Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Red Steel

Startat av Strv102r, 14 oktober 2007 kl. 16:01:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Då ska vi gå över på nästa spel i serien: "Red steel" om den rumänska operationen syftandes till att ta Kishinev (Chisinau). Jag spelar ryss och motspelaren spelar rumän/tysk.

[/img]http://www.avalanchepress.com/Kishinev.php
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Johnson

Intressant! Red Steel är ett av dom spel jag har i pipelinen....
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Strv102r

Uppgiften tolkar jag som att avvärja fientlig framryckning över PRUT (gränsfloden), beredd fördröja fientligt framträngande mot KISHINEV.

Avvärja är en uppgift med hög ambition. Den innebär envist försvar och motanfall. Varför väljer jag inte bara fördröja? Fienden som går över PRUT kommer inledningsvis att vara svag, precis som vid en landstigning eller luftlandsättning. Detta avser jag nyttja för att hindra att han får ett fotfäste eller i alla fall tillfoga honom förluster. För vidare utveckling se mina kommentarer till stridstekniken i tråden Replay av Avalanche.

Om jag inte klarar av att avvärja detta får jag övergå till fördröjning. I sådana fall kommer 15 tank att ha satts in i anfall och misslyckats. 2 Cav och /eller 95 inf kommer också att vara illa åtgångna efter misslyckade anfalls-och försvarsstrider. På den flank där vi misslyckats kommer förbanden att fördröja i östlig riktning. Bakifrån tillkommande förband skall förbereda en hård avvärjningsstrid i bakre områden, så långt bak att fienden får en lång svag flank som till centern framgrupperade pansarförband kan nyttja för avskärande anfall när hans tät stoppats av bakre försvar.

2 Cav och 95 Inf avvärjer fi framträngade över PRUT. Förbanden skall ha reserver för motanfall beredda för att slå fi som kommer över floden (inringade i streckat i den stora förbandringen på kartan). Båda förbanden är underställda ett regemente gränsvakter ur NKVD.

15 Tank XX: Beredd slå fi förband inom 2 Cav alt 95 inf som dessa inte lyckas slå med egna reserver.

218 Mech och 11 tank: gruppera i UFA (utgångsläge för anfall) i 15 tank nuvarande UFA (räknar med att 15 tank kommer att vara insatt i anfallstrid då detta händer). Beredda anfalla i nordlig alt sydlig riktning för att avskära framträngande fientliga förband som bundits i våra bakre områden av egna avvärjande förband.

47 tank och 30 Mtn: Framgruppera till lämplig terräng för avvärjningstrid. Beredda avvärja fi framträngande i ostlig riktning i syfte att binda fi tät och göra hans flanker sårbara för andra förbands anfall.

Ja, jag vet att spelsystemet gör denna fina plan i stort sett omöjlig (alla ryska taktiska förband aktiveras inte varje spelrunda och det är svårt attt veta vilka man kommer att ha handlingsfrihet med) men det är så att alla planer kommer att drabbas av friktioner när egna förband inte aktiveras i kritiska ögonblick. Nu har jag en plan som jag kan utgå från, så får vi se vad som blir möjligt när verkligheten slår till med handlingsförlamade divisionschefer och staber.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

D+1
Efter första dagens, 3 juli, strider så ser det ut så här:

47 tank, 218 mech har alls inte reagerat. Total handlingsförlamning.
30 Mtn påbörjade framgruppering men har sedan stått still halvvägs.
95 har finjusterat sin gruppering och har varit alert, men fienden har inte gjort något alls.
2 Cav har visat sin höga standard och har konsekvent agerat enligt plan. Då fi gick över PRUT och slog NKVD regementet fördröjde delar av kåren medan den offensiva stridsgruppen svängde runt för att anfalla fi i flanken. Fi avdelade försvar om tre bataljoner, men i två anfall har 2 cav stridsgrupp tagit 4 km mark. Fi saknar pansarvärn och stridsgruppens kärna var två stridsvagnsbataljoner. Den ena av dessa har dock haft svåra disciplinproblem vad gäller förebyggande materielvård för bataljonens har tappat hela stridsvärdet på grund av marschskador! Stridsvagnarna har helt enkelt gått sönder då de rullat! Stridsgruppen avser fortsätta anfallen under 4 Juli.
15 mech (tidigare felaktigt benämnd 15 tank) har varit på hugget och har agerat helt enligt plan utan dröjsmål. En större omfattning har genomförts för att överflygla fienden och bara 25% av stridsvagnarna har rasat (jämfört med 2 cav 50% och det på ett på pappret bättre förband). Under morgonen 4 Juli kan täten förväntas anfalla de rumänska elitförbanden, jägarbataljonerna, som ledde övergången av PRUT. De har inget Pv de heller.
11 tank, med 2 st T-34 bataljoner, har omgrupperat och är i stort i sitt UFA. Marschskadorna har varit begränsade men har drabbat en av T-34 bataljonerna. Barnsjukdomar hos ny materiel?

För att öka chansen att de viktiga förbanden, 15 mech, 2 cav och 11 tank har handlingsfrihet avser jag avdela 218 och 47 som reserv, dvs de kommer inte att kunna aktiveras. Om händelseutvecklingen inte blir den önskade kan detta ändras under dagen.

BigPapaBear

Ser jag tokigt eller spelar ni utan plexiskiva???  :shock:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Jag har en plexiskiva, men den förvarades felaktigt och har böjt sig så nu ligger den på uträtning. Jag är faktiskt van att spela utan plexi. Dessutom är min skiva spillmaterial från P18 målverkstad så den är aningen för långsmal för en standardkarta. Vad kostar en i rätt format månntro?

Andreas Lundin

PÅ K-Rauta kostar den ungefär sisådär 80 spänn
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag är faktiskt van att spela utan plexi.

:shock:

jerry

UTAN PLEXI INGET LIV

jag är oxå skakad

Men vilket speltempo ni har jag är i sanning imponerad

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Strv102r

Visst är det praktiskt med plexi, men innan jag hade min första bil saknade jag den inte. Innan jag hade min första mobil saknade jag inte mobiltelefon. Innan jag hade min första kvinna... Vänta! Det saknade jag visst! Alla tonårshormoner saknade det nåt så in i helvete!

Men plexi... Visst. Jättebra. Funkar utan också.

Är ni sådana som bara dricker skumpa ur flöjtar också? För mig är det skumpan som är det viktiga. Finns bara tennmugg så duger det (ja ja, jag vet och märker skillnaden själv, men hellre krigspela utan plexi än inte krigspela alls.)

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Är ni sådana som bara dricker skumpa ur flöjtar också?

Vi dricker sprit!  8)

Strv102r

Det borde jag ha anat...

Strv102r

D+2
Eftesr 2a dagens, 4 juli, verksamhet ser det ut så här:

15 mech har genomfört två anfall mot fiendens elitförband, jägarbataljonerna som förstärker 15 rumänska inf div. Fi har lidit förluster men försvarar envist byn i fråga.

2 Cav har fortsatt anfalla fi i söder (15 inf) men utan vidare framgång. Dessutom har 11 rumänska inf div gått över PRUT längre norr och slagit en kavalleribataljon.

11 tank har inlett anfall mot 11 rumänska inf norra flank. Det mest norra brohuvudet kastades tillbaka över PRUT på eftermiddagen men därefter har 11 tank inte gjort någonting. 11 Tank har förlorat motsvarande 6 av 8 bataljoner (inklusive alla T-34) stridsvagnar i mekaniska bortfall under framgrupperingen och kan bäst beskivas som en brigadstridsgrupp. Dålig materiell status och icke existerande reptjänst! Den tekniske chefen på denna division kommer att få förklara sig för Kamrat Josef personligen!

218 mech har genomfört framgrupperingen smidigt (dess stridsvagnsbataljon har inga stridsvagnar från början utan går till fots).

47 tank har framgrupperat och förlorat motsvarande en bataljon i bortfall.

30 mtn och 95 inf har inte gjort något då de varit i reservstatus.

För den 5 juli har jag följande plan:

15 mech genomför ytterligare anfall mot fi framför sig, fast syftet skiftas från att bryta genom till att tillfoga fienden förluster. Beredd övergår till fördröjningstrid

2 cav försvarar innehavd gruppering, beredd fördröja.

11 tank anfaller längs PRUT i syfte att slå 11 rumänska div förband öster PRUT.

218 mech anfaller söder om 11 tank i samma syfte. Beredd dra tillbaka till UFA och utgöra anfallsreserv.

47 tank. Gruppera för försvar i innahavd tg.

30 mtn och 95 inf. Utgör arméreserv.

Andreas Lundin

Jag gillar denna typ av nivåer på spel. Kanske skulle ge Red Steel en chans... Hm...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johnson

Red Parachutes är inte dumt heller, där får man luftlandsätta också.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov