Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EastFront - balansproblem?

Startat av BigPapaBear, 5 november 2007 kl. 23:59:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Har suttit och solitärpillat lite EastFront på datorn (gratisdemot som finns på Columbias hemsida). Det gäller ju att hålla de halvabstrakta bitarna varma - rätt vad det är sitter man där med Tomas B (skydiverx) och flyttar klossar.

Tycker efter ett gäng partier (både solitär och ftf) att spelet känns lite obalanserat. En kompetent ryss spöar alltid en kompetent tysk (nu kanske jag inte tillhör någon av kategorierna...). Historiskt, visst. Men jag upplever det som att korthuset brakar samman lite väl fort. Har svårt att se ett EastFrontparti som varar ens halvvägs till 1945.

Profit & Thermopylai borde ju ha ett ganska bra statisktiskt underlag efter ungefär 2,5 miljoner partier i lokalen. Har ni samma problem?

PS. Jag klarar att spela blockspel solitär då jag är ytterst tankspridd. Fråga frugan!  :P
En mycket bitter liten man.

Akklokk

Efter en hård östfrontsdust som ryss där jag kapitulerade okt 42 (leningrad på väg att omringas och sydvästfronten på väg att kollapsa, tacka 3:e och 26:e armén för det :evil: )  så vet jag inte om jag håller med. Visserligen kanske det blir så efter hand när man lär sig spelet lite bättre, men det kändes hela tiden som att man möjligen endast kunde hålla tysken stången och knappast gå på offensiv förrän möjligen 44.

Akklokk

Möjligen kanske jag körde en något för framskjuten linje? 3 hex framom Moskva, det känns dock som att det egentliga hotet är att tyskarna bryter igenom i södern.

thermopylai

Jag vet inte än. Har bara spelat 3-4 kampanjer och 10-15 halvårsscenarier.

Kan konstatera att S43 är en slamdunk för tysken pga handicap.
S41 är ganska lätt för ryssen pga handicap.

Men när det gäller långa kampanjen vet jag faktiskt inte än. Har du spelat den tillräckligt mycket för att veta?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Har du spelat den tillräckligt mycket för att veta?

Nej, det är därför jag frågar.  :)  Fick bara det intrycket av de partier jag har kört. Det ändrar inte det faktum att det verkligen är ett kanonbra spel.
En mycket bitter liten man.

thermopylai

Jag har i alla fall sett båda sidor vinna långa kampanjen.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."