Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Devil's Cauldron närmar sig release-datum (januari)

Startat av BernadotteOnline, 9 december 2007 kl. 18:54:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Nu ska jag inte säga för mycket, men jag misstänker att genombrottsreservproblemet i princip blir löst av skalan. Formationerna är på brigad/kampfgruppe/regemente-nivå, och det är nog sällan du använder en hel formation som reserv offensivt, snarare använder du nog delar av den som reserv (undantag lär väl finnas och jag pratar säkert strunt i någon mening, men i normalfallet tror jag att jag inte är helt fel ute).

Tycker du verkar rätt ute, även om det kan finnas undantag. Låter som ett mycket nyktert och realistiskt resonemang.
En mycket bitter liten man.

bambaladam

Citat från: "Rydfalk"Kul som jämförelse med TCS är att en aktivering man får med gratis i sin kopp -- de flesta måste man köpa -- är en divisionsaktivering. Under denna får man dock inte göra några stridsaktiviteter så den fungerar ungefär som en Move Order i TCS.

Vill rätta dig lite: under div-aktivering får man inte göra stridsaktiviteter utan att betala för dem med kommandopoäng.

Rydfalk

Citat från: "bambaladam"
Citat från: "Rydfalk"Kul som jämförelse med TCS är att en aktivering man får med gratis i sin kopp -- de flesta måste man köpa -- är en divisionsaktivering. Under denna får man dock inte göra några stridsaktiviteter så den fungerar ungefär som en Move Order i TCS.

Vill rätta dig lite: under div-aktivering får man inte göra stridsaktiviteter utan att betala för dem med kommandopoäng.

Yepp, ville mest inte gå in så regelspecifikt...   :wink:

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

bambaladam

Citat från: "Rydfalk"

Yepp, ville mest inte gå in så regelspecifikt...   :wink:

Det är rättvist, men om Björn ska övertygas om att det här är chitaktivering "done right" så vill jag framhäva att det enda tillfället då man inte får flytta just den bricka man vill, förutsatt att man är beredd att betala för det, är när man drar en chit för en annan formation istället (och de chitarna köper man, så man kan alltid se till att man får flytta en viss formation på bekostnad av andra om det nu är viktigt).

(jag försöker alltså lura björn att doppa tån i ett nytt system)

BigPapaBear

Citat från: "bambaladam"Det är rättvist, men om Björn ska övertygas om att det här är chitaktivering "done right" så vill jag framhäva att det enda tillfället då man inte får flytta just den bricka man vill, förutsatt att man är beredd att betala för det, är när man drar en chit för en annan formation istället (och de chitarna köper man, så man kan alltid se till att man får flytta en viss formation på bekostnad av andra om det nu är viktigt).

Jag är lite känslig. Jan är min presonliga assistent. Han ser till att ingenting rubbar mina cirklar...  :D
En mycket bitter liten man.

Rydfalk

Citat från: "bambaladam"Det är rättvist, men om Björn ska övertygas om att det här är chitaktivering "done right" så vill jag framhäva att det enda tillfället då man inte får flytta just den bricka man vill, förutsatt att man är beredd att betala för det, är när man drar en chit för en annan formation istället (och de chitarna köper man, så man kan alltid se till att man får flytta en viss formation på bekostnad av andra om det nu är viktigt).

Helt korrekt! Sedan löser Murphy det ändå till sist så att formation, direct command och division kommer i exakt den ordning som du inte vill ha dem  :wink:  

...och att du får pynta command points till dess du blöder ur öronen...

Citat från: "bambaladam"Ska ställa upp Race to the Bridge i helgen och ha det som kringpyssel veckan som kommer.

Gillade verkligen det kaos som skapas av de slumpmässiga Event-blipparna som ligger i nästan alla viktiga vägkorsningar. Ingen sida vet vad som gömmer sig bakom dem -- en stridsvagnspluton, några signalister... --  och hjälper till att göra framryckningen mot Arnhem till en riktig rysare.

/Mikael

BernadotteOnline

Nu åker kniven fram!   8)

Trevlig recension!  
Borde övertyga inbitna känsliga spelare. :wink:

Vilket scenario skulle funka för FF och fyra personer?

bambaladam

Citat från: "BernadotteOnline"Nu åker kniven fram!   8)

Trevlig recension!  
Borde övertyga inbitna känsliga spelare. :wink:

Vilket scenario skulle funka för FF och fyra personer?

Vi har spekulerat kring Saga of the first Airborne, men frågan är om det är kul för fyra? Det verkar som fyra är sweet spot för hela storkampanjen (som jag misstänker kan ta längre tid än FF bjur på).

Rydfalk

Citat från: "BernadotteOnline"Vilket scenario skulle funka för FF och fyra personer?

Vi har spekulerat kring Saga of the first Airborne, men frågan är om det är kul för fyra? Det verkar som fyra är sweet spot för hela storkampanjen (som jag misstänker kan ta längre tid än FF bjur på).
Njä, vi hinner nog inte klart med en kampanj. Det finns ju flera alternativ om vi blir fyra eller fler:
    - Sätta upp Arnhem resp Nijmegan var för sig
    - Sätta upp två spel
    - Köra kampanjen så långt vi kommer
Viss chans att man kan ana åt vilket håll kampanjen lutar i alla fall. Finns tex 1st Airborne kvar eller ej...?

/Mikael

ulve

Om man nu skall köra lagspel. Hur fungerar det bäst rent praktiskt.

Rydfalk

Citat från: "ulve"Om man nu skall köra lagspel. Hur fungerar det bäst rent praktiskt.
Förslaget i reglerna är -- om jag minns rätt -- att man delar spelet längs Waal:
- Norr om, Arnhem och 1st Airborne
- Söder om, Nijmegen och 82:a

Det finns dubletter av aktiveringschitten med i spelet så det är hyfsat förberett. Förband som vid en aktivering åker över Waal får man väl hantera och gränsen får kanske flyttas till 82's divisionsgräns om/när det tar bron i Nijmegen. Det är nog klart lösbart.

/Mikael

bambaladam

ja, men frågan är om det är kul för fler än fyra. tror att det ska vara en spelare per del.

Jag är mycket sugen på att leda röda baskrarna i alla fall. Och helst i en form som går att slutföra under helgen.

Rydfalk

Citat från: "bambaladam"ja, men frågan är om det är kul för fler än fyra.

Vi kan ta ett problem i taget? Sist jag kollade -- just nu verkar sidan nere -- var vi bara två på TDC. Blir det fem kan jag vara den femte eller i värsta fall kliva av -- bre mackor och koka kaffe är också kul på sitt sätt ;)

Citat från: "bambaladam"Jag är mycket sugen på att leda röda baskrarna i alla fall. Och helst i en form som går att slutföra under helgen.

Klart Lathbury ska få visa framfötterna! :up:
Formen för det hela får vi ta när vi säkert vet hur många vi är, och det kanske inte är klart innan konventet startar? Själv skulle jag tycka att risken för att inte bli klar kompenseras av att få se kamapanjen som helhet. TDC kartan får plats på min vind så när som på två av de där små extra kartorna...  :cry: ... så jag vet inte när nästa chans kommer.
/Mikael

bambaladam

Citat från: "Rydfalk"Vi kan ta ett problem i taget? Sist jag kollade -- just nu verkar sidan nere -- var vi bara två på TDC. Blir det fem kan jag vara den femte eller i värsta fall kliva av -- bre mackor och koka kaffe är också kul på sitt sätt ;)

Ja det ordnar sig säkert.

Citat från: "Rydfalk"Klart Lathbury ska få visa framfötterna! :up:
Formen för det hela får vi ta när vi säkert vet hur många vi är, och det kanske inte är klart innan konventet startar? Själv skulle jag tycka att risken för att inte bli klar kompenseras av att få se kamapanjen som helhet. TDC kartan får plats på min vind så när som på två av de där små extra kartorna...  :cry: ... så jag vet inte när nästa chans kommer.

Det är visserligen en poäng.

Andreas Lundin

Härligt lir, detta Devil's Cauldron. Någon som vet ETA på de andra spelen i serien (eller någon som vågar sig på en gissning)?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East