Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay: Market Garden 44

Startat av Engelbrekt, 23 juli 2008 kl. 19:59:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Inspirerad av mästaren på replays, Strv102r, tänker jag här skriva en egen liten DAR, During Action Report, från spelet Market Garden 44 (MG44). MG44 är ett datorspel i serien Panzer Campaigns. Jag och en kamrat spelar tysken och vi möter en kille vi spelat mot länge vi play by email, pbem.

Allmänt om spelet:
Skala: 1 kilometer per hex och två timmar per runda.
Enheter är på kompani och bataljonsnivå och räknas i antingen Men, Guns eller Vehicles.
Fog of War gäller, så vi ser bara det som våra enheter ser enligt LOS.
Zone of Control är halvhård, en enhet kan använda hela sin förflyttning för att gå genom ZOC men bara om egen enhet finns där.
Mer om spelets regler kommer i replayet, när det dyker upp saker som är relevanta.

Här är den inledande situationen klockan 14.00 17 september 1944. Allierade luftlandsättningar har precis skett.

Längst i söder stormar 30:e kåren fram, i mitten har två amerikanska divisioner, 82:a och 101:a, och högt uppe i norr har britternas 1:a Airborne landat.

Slaget kan börja!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Engelbrekt

Här ser vi situationen i söder, första rundan.

Enheter ut 30:e kåren rullar fram och smäller på de tyska straffkompanier som håller terrängen. Själv tar de allierade små förluster, förutom de infanteribataljoner som åker i kolonn på vägen (vit markering under "blippen"). Det tyska artilleriet lägger en matta på dem och slår ut ett tjugotal man.

KG Heinke på tyskens vänsterflygel får ta emot flera flyganfall som dödar två dussin SS-soldater. Pansar och infanteri rycker fram mot dem som man kan se på bilden.

6:e fallskärmsjägarregementet på högerkanten håller ställningarna. Men de måste undkomma om vi ska kunna fördröja 30:e kåren. Samma gäller för KG Heinke. Men dilemmat är att om de sticker för fort så kommer 30:e kåren för snabbt fram men stannar de så dör de.

Det var runda 1, södra sektorn.

Engelbrekt

Son-sektorn, runda 1:

En mycket viktig sektor med två tunga broar, vid Son och Best. Dessa behöver 30:e kåren för att ta sig norrut på det som skall komma att kallas Hells Highway.

På kartan syns jänkarnas luftlandsättning och de små tyska garnisonerna som vaktar broarna. En eldstrid bryter ut vid Son bridge, jänkarna dödar två tyskar men 88:orna pangar tillbaka bra. Nästa runda faller nog Son, fler airborne kompanier är på väg..

I väster står två tyska bataljoner ur 59:e infanteridivisionen, vår enda större enhet i området just nu innan förstärkningar anländer.

Planen blir att försöka hålla jänkarna nära motorvägen för att senare försöka skära av denna.

Engelbrekt

Nijmegen-sektorn:

Vi ser den allierade landningen vid Groesbeek och vid Grave. Grave är en bro för tung trafik, den vill han ha. I spelet kan broar sprängas om de allierade går nära dem. Chansen att en bro sprängs är 80 procent.

Området är väldigt klent försvarat av tysken, vi har bara några kompanier i själva Nijmegen och lite luftvärn utspritt. Men det kommer att ta några rundor för de allierade att samla sig och börja marschera mot de två stora broarna vid Nijmegen. Dessa har bara 10 procents chans att sprängas, historiskt då holländska partisaner pricksköt på tyska ingenjörer som försökte spränga dem.

Går det bra norrut mot britterna kan delar ur SS-trupperna där uppe skickas ned till Nijmegen.

Engelbrekt

Och sista sektorn runda 1:

Britterna landar och anfaller direkt för att bredda brohuvudet. En tysk träningsbataljon ur SS ser luftlandsättningen men vågar inte ingripa utan förbereder att dra sig tillbaka för att blocka vägarna till Arnhem.

Delar ur 9.e SS divisionen står i närheten men är Fixed och har dåligt med supply. Som synes är Arhem värt 5000 victory points plus att all trafik söderut måste passera här. Arnhem måste hållas och britterna får inte tillåtas blocka bron!

Allierad runda 1 klar!

Engelbrekt

Runda 2, norra sektorn. Denna sektor är min medspelares ansvar så tankegången bakom hans beslut kan jag inte redogöra helt för.

Britterna avancerar mot Arnhem och för också fram tunga AT-kanoner och ingenjörer. Träningsbataljonen ur SS retirerar framför dem medan delar ur 9:e och 10:e SS släpps ur sin Fixed status och kör till fronten. De hinner fram till Arnhem som synes på bilden. Spaningskompaniet drabbas av Interdiction på vägen och blir av med fem man. Kunde varit mycket värre!

På kartan ser man även hur 213:e signalspaningskompaniet (blå enhet) framrycker genom skogen vid Schaarsbergen för att hjälpa SS. Heroiskt men kanske mindre klokt, de borde hålla linjen i norr mot flygfältet vid Deelen.

Ett problem är färjan vid Driel. Den måste förstöras, annars kan britterna skeppa över till "The Island" och skära av vägen till Nijmegen.

Engelbrekt

Inte mycket action vid Nijmegen-sektorn. Men broarna vid Grave och Mook sprängs av sina tyska garnisoner. Grave är en av bara två tunga broar över floden Maas. Den andra ligger vid Niftrik, västerut och utanför bilden. Bron vid Mook var en medium bridge, kan inte ta pansar men lastbilar. Bra att de gick i vattnet!

Vid Nijmegens förstad Beek dyker amerikanska trupper upp och förbereder sig att slå ut de tyska 88:or som står i vägen. I Nijmegens centrum är 350 tyskar nedgrävda och beredda. Tyvärr är de bara moral C men de kan nog hålla många rundor. Stadsterräng ger 40 % i skydd och de befästa positionerna ytterligare 40, så minus 80 % när jankarna skjuter på dem! Återstår bara Assault, vilket är chansartat och kostsamt.

Engelbrekt

Jänkarna sprider sig för att skydda sina Drop Zones. Garnisonen vid bron i Son får ta mot en stormning men håller! Nästa runda blir det nog slutkämpat för dem tyvärr..

Den andra tunga bron vid Best håller också, men här har jänkarna inte anfallit ännu.

I väster blir det eldstrid mellan jänkarnas Paras och tyska kompanier ur 59:e divisionen. Tyskarna är nedgrävda i skog men jänkarna är fler och har bättre moral så striden blir jämn med ett dussin förluster på vardera sida.

Som synes är min front smal och tunn, bara ett kompani i reserv. Men resten av 59:e är på väg och borde anlända snart.

Engelbrekt

Södra sektorn är den viktigaste i början av spelet. Går det dåligt här är det riktigt illa för tysken. Tyvärr spelar jag lite klantigt och brittiska stridsvagnar kör helt sonika runt min flank och hotar att inringa två bataljoner ur SS. De måste räddas! Jag drar ur dem så gott jag kan och försöker blocka vägen samtidigt.

6:e FJ regementet börjar dra sig tillbaka snabbare, de måste också komma undan och ta sig till Eindhoven för att fördröja 30: kåren. En positiv sidoeffekt är att britten verkar följa efter ut i den dåliga terrängen, Pansar har väldigt dålig förflyttning utanför vägar, liksom motoriserat infanteri.

Artilleriet ur SS (6 stycken 105mm haubitsar och 6 st Wespe bandhaubitsar) skjuter på britterna som kör i kolonn på vägen. Ett misstag av vår motspelare, vi har LOS till vägen och elden blir rätt effektiv. Två brigad HQ blir Disrupted och förlorar ett tjugotal man tillsammans.

Inför nästa runda: SS och FJR 6 måste dra sig tillbaka snabbt men samtidigt inte ge 30:e kåren för mycket terräng.

Engelbrekt

Vid Arnhem rycker britterna fram, omringar en bataljon flottister och kommer fram till färjan vid Driel.

SS släpps ur sin Fixed status och sprider ut sig för att möta hotet. Vissa blockar framför Arnhem, andra kör söder om floden Rhen och andra sätter av norrut mot flygfältet vid Deelen.

Färjan vid Driel är viktig, SS anländer dit samtidigt som britterna och eldstrid utbryter.

Striden vid Arnhem börjar nu på allvar då båda sidor växer i styrka och närmar sig varandra!

Engelbrekt

Inte mycket action vid Nijmegen. Jänkarna slår ut några tyska LV-batterier här och var. 200 man ur 9:e SS anländer till Lent, norr om Nijmegen och perfekt ställe att försvara broarna från.

Engelbrekt

Situationen vid Veghel, lite lustig. Sju tyskar håller ut mot överlägsna antal fiender. Men nästa runda är det godnatt.

En not: bron vid Veghel var aldrig Wired, dvs förberedd för att sprängas. Så den har de allierade i sin hand. Men givetvis ska vi försöka anfalla här senare och skära av "Hells Highway", landsvägen till Nijmegen.

En viktig plats.

Engelbrekt

Viktiga saker sker i denna sektor! Jänkarna tar båda broarna vid Son och Best med stormning. Men tyskarna hinner spränga båda broar. Det betyder att det bara finns en tung bro kvar över Wilhelminakanalen: vid Helmond en bit österut. Men där kan vi nog försvara oss länge. Inte bra för 30:e kåren, detta kommer att försena dem länge. (se nästa bild för reglerna kring brobyggande)

För övrigt går det riktigt bra för jänkarnas Paras. De skjuter sönder mina bataljoner ur 59:e, omringar två kompanier och tar över 100 man till fånga...
Tungt men förstärkningar är på väg.

Utdrag ur Parameter Data: grundvärden som styr spelet. PÅ bilden syns brovärdena, 30 % chans för att allierade ska bygga bro på en runda. Ganska lågt värde. Tyskarnas värde är lika lågt men vi har inte det minsta intresse av att bygga någon bro, tvärtom. Pontonbro-värdet är 15, vilket betyder en minsta väntetid på 15 rundor för en pontonbro, alltså en bro över flera hexar vatten (endast floden Waal vid Nijmegen).

Engelbrekt

30:e kåren stormar framåt, understödda av flyg och artilleri. KG Heinke lyckas trassla sig ur knipan på tyskarnas vänsterflank. FJR 6 under von der Heydte retiterar också.

Fallskärmsjägarna ur FJR von Hoffman (cykelskytte egentligen) drar sig långsammare tillbaka, de får offras i fördröjningsstriden.

Jag börjar så smått flytta enheter långt bakåt till Eindoven, där kan de förbereda nästa försvarslinje och vila upp sig. Min enda 88 mm kanon ska nog kunna få sällskap av ytterligare några pjäser.

Överlag: 30:e kåren kommer hårt och snabbt! Men jag tror på planen att dra sig tillbaka fort. Trupperna behövs längre fram. Nackdelen är att 30: kåren kan rycka fram oskadd samt att vissa enheter inte hinner undan, de får stå och dö tyvärr.

Slut på runda 3!

Så här ser Victory conditions ut just nu:

Engelbrekt

Ett tag sedan jag uppdaterade här. Vi har varit upptagna med att spela spelet, i en rasande fart så jag fick prioritera det. Men nu är det en liten paus så jag hinner berätta här vad som sker i det holländska låglandet anno 1944.

En sak till: jag kommer i fortsättningen att begränsa mina rapporter till min egen front i söder. Det beror på tidsbrist och att jag inte egentligen kan redogöra för min kamrats planer och tankar om striderna i norr. Så i fortsättningen: mest om det som händer i söder men små updates då och då om vad som händer i norr, vid Arnhem och Nijmegen. Dock kommer ju min front att flytta norrut obevekligen, så till slut smälter den ihop med händelserna i norr.

OK: runda 5. 30:e kåren är beordrad av Montgomery att stå still på natten. Ett märkligt beslut som i spelet innebär att 30:e kåren är Fixed under nattens timmar (3-4 rundor).

Detta innebär att både KG Heinke ur SS och 6:e FJR kan smita undan mot Eindhoven. Jag lämnar de stackars straffkompanierna att ta smällen i gryningen, när britterna får lov att rulla igen.

I öster kommer 180:e inf. divisionen marscherande. Ett dilemma: antingen stannar de och fördröjer 30:e kåren eller så promenerar de också till Eindhoven... Jag väljer det senare, de kan överleva längre bakom kanalen.