Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Army of Lappland (AP)

Startat av BigPapaBear, 1 augusti 2007 kl. 09:42:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Det här verkar klart intressant: Army of Lappland. Har inget spel på temat i hyllan.

Jag har inte spelat något av de andra spelen i serien. Är de bra?  Är serien bra? Avalanche Press har ju lite tveksamt rykte vad gäller kvalitet.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag har spelat serien förrut Blood on the snow. Lyckades inte få ihop det som spel. Det var alltför ensidigt och ryssen hade inte en jalle. Systemet var det väl egentligen inget att klaga på vad jag minns. När det gäller produktionsvärdet... Kartan får ens ögon att blöda störtfloder! OM kartan blir snygg, kanske detta spel kan bli något. Men jag gör inget försök förrän jag sett ett kartexempel.

Blood on the Snow har f.ö. en sovjetisk motoriserad blåsorkester! Bara en sådan sak!

Björn, din länk fungerar förresten inte, så jag infogar en egen här:

http://www.avalanchepress.com/LapplandPreview.php
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Björn, din länk fungerar förresten inte, så jag infogar en egen här:

http://www.avalanchepress.com/LapplandPreview.php

Vet inte vad jag gör tokigt? Ibland bara vill det sig inte...  :cry:

Strv102r

Jag håller på att spela mig genom serien. Blood on the snow var väl otacksamt som ryss medan Winter fury var aningen jämnare. Tiger of malaya är klockrent medan Operation Cannibal är sådär... Just nu spelar vi Macarthurs return vilket också är bra.

Spelsystemet är jättebra i sig. Ger en stor osäkerhet om hur mycket man kommer hinna med innan fi reagerar samtidigt som den sida som höll ett högre tempo historiskt belönas med sannolikhet att hinna med mer. Keeps you on your toes...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Kollade just på en karta från 'Tiger of malaya ' och jag undrar egentligen vad de håller på med på AP. Deras counters är ursnygga och tydliga, medan kartorna ser ut som något slags gegga som katten har vomerat upp.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Exempel på groteska kartor:

Exempel på ursnygga counters:

Inkongruens?

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Inkongruens?

näe... Dynamik - produkten spänner över hela spektrat från usel karta till suveräna counters.  :D
Frågan är var spelsystemet befinner sig. Enl. Strv102r verkar det ok.

BigPapaBear

...å andra sidan, chit-aktiveringssystem är inte riktigt min påse (upptäckte precis den spelmekaniskmen).

Andreas Lundin

Ja, då blir det ju svårt att gilla detta system.... men, vafan skall du spela något annat än OCS för?

Strv102r

IGO-UGO är ju helt basic och OK, men ska man ha lite av den helt realistiska oron över om när fienden kommer att agera och hur detta kolliderar med ens egna planer, vem hinner först och hur bygger jag en säkerhet mot att fi är först, så är chit draw enkelt och mycket bra. AP har ju ett funkis system som väl kommer från de tidiga Just plain wargames spel om fortsättningskriget 41 (Salla och Kestenga samt Taman 42 om en helt fantastisk taktisk situation: en sida, rysk, fördröjer och evakuerar över havet medan den andra, tysk-rumänska, anfaller och dessutom samtidigt genomför en amfibieoperation). Annars så är Roads to Leningrad (GMT) väldigt bra med chit draw också.

Ur solitärt hänseende borde det underlätta med chitdraw eftersom varje impuls ofta kräver omplanering och skadan av att veta om fi plan minskar lite grann. Det blir ju mer oförutsägbart.

Kartan till Tiger of Malaya är väl kanske inte färgmässigt vacker, men den är bra.

Spelsystemet är så bra att jag redan pledgat Army of Lappland (fast jag tog ju alla tre kandidaterna så klart...)
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Ja, då blir det ju svårt att gilla detta system.... men, vafan skall du spela något annat än OCS för?

Så sant, så sant...  :D

pelle

Det enda jag inte gillar med chit draw är själva chitsen. Card driven känns mindre snålt och trevligare, som ett alternativt sätt för att implementera exakt samma mekanik. Fast jag har inte stört mig tillräckligt på det, eller spelat något chit-draw-spel tillräckligt ofta, för att bemöda mig att tillverka kort att använda i stället.

magnus lindström

Jag gillar chits men inte kort, samma sak kan jag inte hålla med om att det är.

När det gäller kartor och även boxar så håller jag med om att det börjar se riktigt illa ut. Samma sak gäller deras navala serier. Jag har en klar och användarvänlig karta från Bomb Alley men tydligen var den för "tråkig" så nu har man fått någon mörk och suddig vattenfärgskarta till Bismarck. Även i dessa serier håller counters högsta kvalitet så länge man inte råkar ut för att färgerna är tryckta med en liten snedförskjutning vilket kan skapa en känsla av att man är berusad eller åksjuk.

Åter till denna serie: Man klagar själva på misslyckandet med Cannibal. Varför inte bara lägga till allt som var menat att vara med i originalutgåvan????

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Exempel på groteska kartor:

Arhg!

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Jag gillar chits men inte kort, samma sak kan jag inte hålla med om att det är.

Håller med om att det är olika grejer. Kortdrivet är som chitdraw, fastän man får välja vilken chit man ska dra...  :)