Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

"Sweden fights on" någon som spelat?

Startat av CanuckWannabe, 5 april 2005 kl. 15:46:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag och en kollega ämnar ge oss i kast med SFO efter att det stått och samlat damm på hyllan väldigt länge. Körde ett miniscenario för läääänge sedan - förhoppningsvis sitter lite grann kvar i någon dold del av hjärnan.

Vilket av slagen är bra att börja med? Tips/förslag?
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "BigPapaBear"Vilket av slagen är bra att börja med? Tips/förslag?

Det slutade med av vi gav oss i kast med andra Breitenfeld. Då det var första gången vi spelade på riktigt hann vi inte så långt.
Efter halva första rundan hade den svenska vänsterflanken i det närmaste tillintetgjorts av det kejserliga kavalleriet (stora delar av tyskarna lämnade dessutom slagfältet i vild jakt på svenskarna).
I slagfältets mitt svarade svenskarna med ett rejält artilleribombardemang som skrämde vettet ur sina tyska motsvarigheter.
Svenskarnas högerflank avancerade ganska avvaktande (vilket vi misstänker inte var särskilt smart).

Vi hann inte aktivera tyskarnas högerflank och mitt, inte heller den svenska reserven, så exakt hur slagfältet ser ut efter första rundan (ca 20-30 minuter historiskt sett) återstår att se. Om fyra dagar går nästa etapp av stapeln.

sfclinken

Efter en massa OCS spelande så känns det som att jag måste lära mig något nytt och valet föll på M&P.

Frågan är hur klurigt det är att komma in i. Blir väl till att sätta upp det och börja traggla.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Efter en massa OCS spelande så känns det som att jag måste lära mig något nytt och valet föll på M&P.

Frågan är hur klurigt det är att komma in i. Blir väl till att sätta upp det och börja traggla.

Vid första ögonkastet verkar det knöligare än vad det är (i själva verket är det ett ganka enkelt spel). Det var lite uppförsbacke när man första gången skumläste om initiative, activation, continuation, preempting a continuation och preempting a preemption.

Engelbrekt

Jag har köpt tre av fyra spel i serien på sistone och älskar dem redan mycket. Har spelat en del och tycker att man lär sig dem rätt fort. Lite tungt i början men det löser sig när man börjar knuffa brickor.

Jag hjälper till lite med nästa spel i serien: om kriget i Skåne 1676-79. Ser ut att bli en höjdare!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Det var lite uppförsbacke när man första gången skumläste om initiative, activation, continuation, preempting a continuation och preempting a preemption.

Eeehh. Ja nu har jag läst dettta avsnittet och jag känner mig förvirrad. Hjälper antagligen att rigga upp ett spel och testa samtidigt....  :cry:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

pelle

Jag satte faktiskt upp och började titta på Paris is Worth a Mass för ett par dagar sedan. Det spelet ska ju vara någon form av förenklad version av de där andra spelen. Det som gör det lite krångligt att förstå är att reglerna är på franska, ett språk jag inte förstår ett ord av. Men det fanns en engelsk översättning (sammanfattning, mer) att ladda hem. Efter att ha läst reglerna och klurat en stund packade jag ihop spelet igen. Allt det där krånglet med omaktiveringar och preemtion av den andras aktiveringar och olika typer av reaction moves osv... Provar det gärna någongång mot någon som kan lära mig hur det fungerar.

BigPapaBear

Citat från: "pelle". Det som gör det lite krångligt att förstå är att reglerna är på franska, ett språk jag inte förstår ett ord av.

Härligt positiv inställning. Att inte begripa ett ord av språket gör det "lite krångligt".  :D

Elias Nordling

De engelska reglerna (och förmodligen även de franska) är litet korthuggna. Men spelet är inte komplext nånstans så fort man vant sig vid aktiveringen, och en bra skola för Musket & Pike.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Pelle

Spelet är snyggt och enkelt, vill du inte ha det så sälj det gärna till mig. Verkar allt för krångligt att köpa de franska tidningarna själv.

magnus lindström

Angående M&P så finns det 2 stora brister anser jag.

Att enheter vänder ryggen åt sina fiender bara för att rusa till sin befälhavare och att man inte kan se upp för en kulle vilket kan göra det omöjligt att ta sig upp för den. Går inte med make ready för du kan inte "move adjacent" går inte med charge för då måste du jaga efter något annat du SER.

pelle

Citat från: "magnus lindström"Pelle

Spelet är snyggt och enkelt, vill du inte ha det så sälj det gärna till mig. Verkar allt för krångligt att köpa de franska tidningarna själv.

Nä, jag hoppas fortfarande  få spela det någongång, och kanske till och med ge mig på riktiga m&p i framtiden.

Elias Nordling

CiteraVerkar allt för krångligt att köpa de franska tidningarna själv.

det går enkelt och snabbt att beställa gamla nummer från Histoire & Collections.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Angående M&P så finns det 2 stora brister anser jag.

Att enheter vänder ryggen åt sina fiender bara för att rusa till sin befälhavare och att man inte kan se upp för en kulle vilket kan göra det omöjligt att ta sig upp för den. Går inte med make ready för du kan inte "move adjacent" går inte med charge för då måste du jaga efter något annat du SER.

Äh, lite husregler har väl ingen dött av...  :)

magnus lindström

Japp och jag planerar att göra mina 2 husregler permanenta. Ben Hull säger att anledningen till att det inte finns någon "brytpunkt" för armén alá GBoH är att förbanden är så pass självständiga. Då verkar det konstigt att man vänder ryggen åt en fiende bara för att jaga efter sin befälhavare. Inte särskilt självständigt.

Husregel 1: Man kan se en fiende 1 hex bakom en brant sluttning när det gäller charge orders, men inte skjuta med artilleri etc, (kan säga att man ser fanorna kanske).

Husregel 2:Ett förband som är OOC kan välja att inte göra något förutom att försvara sig, inte ens skjuta offensivt. Vill det göra något så får det jaga efter befälhavaren.