Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tullmongo

Startat av magnus lindström, 7 november 2007 kl. 08:48:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Vafaan köpt Arquebus och Fields of Despair för 1200kr cirkus. Nu ska jag betala 459+100+25=584kr! Hur i helvete ska man bete sig för att inte betala 50% extra! Blir så jävla förbannad.

Wade

Insåg att jag var otydlig först. Varor under ett visst värde är det ingen tull på men alltid moms. Sedan har Tullverket (eller har haft för det ligger inte kvar på samma ställe på deras hemsida) riktlinjer om att paket under ett visst värde bara rinner igenom syatemet.

Baxter

GMT hade väl en EU-friendly shipping option men den kanske inte funkar längre..?

tilde72

Var det en P500 eller en vanlig beställning? Jobbigt om P500 också får tull, det har funkat utmärkt för mig tidigare.

Pierre

Citat från: Baxter skrivet  2 november 2017 kl. 09:26:09
GMT hade väl en EU-friendly shipping option men den kanske inte funkar längre..?
Den ska fungera, GMT skickar spelen till en distributör i England som tar hand om de avgifter som tull och annat innebär, därefter skickar den distributören ut det till övriga Europa. Eftersom det (än så länge) går inom EU blir det ingen Tull när paketet når Sverige.
Väljer man dock att inte ta EU-friendly så får man spela på det berömda tull-lotteriet där det känns som att chansen att dra en nitlott har ökat på senare år.

magnus lindström

Hmm såg ingen valmöjlighet. Second Chance Games har tydligen varit inblandade i frakten. Är det dessa ni menar?

Andreas Lundin

Låterskitskumt. Skulle kolla upp detta om jag var du...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Jag fick mail från second chance games 19 oktober att  ett paket skickats från Liverpool och jag kan spåra det. 23 oktober skickar GMT mail att ett paket är på väg med ett US referensnummer. Det är detta nummer som står på tullmongopapperet. Jag beställde 2 spel kan de ha skickats var för sig? Någon som vet vem man ska kontakta?

Kanger

Citat från: magnus lindström skrivet  1 november 2017 kl. 18:43:05
Vafaan köpt Arquebus och Fields of Despair för 1200kr cirkus. Nu ska jag betala 459+100+25=584kr! Hur i helvete ska man bete sig för att inte betala 50% extra! Blir så jävla förbannad.

Köp härifrån: https://www.agorajeux.com/en/

Bra priser, ingen tull, ingen moms, knappt någon fraktkostnad alls, varorna hos dig efter max en vecka

Fortsätter att  rekommendera dem här, verkar tyvärr inte ge någon effekt

magnus lindström

Jag skickade ett mail till GMT angående att Second Chance Games hör av sig 19 oktober och säger att de skickar från Liverpool med ett referensnummer. 23 oktober hör GMT av sig att min beställning är på väg, med ett annat referensnummer.

30 oktober hör tullen av sig att de snappas upp ett paket med amerikansk refrensnummer.

Den snabba leveranstiden (jag valde långsammaste) tyder på att paketet har skickats från England men med ett amerikansk referensnummer...

Pierre

Citat från: magnus lindström skrivet  6 november 2017 kl. 08:54:15
Jag skickade ett mail till GMT angående att Second Chance Games hör av sig 19 oktober och säger att de skickar från Liverpool med ett referensnummer. 23 oktober hör GMT av sig att min beställning är på väg, med ett annat referensnummer.

30 oktober hör tullen av sig att de snappas upp ett paket med amerikansk refrensnummer.

Den snabba leveranstiden (jag valde långsammaste) tyder på att paketet har skickats från England men med ett amerikansk referensnummer...
Jag vet ärligt talat inte varför GMT har kvar sitt slow-option, de verkar inte använda det, jag misstänker att det är paketet från USA som kommit på 1 vecka. Troligtvis har du valt 2 olika fraktalternativ på spelen och då skickas de som 2 separata paket.

magnus lindström

Citat från: Kanger skrivet  5 november 2017 kl. 14:26:10

Bra priser, ingen tull, ingen moms, knappt någon fraktkostnad alls, varorna hos dig efter max en vecka

Ja det var rätt bra priser men jag beställer en del P500 från GMT och de lär inte finnas där.

magnus lindström

Citat från: magnus lindström skrivet  8 november 2017 kl. 14:03:09
Citat från: Kanger skrivet  5 november 2017 kl. 14:26:10

Ja det var rätt bra priser men jag beställer en del P500 från GMT och de lär inte finnas där.

Nja jag gjorde en beställning och mervärdeskatten på 500kr tyder på att det är båda spelen. Jag har mailat 2 olika mailadresser hos GMT varför jag har ett referensnummer från England och ett annat från USA nu utan svar. Jag vill ha lite på fötterna innan jag ringer tullverket. Tydligt att något bara har varit i Liverpool och Sverige iaf. Vad vet jag dock inte.

magnus lindström

Allt blir bara mer mystiskt.

Det har skickats ett paket från USA som kaparna nu vill ha 500 spänn för, det har tydligen flugit direktflyg. Men det ligger även ett paket och väntar på roddbåt i Liverpool.

Jag misstänker att Arquebus (P500) åkt jet och Fields of Despair väntar på roddbåt. Men iom den gigantiska kapar-summan så måste hela räkningen för beställningen flugit med Arquebus? Jag får väl gå till PostNord och be att få se paketet. om det bara är Arquebus med totalräkningen så vore det kanske bäst om det flög tillbaka till avsändaren. Jag har ingen brådska att få spelen, därför jag valde långsam transport...
Fantastiskt dåligt skött och varken GMT eller Second Chance Games svarar.

magnus lindström

Rätt rutten service från gmt och second chance. Inget svar på 6-7 mail nu. Båda spelen flögs in med privatjet från USA iaf. Spännande att se vad och om något rors över från Leverpöl