Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_CanuckWannabe

"Sweden fights on" någon som spelat?

Startat av CanuckWannabe, 5 april 2005 kl. 15:46:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

#15
Citat från: "tinG"Alla trupper står i fina rader, hästarna trivs och frodas och manskapet utvilat och villigt att gå i strid. Sen tjuter någon i hornet, trummarna börjar spela och K A O S utbryter, totalt K  A  O  S !

Amen!  :lol:

Spelade första partiet idag. Mina kusar sprang åt alla håll och kanter. Detta i kombination med en envis oförmåga att slå tärning tillräckligt bra för att ändra order från "charge", ledde till att mina stackars förvirrade protestantiska gossar raskt blev mosade av det något mer disciplinerade katolska rytteriet.
En mycket bitter liten man.

Rydfalk

#16
Klart bra spel! ...fast alla spel man slår bra i är väl bra spel?  :wink:

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

tinG

#17
Jaha grabbar och tjejer...

Vad har ni på era spelbord en dag som denna? Själv hedrar jag den gamle krigarkungen genom att sätta upp "Lützen" från "SFO/Lion of the North"...

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#18
Inom kort övergav jag Lützen till förmån för ett mer "ordnat slag"... Tja... åtminstånde utan tät dimma. Deutom måsta man tillstå att SFO är några snäpp högre vad gäller estetiken.

KAOS var ordet!

Här nedan situationen efter 3 rundor solospelande...



I centern anföll Torstensson efter en knapp timmas artilleri beskjutning av de kejserliga linjerna framför Linkenwald. Den svenska elden lyckades faktiskt riva upp och driva tillbaka Gana's brigad till vänster. Den tyska motelden visade sig i stort ineffektiv.

Svenskarnas Första Träffen under Liljehök avancerade under eldgivning och tog på sedvanligt vis förluster från fiendens Salvoeld och artilleribeskjutning. Hetast är runt korsvägen precis söder om höjden där Mortainge's och Wrangel's brigader kastat tillbaka Enckewoort's brigad med svåra förluster. Även svenskarna tar förluster och General Liljehök såras dödligt och befälet förs över till Mortainge.

[Som synes, alla svenska brigader i första linjen är Formation Broken, Banér's har tagit svåra förluster från fientlig Salvoeld, ffa. av överblivna FH's som resulterat i SP loss... GT4 och nuvarande order Charge känns inte längre praktiskt genomförbar, samtidigt kommer  all Rally/Reform bara resultera i Reaction/Salvo Fire!! HJÄLP VAD SKALL JAG GÖRA!?]

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#19
Svenskarnas högerflank:



Wittenberg fegade ur under första rundan. Efter att ett svensk kavaleriregimente förföljt dom flyende ungrarna från slagfältet lät han istället snabbt blåsa till återsamling i hop om att hinna göra ett snabbt nytt anfall i nordlig riktning. Men nu ser det ut som om Saxarna i den kejserliga armens andra träff hunnit reorganisera sin initialt splittrade kavelleriflank i söder.

[Skall jag skicka in Wittenberg igen så fort som möjligt, eller bör jag avvakta? Alternativt snda detta fräsha kavalleri till den utsatt västerflygeln under Slange?]


Vänsterflygen:



Gonzaga började från början långsamt att avancera mot den numerärt underlägsna med kvalitativt bättre fienden. Nu, samtidigt som svenskarna slog till i centern anföll den kejserliga höger flygeln. Endast ett fåtal svenska regementen störde deras framryckning med lokala stormanfall.

Slange's numerära underläge har redan börjat visa sig, och flera svenska regementen har redan börjat lämna fältet. Torstensson är oroad av situationen och har själv tvingats lämna anfallet i centern för att sitället se över situationen på den hotande vänsterflygeln.

Även reserv träffen under Karl Gustav har satts i rörelse och flyttas upp bakom Slange...

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

#20
Close combat! Låt det bära eller brista. Men hur går det för flankerna? Vinner inte svenskarna på högerflanken spelar det nog ingen roll hur det går i centern.

magnus lindström

#21
Fasiken blir ju sugen att plocka fram spelet, jag skäms lite att jag inte spelat ett enda scenario med ULB.

magnus lindström

#22
Jag antar att du behandlar MS fel med tanke på att alla dina MS enheter har ryggen mot fienden. Dessa behåller sin ursprungliga facing när de retirerar.

tinG

#23
Citat från: "magnus lindström"Jag antar att du behandlar MS fel med tanke på att alla dina MS enheter har ryggen mot fienden. Dessa behåller sin ursprungliga facing när de retirerar.

Ahh... jasså!? Ja, jag ser det nu...

CiteraThe one or two hex retreat is an orderly withdrawal—the unit simply "backs up" the required number of hexes away from the
attacker, while still retaining its formation and facing.

Tack Magnus!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

#24
Fast de behåller ju inte formationen eftersom de får en formation hit från Close Combat

tinG

#25
Citat från: "magnus lindström"Fast de behåller ju inte formationen eftersom de får en formation hit från Close Combat

Japp, det har jag hajjat!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

#26
Det andra slaget vid Breitenfeld, 23 oktober år 1642.

Slaget forsätter!



Som synes, "friskt vågat hälften vunnet!"
Den första kejserliga infaterilinjen nu bruten, Mortaigne och Torstensson har jobbat hårt och se svenska infanteristerna står redo att avancera mot fiendens andra slaglinje.



Till höger står kavalleriet nu under befäl av den finnska generalmajoren Stålhandske sedan Wittenberg själv ridit från slagfältet i jakt på en grupp flyende fiender. Fienden har förlorat två tredjedelar av sin styrka och enbart ett mindre antal skvadroner från den sachsiska kontingenten står kvar.



I slagfältets norra del har generalmajoren Erich Slange under hårt fientligt tryck ändå lyckats håll sin linje. Generalfältkvartermästare Gonzagas kavalleri har under en dryg timmas tid anfallit i våg efter våg och flera svenska skvadroner har sviktat och tvingats till reträtt men inget sammanbrott har åstadkommits. Gonzaga har under stridens gång fått allt fler oroande rapporter från arméns vänsterflank, kanhända behövs hans regimenten bättre där?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

#27
Hmm lite skillnad på terrängen mellan 2:a Breitenfeld och Alte Feste kan man säga :)

Just nu är Berädd att kasta sin stora armé mot Wallensteins nergrävda eftertrupper. Detta kan inte gå väl.

övestejonas

#28
hej är det nogån som vet vad man får tag i  bra figurer
jag gillar figur spel och tränar med  mina vänner i fält.

tobias

#29
Citat från: "övestejonas"hej är det nogån som vet vad man får tag i  bra figurer
Utveckla gärna, men gör det i en ny tråd istället för den här tråden, som diskuterar krigsspelet Sweden Fights On.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå