Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Doomfarer

TULLSVIN!!!

Ville bara ha det sagt först. :)

Fick du någonsin något svar från tullen? Jag åkte på samma historia, betalade $16 för frakten men på paketet står det $28.

Totalt sett 91 kr i moms och sedan postens 100 kr på det. Känns som någon sa lite löjligt att betala 100 kr för att få betala 91 kr.  :x
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

bambaladam

ìnte fått svar än, men de kan nog få skylla på lite jul och sånt. nästa vecka vill jag ha mina pengar annars blir det inkasso.  :twisted:

Doomfarer

Jag mailade tullen i Malmö och fick svar efter en dag eller två. De sa att jag kunde be om omförtullning på vad jag verkligen betalt. De hade satt värdet till $58 medan jag bara betalat $46. Omförtullning skulle dock endast ge mig runt en fjärdedel av det beloppet så tyckte att Tullen kunde behålla pengarna. De har trots allt bättre saker att göra.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

bambaladam

Men hur ska de lära sig om de inte får skicka avier till folk på 25 kr?

Om de nu har bättre saker att göra är det ett bra sätt att se till att de får dem gjorda att få sånt här trams att smaka armbåge.

Jag funderar på att skicka meddelande om stundande inkasso alt. förseningsavgift.

Doomfarer

Lycka till!

Trots allt är det ju inte tullens fel att lagarna är som de är. Känns lite tramsigt att ge dem en massa extrajobb för 25 kr skull.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "Doomfarer"Känns lite tramsigt att ge dem en massa extrajobb för 25 kr skull.

Nonsens!  :D
En mycket bitter liten man.

bambaladam

njae, tullen kan ju prioritera vad de gör bättre...

Andreas Lundin

Jag undrar verkligen om det är tullen som gör detta... När jag skulle betala tullavgifter sist, så betalade jag till posten. Jag tror helt enkelt att tullen har lagt ut verksamheten på posten, så det är posten som får alla extra avgifter "för besväret". Så det är posten som tjänar fett med stålar på detta. Eller? :?  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

magnus lindström

Man betlr väl mongot och sen betalar man osten för att mongot tagit betalt. Varför vet jag inte. Jag har 3 spel sittande i Malmö sen oktober kanske. Undra vad de gör med spelen, eldar dem eller skickar tillbaka dem. Fick Prussia's defiant stand nusom ett vanligt paket.

bambaladam

Har fått besked idag, mina pengar kommer så småningom. En liten seger för gubben som är fånge i min späda unga kropp.  :up:

Doomfarer

Betalade de 100 i straffavgift också?  :D
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

bambaladam

vi får väl se...

;)

Jezjov

Det som irriterar mest är inte momsen. Den betalar jag utan gnäll. Däremot kan Postens avgift på 100 kronor (80+moms) reta gallfeber på mig. Hur i helvete kan det kosta Posten 80 spänn att sköta momsinbetalningen? Skickar de en postiljon, på cykel, med en sedelbunt till närmaste tullkontor för varje paket som ska förtullas?
Fick idag ett HIS inhandlad på GMTs julrea. Moms + Postens avgift blev ett sammanlagt påslag på 58%. Hutlöst!

Doomfarer

Precis.

Egentligen är det ju posten man hatar. De extra hundra kronorna svider.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

ulve

Ja det plus att när tullen tar mina paket som jag i vanliga fall får hemkörda till dörren så måste jag köra till posten och hämta ut det själv. Jag har ju betalat för frakten hem till dörren men istället får jag nöjet att ge posten 100:- för att köra 25km och hämta mitt paket!