en sak till: Kul kan betyda skratta åt, inte nödvändigtvis dyrka.

CiteraJag vill snarare hävda motsatsen. Just för att det konstant micklades med organisationen är det svårare att följa GD relativt sett. Det har aldrig varit ett problem att hitta rätt KStN för "dussinförbanden" - numera finns de flesta dessutom lätt tillgängliga på webben - men på den skala man valt bör man snarare använda KTB för att inte lura sig själv.

Jag tänkte mer på de faktiska slagen, där en lat konstruktör bara använder Guy Sajer som scenariogenerator (en mindre lat konstruktör upptäcker snart att det är tveksamt om Sajer nånsin var i GD).

CiteraNej, det verkar mer vara ett användande av ett känt namn.

Jag tror faktiskt att de flesta amerikaner har rätt dimmig koll på vad Grossdeutschland var för något, (se t ex alla gånger man får påpeka att nej, det var inte ett SS-förband) då de aldrig slogs på västfronten.

CiteraDock är det uppenbarligen fortfarande legio att använda tyska "hjältar" (såvida inte man är tysk förstås, då är man en uppenbar revisionist) som lockbete.

Tro mig, jag kan också tycka att det är provocerande med ett alltyskt perspektiv en gång, jag retade mig t ex på baksidestexten till Compass Games Budapest-spel, som talade om heroiska ansträngningar att rädda de desperata försvararna i Budapest och sånt. Och Up Front-bilden är rätt pajig och provocerande (Rodger McGowan hävdar att han gjorde den för att visa vilken dum idé det var att ha den på omslaget, och AH förstod inte ironin. Vet inte om det är en efterhandskonstruktion). Panzer Command är ett annat spel med en direkt parodisk nazihjälte på omslaget.

Om du kunde peka på något exempel på sådant i fallet Fighting Formations skulle jag ha litet större förståelse för din anipati. Men här handlar det bara om att man valt ett tyskt förband, och då känns det som du reagerar efter förutbestämda regler att detta är fel och naziglorifiering.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "Elias Nordling"... då GD faktiskt fanns.
Något annat har jag heller aldrig hävdat! Gör om, gör rätt.

Citera... organisationen förändas på ett för skalan meningsfullt och intressant vis ...
Poängen är just att skalan inte är meningsfull för det man påstår sig eftersträva. Man behöver upp på regemente - division för att se skillnaderna.

CiteraSvårt att hitta några liknande skojigheter på de allierades sida ...
Åja, titta på hur de ryska pansarförbanden omorganiserades mellan 1941 och 1944. Där kan man prata om omorganisation!
Vill man ha det ännu roligare kan man t.ex.  hålla koll på senioriteten i brittiska brigader vid varje tillfälle.

Citera... även om TCS inte är rätt verktyg för pansarslag.
Å 17, det kanske är därför jag aldrig fastnat för den serien..?   :o

CiteraJag tror faktiskt att de flesta amerikaner har rätt dimmig koll på vad Grossdeutschland var för något, (se t ex alla gånger man får påpeka att nej, det var inte ett SS-förband) då de aldrig slogs på västfronten.
Men nog ligger väl Sedan på västfronten?    :?
Det var precis det jag skrev initialt. De har ingen koll, men de har hört namnet!

CiteraPanzer Command är ett annat spel med en direkt parodisk nazihjälte på omslaget.
Men i det fallet går nog egentligen inte heller att hävda någon sorts ironi. Möjligen kan Talbot skylla på att han är en tafflig konstnär, men någon på AH/VG torde, precis som med McGowan, ha beställt en viss sorts bild för att sälja spelet. Om de inte ville ha den skulle de inte använt den. Och en överväldigande majoritet av spel synes (av någon anledning) säljas med bilder som troligen skulle älskats av den klumpfotade doktorn.

Undrar när någon kommer att använda sinnebilden av den perfekte ariern på ett spel:
- han är lika lång som Hitler.
- han är lika smärt som Göring.
- han är lika blond som Himmler.
- han är lika atletisk som Goebbels.

Vvornth

Att krigsspelare har en lite romantiserad bild av GD är nog en lågoddsare. Samma personer brukar också vara de med bäst förmåga till kritiskt tänkande vad gäller deras hobby.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

CiteraNågot annat har jag heller aldrig hävdat! Gör om, gör rätt.

Du ansåg att en udda organisation är likvärdig med en bygg-själv-hypotetisk, vilket du nog är rätt ensam om att tycka.

CiteraPoängen är just att skalan inte är meningsfull för det man påstår sig eftersträva. Man behöver upp på regemente - division för att se skillnaderna.

Eftersom vi talade TCS i detta fall: Har du spelat det? Skillnaderna mellan Grossdeutscland 1940, 41 och 42 är intressanta och relevanta. Om du syftade på Fighting Formations har man ju fokuserat på en kortare tidsperiod så man inte får den utvecklingen.

CiteraÅja, titta på hur de ryska pansarförbanden omorganiserades mellan 1941 och 1944. Där kan man prata om omorganisation!

Fast där är väl omorganisationen så omfattande att det är svårt att ens hitta ett förband att följa då de skrotas och sätts upp snarare än att utvecklas. Håller med att det vore intressant att följa en rysk pansarkårs utveckling 1943-45, dock.

CiteraMen nog ligger väl Sedan på västfronten?

Sorry, de slogs aldrig mot amerikaner menade jag.

CiteraDet var precis det jag skrev initialt. De har ingen koll, men de har hört namnet!

Och det är naziglorifiering? Att välja en enhet som folk hört namnet på i stället för en tysk enhet som ingen känner till vilket du vad jag förstår anser inte hade varit naziglorifiering? I så fall får du utveckla tankekedjan litet mer.

CiteraOch en överväldigande majoritet av spel synes (av någon anledning) säljas med bilder som troligen skulle älskats av den klumpfotade doktorn.

Hade vi befunnit oss på 80-talet skulle jag ha hållit med, men det var länge sedan nu. Ta en titt på listan över förra årets publicerade spel och berätta för mig vilka av de 190 spelen som har naziglorifierande omslag. Jag förväntar mig uppåt en 150 för att det ska kunna räknas som en överväldigande majoritet.

CiteraÅ 17, det kanske är därför jag aldrig fastnat för den serien..?

Pansardyrkan. Typisk naziglorifiering. Säger inte att jag tycker det, men nog är argumentet lika underbyggt som dina.

silversixx

Som nykonservativ så vill jag påstå att det var bättre förr:

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Eftersom vi talade TCS i detta fall
Nej, jag syftade hela tiden på FF-GD. Uppenbarligen missförstod vi varandra.

CiteraSkillnaderna mellan Grossdeutscland 1940, 41 och 42 är intressanta och relevanta.
Onekligen stora ja och de spelen är på tillräcklig nivå, men jag har heller aldrig hävdat motsatsen. Det jag hävdar är att GD som förband betraktat är en helt unik organisation och därför ett dåligt exempel för att visa på organisatoriska förändringar sprungna ur erfarenhet eller nödvändighet.
Därmed faller hela raison d'etre.

Elias Nordling

CiteraDet jag hävdar är att GD som förband betraktat är en helt unik organisation och därför ett dåligt exempel för att visa på organisatoriska förändringar sprungna ur erfarenhet eller nödvändighet.

Absolut.

CiteraDärmed faller hela raison d'etre.

Om nu det hade varit syftet. Om man i stället ser syftet som att ha kul i att följa en studie i hybris så funkar det utmärkt. Det är inte militärakademin det här, det är underhållning.

Elias Nordling

Förresten, Björn: Du ratar spelet för att det har kort, men har "I'm a Knizia Bitcha" som signatur. Alla spel jag spelat av Knizia har varit illa maskerade varianter av Gin Rummy, så det är väl bara att låtsas att det är Knizia som gjort FF också så kommer du säkert känna dig som hemma.  :up:

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Förresten, Björn: Du ratar spelet för att det har kort, men har "I'm a Knizia Bitcha" som signatur. Alla spel jag spelat av Knizia har varit illa maskerade varianter av Gin Rummy, så det är väl bara att låtsas att det är Knizia som gjort FF också så kommer du säkert känna dig som hemma.  :up:

Haha! Touché.

Jag ratar inte det här spelet. Jag är bara försiktigt tveksam till det pga av kortmekaniken. Sedan ska det tilläggas att Knizias rena kortspel inte är de titlar som tilltalar mig mest.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Och då han är oerhört produktiv och gjort massa spel jag aldrig spelat kan jag tänka mig att alla inte är varianter på Gin Rummy :-)

Snowfox

>Up Front-bilden är rätt pajig

Det var väldigt snällt sagt, Up Front framsidan såg ut som en rackarns rekryteringsaffich för Waffen SS. Jag lät faktiskt bli att köpa spelet av det skälet, det och tanken på ta hem spelet på tunnelbanan i en näst intill genomskinlig påse.   :oops:   Det är i och för sig ett av mycket få omslag som jag reagerat på under alla dessa år.

Omslaget lämnade enligt min mening den "moraliskt konfortabla zonen" som vi försöker röra oss i i den här hobbyn.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.