Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Guderian's Blitz...

Startat av Andreas Lundin, 22 juli 2007 kl. 12:14:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Jag är stolt ägare av GB i OCS-serien (den första utgåvan alltså, OCS #1).

Nu undrar jag om någon med tillräcklig erfarenhet skulle kunna upplysa mig om vilka saker jag bör tänka på om jag skulle få för mig att spela ett av scenarierna med 4.0-reglerna. Är det överhuvudtaget möjligt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"...med 4.0-reglerna. Är det överhuvudtaget möjligt?

Grattis!

Ja. 4.0-reglerna är kompatibla med alla spel. Vissa "game specific rules" gäller inte längre (gäller alla spel), men detta står uttryckligen i 4.0-reglerna.

Den stora skillnaden mellan 4.0 och de äldre regelversionerna är att 4.0 är  smidigare. Tänket bakom systemet är dock detsamma.
En mycket bitter liten man.

tinG

GB ver.1 är att betrakta som ett museiföremål! Bättre att jaga rätt på ett Tunisia om man vill börja med OCS eller ge regelversion ver.4 en sving...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"GB ver.1 är att betrakta som ett museiföremål! Bättre att jaga rätt på ett Tunisia om man vill börja med OCS eller ge regelversion ver.4 en sving...

Andreas har Case Blue på ingång. Ur det perspektivet blir GB ett mysigt litet nybörjarspel...  :D

Tunisien är suveränt för både stora och små!

Andreas Lundin

Alltså. Jag VET att GB är att betrakta som museiföremål. Det var inte det min fråga handlade om. Anledningen är att jag vill "OCS:a" östfronten - inte Afrika. Dessutom vill jag inte lägga ut sisådär $300 på ett GBII, eftersom jag redan har GB. Därav frågan.

Det jag ville veta var om det var något särskilt när det gäller scenarier eller counters eller dylikt som jag skulle tänka på. Men jag tror jag har fått tillräckligt med svar för att ge det ett försök med något av de små scenarierna.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Det jag ville veta var om det var något särskilt när det gäller scenarier eller counters eller dylikt som jag skulle tänka på. Men jag tror jag har fått tillräckligt med svar för att ge det ett försök med något av de små scenarierna.

Jag tror att det finns någon typ av update för GB som tar spelet in i 2.0-eran... Kolla upp The Gamer's sidan via MMP eller Consimworld.
Har för mig att man åtminstonde bör ta bort 3/4-delar av alla SPs!

Annars kan det nog funka hyfsat... kanske...
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Alltså. Jag VET att GB är att betrakta som museiföremål. Det var inte det min fråga handlade om. Anledningen är att jag vill "OCS:a" östfronten - inte Afrika. Dessutom vill jag inte lägga ut sisådär $300 på ett GBII, eftersom jag redan har GB. Därav frågan.

Det jag ville veta var om det var något särskilt när det gäller scenarier eller counters eller dylikt som jag skulle tänka på. Men jag tror jag har fått tillräckligt med svar för att ge det ett försök med något av de små scenarierna.

Du lär sakna trainbustingmarkörer av naturliga skäl, men du kan använda "damaged railroad" istället.

Andreas Lundin

CiteraHar för mig att man åtminstonde bör ta bort 3/4-delar av alla SPs!

Ja, fast alla combat units räknas ju som 'Low' enligt specialreglerna... så då skall det kanske vara mycket SP's?

Jag kan f.ö. inte finns någon "fix-fil" för GB på nätet. Ja, ja, det var ju ett fåfängt försök att få till lite HLR på ett redan dött spel.

tinG

Här finns en del extramaterial: The Gamers' Xmas Sheets

Hittade en liten notis i en gammal Operations.

Ha det så roligt...  :wink:
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Suvve!  :up:  

Bockar och bugar!

Andreas Lundin

Det du scannat ovan är det samma info som nämns i denna flyer?

Citera1994 Gamers' Christmas Mailing

Welcome! Enclosed is a compendium of the errata to all of our games, an upgrade of Guderian's Blitzkrieg to the v2.0 OCS rules, and the second Repls and Variants countersheet. You'll also find some reminders of new games which have been (or will be...) released and a couple of special offers.

Eller var tror du man skulle kuna få tag på GB's upgrade "to the v2.0 rules"?

Mattias Rönnblom

Citat från: "Andreas Lundin"Ja. 4.0-reglerna är kompatibla med alla spel. Vissa "game specific rules" gäller inte längre (gäller alla spel), men detta står uttryckligen i 4.0-reglerna.

Med risk för att förändringar i systemet stjälper balansen i vissa kampanjer och scenarion. I de fall där de var i balans.

Andreas Lundin

CiteraMed risk för att förändringar i systemet stjälper balansen i vissa kampanjer och scenarion

Jag stuntar i det nu. Jag vill bara ha lite karta och counters och testa lite med... Det jag har fixat får duga så länge.. Tack för hjälpen alla!