Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Setup-fråga Eastfront 2nd ed

Startat av Akklokk, 31 oktober 2007 kl. 19:49:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Akklokk

Är det någon som listat ut hur man skall göra uppställningen vid Barbarossa som ryss (free deployment)?

I scenariot står det "[Soviets] deploy all Military District Units [MDU] in frontline hexes", men den enda definitionen på MDU:er jag kan hitta är den historiska uppställningen där flertalet inte står vid fronten. Så vilka enheter måste vara vid fronten i den här versionen?

(Skrev liknande fråga på CG:s forum, men det verkar något dött dessvärre.)

Doomfarer

Får du inte svar här så testa BGG eller CSW. Brukar svara snabbt på båda ställena.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Ok, ett tag sedan jag spelet, men kolla sidan 41. Där listas den Ryska OOB och där står det vilka av enheterna som är frontenheter.

Se till att du har senaste versionen av reglerna också.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

magnus lindström

Betyder väl helt enkelt att alla fronthexagoner ska vara besatta. Sen kanske de är viktigt inom ilket distrikt de ska settas up

Akklokk

Tja, på sid. 41 står ju Historical OOB. Poängen med free deployment är väl att man väljer vilka enheter som skall vara vart och med vilka CV, vilket blir lite underligt om det är vissa enheter med vissa styrkor som måste vara vid fronten.

På det hela taget tycker jag att texten blir vettigare om man byter ut citatet mot "All frontline hexes must be occupied"?

magnus lindström

Det gäller väl för övrigt alla scenarier?

Akklokk

Ja, men det står det hos tyskarna på aktuellt scenario.

magnus lindström

Jag har inte spelet här nu men det måste väl betyda att man ska fylla all fronthexagoner med enheter från rätt distrikt antar jag. Detta ger tyskarna en liten uppfattning om vart ungefär ryssarna befinner sig.

Akklokk

Mecket med det är ju att MD-enheterna också står på andra platser än vid fronten, men tja, vettigast är ju att göra det helt fritt iom att det är så för tysken.

thermopylai

I Living rules står det:

SOVIETS: Deploy first (move second). Deploy all Military
District units in Frontline hexes. The balance of Soviet forces
may be deployed at will except Leningrad must contain at least
2 units, Moscow 3 units, and the following Major cities 1 unit:
Bryansk, Minsk, Stalino, Dnepropetrovsk, Moscow (3 units), Tblisi,
Kalinin, Odessa, Tula, Kharkov, Riga, Voronezh, Kiev, Rostov, Yaroslavl,
Leningrad (2 units), Stalingrad, Zaporozhye

AXIS: Deploy second (move first) west of the Startline. All
Frontline hexes must be occupied.

Skulle jag vara dig skulle jag säga minst en enhet per fronthex (från MD-enheterna), sätta i städerna enligt instruktion och resten valfritt. Det blir för lätt för ryssen om han får välja friare än så.

Att tysken får ställa upp valfritt gör ingen meningsfull skillnad mot historisk deployment. Möjligen sätter han HQ AG A i norr.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Akklokk

Mjo, det är ju en tolkning, men isf är regeln konstigt/felaktigt skriven.

BigPapaBear

Personligen tycker jag att den fria setup:en förstör spelbalansen (till ryssens förmån).

Mina två öre...  8)
En mycket bitter liten man.