Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay: Market Garden 44

Startat av Engelbrekt, 23 juli 2008 kl. 19:59:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

En runda senare (nattrundorna är fyra timmar istället för två timmar som dagsrundorna). Läget i gryningen, nästa runda kommer 30:e kåren brakandes igen. Då gäller det att ha "speedbumps", gärna flera lager. Ett exempel på en sådant farthinder ser vi på bilden, pansarvärnskompaniet ur FJR von Hoffman. 11 st 37 mm kanoner med moral B. Ett gott bakre skydd mot eventuella pansargenombrott. Speciellt eftersom vår motståndare tycker om att köra i kolonn, lätta mål för alla tyskar med AT-kapacitet.

I norr vid Son och broarna där är det lugnt. Båda broarna vid Son och Best är sprängda, liksom järnvägsbron och träbron. Amerikanska kompanier letar sig österut mot broarna där för att om möjligt ta dem intakta. Jag får äntligen en linje upprättad i väster med 59:e inf. divisionen.

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Snowfox

Situationen vid Arnhem ser riktigt _udda_ ut? Det ser ut som en rejäl uppförsbacke för Britten. Första dagen och inte inne i Arnhem. vad var egentligen tanken med anfallet väster om Diel?

Ser som om 82:a kommer att få pansarbesök långt tidigare än i verkligheten.

Engelbrekt, går det att få in hela eller delar av första vågen Brittiska fallskärmsjägare i Arnhem så som scenariot är designat?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Engelbrekt

Du sätter fingret på en bra punkt. Jag har spelat Allierad innan och tycker det är svårt för britten vid Arnhem. Det går att komma in i Arnhem. Men det är riskabelt och kräver en attack med allt man har. Vår motståndare valde att satsa mot de två färjorna över Rhen samt små hugg mot andra platser. Tanken med hans attacker vet jag ju inte säkert men jag misstänker att han ville göra lite av allt. Resultaten kan bli illa för britterna. Tror det är bättre att inte försöka ta sig in i Arnhem alls, utan bara ta ytterkanten för att köpa tid. Sen gräva in sig i skogen och försöka hålla ut så länge som möjligt. Men de är dödsdömda, största problemet är att landningszonen ligger för långt från målet: Arnhems bro.

Jag lägger upp bilder på läget vid Nijmegen och Arnhem snart, så kan du se hur läget utvecklas dag 2!

Angående 82:a och pansar. När 107:e pansarbrigaden kommer får tysken sex olika val var den ska rulla in. Vi har tänkt oss att välja i söder, för att om möjligt ta tillbaka Veghel. Men de kan mot norr, vi får se.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.