Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SWWAS

Startat av magnus lindström, 1 september 2007 kl. 18:18:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Eftersom det nu finns några som äger dessa spel undrar jag om det finns intresse att starta ett FOG spel här. Jag kan vara spelledrae.

magnus lindström

Det smidigaste skulle då vara om jag skötte flyganfall och kanske taktiska strider.

jerry

Citat från: "magnus lindström"Det smidigaste skulle då vara om jag skötte flyganfall och kanske taktiska strider.

Förklara mer FOG ???
Jag äger "bomb alley" o skulle nog kunna vara intresserad men lite mer info tack.

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

magnus lindström

Sorry jag menade ju förståss FOW. Det menas att ingen spelare har koll på vad fienden sysslar med, dessutom har han inte full koll på vad piloter etc sysslar med, de handlar på instruktioner. Varje spelare skulle planera sina uppdrag som vanligt men jag skulle vara den enda som hade full koll på vad som sker. Med det menas inga oupptäkta flottor på spelplanen. Så inga dummies är i spel.

pelle

Behövs det inte lite hjälp att hitta fienden då? Spelet innehåller ju redan en del kompensation för bristande FOW (som att interceptande flottor måste plottas 2 drag i förväg), så man kanske får trixa till reglerna för att det inte ska bli för svårt?

(Vet inte om jag kan vara med och spela på något smidigt sätt eftersom jag inte har någonstans att ha ett spel uppställt, eller knappt plats att lägga upp kartan för att titta på den. Det enda SWWaS jag har är Bismarck.)

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Behövs det inte lite hjälp att hitta fienden då? Spelet innehåller ju redan en del kompensation för bristande FOW (som att interceptande flottor måste plottas 2 drag i förväg), så man kanske får trixa till reglerna för att det inte ska bli för svårt?

Det ska väl inte huvudsakligen kompensera för brist på FOW utan simulera sambandsfördröjningar och taskig kommunikation. Ser inget problem i att ha reglerna som de är vid ett blindparti. Skönt att slippa plotta rutter för dummyflottor.

Men, nej. Jag spelar bara FTF.
En mycket bitter liten man.

tinG

Jag är på... Berätta mer om hur du tänker sköta spelledarfunktionen.
Äger Bomb Alley men har aldrig spelat det...

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Tanken är att man ska spela helt som vanligt men att bara jag ska ha full koll på spelet. Man plottar sina egna flottor och lämnar in det till mig. Man meddelar också hur många plan som spanar och sköter ASW från de olika baserna/flottenheterna. Jag sköter spaningen och rapporterar enligt spaningsreglerna. Tanken är också att jag ska sköta de taktiska striderna, efter instruktioner av spelara (i typ med att hangarfartyg är förstahandsmål för ett flyganfall etc.) Sen kan jag ju göra misstag när det gäller striderna men det ökar ju bara realismen. Er egen spelplan kommer alltså att vara tom på oupptäkta flottenheter, när de upptäcks så kommer jag att rapportera men ni kommer inte få nummer på flottan, så ni vet då inte om det är samma flotta eller 2 olika ni upptäckt. Jag fick inspiration efter att ha läst Lupanders Midway.

Jag äger alla spel i serien utom Leyte Gulf och modulerna Distant Oceans och East of Suez.

magnus lindström

självklart så är det spelarna som sänder iväg flyganfall och liknande. Att den taktiska striden ska skötas av mig är för att spara tid.

En klar fördel är att man inte behöver avslöja att man har hangarfartyg om man vill spana med dessa.

magnus lindström

Ok jag lägger ner det. Det intressanta vara att AP föreslår faktiskt själva denna metod när man spelar Midway.

tinG

Citat från: "magnus lindström"Ok jag lägger ner det. Det intressanta vara att AP föreslår faktiskt själva denna metod när man spelar Midway.

Finns det Cyberboard/Vassalmoduler till SWWAS/GWAS? I så fall skulle jag vara intresserad av att spela pbem/online.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Nej det finns ju inget sånnt men skulle ju iof inte behövas så länge båda har spelet.

tinG

Citat från: "magnus lindström"Nej det finns ju inget sånnt men skulle ju iof inte behövas så länge båda har spelet.
Förutsatt att man har någonstans att ha det uppsatt...
MEN jag kan ändå tänka mig att testa något scenario framöver. Flyttar till ny lägehet vid månadsskiftet så... senare blir det nog.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Nu kom jag fasiken på hur man ska hantera detta spel. Med excel, då kan man enkelt ändra på order, sköta bränsleförbrukning, flytta fartyg mellan flottor osv. Vet någon om det finns exceldokument eller får man knåpa ihop sina egna? Man slipper alla papper också som tar plats på bordet. Men att ha en bärbar dator i samband med brädspel kanske gör det till ett datorspel?

tinG

Citat från: "magnus lindström"Nu kom jag fasiken på hur man ska hantera detta spel. Med excel, då kan man enkelt ändra på order, sköta bränsleförbrukning, flytta fartyg mellan flottor osv. Vet någon om det finns exceldokument eller får man knåpa ihop sina egna? Man slipper alla papper också som tar plats på bordet. Men att ha en bärbar dator i samband med brädspel kanske gör det till ett datorspel?
Låter som ett jobb för dig. Ser fram emot att få resultatet postat här...  :wink:  :up:
-- Napoleon Bonaparte