Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Eisenbach Gap

Startat av Andreas Johnson, 22 november 2007 kl. 16:13:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Läs "Red Army" för lite insikter om just hur Jätten med Bamseklubba tänkte. Jag tar med den i kväll.

pelle

Den där aktiveringsmekaniken känns väldigt lik den i gamla Fire Team, utom att de kanske har förenklat bort möjligheten att spara dragna brickor på enheter för att samla ihop till större aktiveringar senare i draget. Men i stället för olika många brickor hade man bara numrerade brickor med aktiveringspoäng och olika prislistor så att ryssarna fick mängdrabatt för att aktivera en hel pluton, medan amerikanarna kom billigare undan med att aktivera en grupp åt gången.

Nisse

Att "ryssen" har färre aktiveringar jämfört med västländerna har, mig veterligen, använts som mekanism i många spel. Om öst doktrinen var mer stelbent än väst får mer insatta människor än mig bestämma. Men eftersom mängder av spel har den mekanismen så får man väl sluta sig till att det kanske var så, att öst inte lärde ut samma initiativkraft och "aufdragstaktik" som ex västtyskar och amerikaner.

Hursom, spelet är roligt och det är väl understött med många moduler och en bra gamer´s guide. Hittills finns en expansionsmodul men två till är på väg. Den ena av "på gång" modulerna kommer vara en fiktiv invasion av Sverige! Löst baserat på operation Garbo, den gamla bokserien om en invasion av Sverige.

Det är dock en p500 variant så om det inte beställs minst 500 så blir det inget. så stöd hobbyn och köp spelet "Eisenbach Gap" och sen den modulen! Med dagens låga dollar är det billigt. Speciellt från Wargames depot, 28 USD för spelet samt lite till för frakt, knappt en tvåhundring för ett bra spel. (Nej jag får inget betalt för att göra reklam för spelet  :wink: )

Det kommer alltså lite S-stridsvagnar, pbv302 med mera som rullar över hexagonfälten och ställer till det för ryssen.

sfclinken

Citat från: "Nisse"pbv302 med mera som rullar över hexagonfälten och ställer till det för ryssen.

ooo neeej. Inte det magiska ordet. Var beställer man?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Nisse

Visst är det fördjävligt med såna här grejer! Man lovar sig att inte köpa något så vips dyker nått upp som man bara mååååste ha.

Antingen kan man beställa från lock n load

http://www.locknloadgame.com/

eller från wargames depot

http://wargamedepot.com/catalog/1976pos ... d27a105447

jerry

Kan inte hitta var man förbeställer ??
HJÄLP !!

jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Holmgren

Citat från: "jerry"Kan inte hitta var man förbeställer ??
HJÄLP !!

jerry
Det är väl så att deras Operation Garbo-modul ännu inte kommit upp på P500...
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Micke G

Vilket av dessa rekommenderas, Eisenbach Gap eller Blood and Bridges?

Andreas Lundin

...beställde just ett ex. För att "kolla". :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Vet man vem som står bakom "Garbo-modulen"? Kanske kan anlita några "konsulter" på detta forum...?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Micke G

Jag beställer också en, men är mer sugen på Blood and Bridges.

Nisse

Eisenbach gap är "grundspelet" till det finns modulen "Death of the 1 Panzers".

Operation Garbo kommer vara en modul till Eisenbach Gap. För att spela
de två modulerna krävs Eisenbach Gap.

"Blood and Bridges" kommer vara ett helt eget spel, eller rättare sagt samma spel som Eisenbach Gap men med mer regler. Alla spel coh moudler är givetvsi helt kompatibla.

Jag har EB och Do1P och har förbeställt BaB, givetvis kommer Garbo att införskaffas när det börjar säljas!

Micke G

Ok! Nu börjar det klarna. Då är det väl bara och beställa Eisenbach Gap och vänta på OP-Garbo. Samtidigt så får jag förbeställa BaB, den lockar mer än EB. Fan! det blir dyrt det här, ska måla om huset i sommar också.

Andreas Lundin

Nu har jag fått spelet och jag vet inte riktigt vad jag skall tycka faktiskt. Jag tror i alla fall att jag eventuellt kommer att hoppa över att köpa expansionerna.

Spelet var alldeles för enkelspårigt för min sak. Alldeles för många tärningar och tärningsslag krävdes. Vad med denna 'bucket o' dice-mani' som drabbat krigsspelen på senare år? Var kommer det ifrån? Är det någon slags simplifiering, eller? Jag tycker bara att det är besvärligt att behöva slå så mycket tärningar.

Däremot gillar jag spel med chit-draw, och det funkar i det här spelet också.

Man kan "gå och skjuta" i en runda med de flesta vapensystem, men som jag förstår det kan man inte "skjuta och gå" (i den ordningen). Varför då?

:down:

Jag hade så gärna velat gilla detta spel, men jag är nog skadad för livet. Jag behöver mer detaljer, mer val, mer effekt av terräng, att infanteri skall tåla mer stryk (infanteri kan inte gräva ner sig), fler scenarier, fler kartor, etc för att bli nöjd. Jag gillar temat, men man kunde lika gärna spela ett abstrakt spel... Känslan uteblir när man reducerar spelsystemet på detta sätt.

En detalj jag inte gillar är att man mäter LOS från centrum av en hex till centrum av en annan, inget fel med det, men vad som är fel är att L'nL-publishing inte ritat ut någon centerpunkt i hexen. Vad är det? Jäkla klåpare!

:evil:

Vill du ha ett seriöst WWIII-lir, stay away!

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Vill du ha ett seriöst WWIII-lir, stay away!

Bra recension. Jag var lite nyfiken på WW2-spelen i serien. Tror nog att du just botade det.
En mycket bitter liten man.