Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay APs Alamein

Startat av Strv102r, 28 december 2007 kl. 21:13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

1

Om fi konsekvent vill kringgå mineringarna enligt standardbeteende 1A så kommer det att bli lång körsträcka på liten grupperingsbredd med stort marschdjup. Detta gör att det tar tid innan han är anfallsberedd óch han förbrukar mycket av sitt begränsade underhåll.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fi bedömda mest troliga COA:

[/img]

Fi anfaller med XX kåren (med 90 lätta i täten) för att ta terräng i syfte att skydda norra flanken dels genom att binda 2 NZ och 10 arm samt att skapa fördröjningsdjup ner till DAK framryckningsområde.

DAK anfaller söder därom för att ta Alam Halfa från söder eller rentav sydost.

Fördelar: Nyttjar att södra delen är svagt försvarad med bara 7 arm. Medger att DAK kan nå målet (Alam Halfa) med minimala strider. Då grupperingen som är befintlig verkar vara vald med tanke på detta alternativ kan det igångsättas omedelbart.

Nackdelar: Mineringarna är starka (detta är dock bara känt för mig). Det finns möjligheter för den allierade att med 10 arm och 9 A eller 1 SA anfalla och slå delar av de italienska förbanden och hota att avskära DAK och XX kåren. Det finns då inga mekaniserade förband som snabbt kan undsätta de ansatta förbanden.

Rent taktiskt det alternativ som bör tilltala en manöverkrigare. Det har dock en nackdel till. Det var det Rommel provade och misslyckades med.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fi COA 2:

Fi anfaller med XX kåren, ev utan 90 lätta, i syfte att binda 2 NZ och 7 arm.

DAK, ev underställd 90 lätta, omgrupperar och anfaller frontalt genom de starka befästningarna, sannolikt mot 5 ind som, relativt sett är svagast.

Detta är en sanslöst alternativ. Det innebär att han anfaller där jag är stark och där jag snabbt kan förstärka (med 10 arm). Det är ett rent utnötningsalternativ.

Det enda som talar för det är att det inte är vad Rommel valde.

Att göra det oväntade är i sig inget som innebär överraskning. Överaskning följer när man gör det fienden inte är förberedd på, vilket inte alls är samma sak. Att anfalla frontalt in i mitt förberedda försvar kanske förvånar mig, men han uppnår inte överraskning.

Strv102r

Morgonen 31 Augusti. Fi påbörjade sin framryckning eftermiddagen den 30.

Ingenting händer i norr.

X kåren framrycker med 17 inf div söder mina mineringar. Sannolikt i syfte att skydda flank åt XX kåren.

XX kåren framrycker på kolonn med 90 lätta i täten in i luckan i minerigarna.

185 Folgore framrycker till den norra delen av mitt västra minbälte och för fram ingengörer.

DAK framrycker med 15 Pz in bakom 185 Folgore och med 21 Pz bakom spaningstäten som nått södra delen av det norra minbältet.

7 arm ska nu föra fördröjningstrid med understöd av attackflyg (i detta scenario gör flygstridskrafterna entre) som kraftsamlas till att störa fiendens förflyttningar. Bombflyget kraftsamlas till att bekämpa fiendens underhållstransporter.

Fredrik H

Måste säga att jag är väldigt road av dina AAR. Jag har flera spel i serien men det var ett bra tag sedan jag gav mig på dem. Hur är Alamein, är det värt det rätt häftiga priset? Jag blir också imponerad av att du hinner spela så ofta, i synnerhet när du har småbarn i omgivningen. Beklagar bollincidenten, idrott är ett elände. Själv har jag råkat ut för att ett av mina barn satt och sög på de vita kontrarevolutionära enheterna från Rossyia 1917. De fick sig en omgång värdig Trotsky själv, brickorna antog ett mer vågformat utseende efter detta.  :D

Strv102r

Om man gillar spelsystemet så är det värt det. Men bara om man redan spelat de andra i serien. Man får ju som sagt alla de tre andra på E-bay för långt mindre än vad Alamein kostar. Jag är ju egentligen en östfrontsfantast, men Nordafrika har ju sina poänger.

Barn... Livets salt... Fast en gång blev min fru förbannad på mig av en annan anledning och hällde ut ett glas whisky över en omgång Ring of Fire (MIH). Det var i och för sig solitärt. Blipparna klarade sig utmärkt vilket jag inte trodde då, men kartan blev lite bubblig.  Finskor har ofta lite temperament.

Strv102r

Kvällen 31. augusti

[/img]

I söder är 21 Pz tät på väg genom den minfria passagen.

15 och 90 lätta har nått den stora hindrande mineringen men har ännu inte fått klart för sig tätheten i denna.

132 ARIETE och 133 LITTORIO samt 101 TRIESTE rör sig nu norrut genom mineringarna och förefaller vara på väg att anfalla 2 NZ.

Strv102r

Lunchtid 1 september:

[/img]

21 Pz och spaningsgruppen har nu svängt norrut och framrycker mot fördröjande delar ur 7 arm öster om minbältet.

15 och 90 lätta befinner sig ännu i strid med inringade delar ur 7 arm på andra sidan om minbältet. DAK är kluven i två... Och bara en division är på den farliga sidan av mineringen. Här har vi något att nyttja!

132 ARIETE anfaller mot 2 NZ men kastats tillbaka. 133 LITTORIO anfaller längre västerut tillsammans med delar ur 17 inf men hejdas.

Regementsstridsgruppen ur 164 som var i reserv förstärks med ytterligare en skyttebataljon och framrycker nu österut mot 1 SA.

50 inf anländer och övertar östra delen av ALAM HALFA från 44 inf.

Jag tror nog att det är läge att förstärka 2 NZ med två stridsvagnsbrigader ur 10 arm och ett par skyttebataljoner ur 5 Ind och göra motanfall mot 132 och 17 inf. Med rejält artilleriunderstöd (och det har jag gott om) kan vi tvinga dessa bakåt och då kanske tysken inte nöjer sig med att sätta in 185 FOLGORE utan vi kanske fördröjer 90 lätta och/eller 15 Pz ytterligare innan de anfaller österut.

Strv102r

Morgonen 2. september

21 Pz närmar sig Alam Halfa.

90 lätta har tagit sig genom mineringen i norr trots hårt motstånd och har nu samband med 21 Pz. Vägen genom mineringen är lång och smal vilket försvårar för 90 lätta och 15 Pz som är bakom 90 lätta att komma fram.

2 NZ anfall var framgånsrikt. 132 Ariete tappade i stridsvärde. Jag tog en yta på 4 km djup och 6 km bredd men då Ramcke och 133 Littorio nu rycker fram väljer jag att dra ur tillbaka till de befästa ställningarna. Både 17 inf och Ariete är rejält tilltvålade.

I norr går en stridsgrupp om 4 bataljoner, två ingkompanier och ett Pvkvkompani ur 164 inf in i mineringen precis där symbolen för 1 SA finns på bilden. Vad fienden inte vet är att vad som ser ut som en lucka på kartan verkligen är en killing ground med flera bataljoner nedgrävda i flankerna och massor med artilleri bakom. Efter fi anfall avser jag göra motanfall med kraftigt artilleriunderstöd. Norr om detta, precis under 9 A symbol framrycker en brigadstridsgrupp ur 9 A om tre skyttebataljoner och två stridvagnskompanier för att anfalla i sydvästlig riktning mot 102 inf och med tur skära av 164 framsända avdelning. Den reserv fi hade för sådana eventualiteter är ju nu i minfälten...

Jag ändrar helt inriktning på flygunderstödet. Allt attack och bombflyg kraftsamlas nu till CAS (close air support). Fi får inte lyckas vid Alam Halfa.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"men Nordafrika har ju sina poänger.

Min personliga slogan: Det är något speciellt med krigföring i bra väder!  :up:

Vilken svensk vid sina sinnens fulla bruk vill trotsa regn och rusk för att bege sig ned till lokalen och leka pang-pang i träsken utanför Leningrad?  :shock:
Under vinterhalvåret är det Medelhavet, Sydostasien eller liknande som gäller.  :D

Citeraen gång blev min fru förbannad på mig av en annan anledning och hällde ut ett glas whisky över en omgång Ring of Fire (MIH). Det var i och för sig solitärt. Blipparna klarade sig utmärkt vilket jag inte trodde då, men kartan blev lite bubblig.  Finskor har ofta lite temperament.

Har fått min beskärda del av finskor och förstörda ägodelar. :cry:
Aldrig mer soumalainen tänkte jag, tills dess att min fru - efter flera månaders tid - släppte bomben att hon är halvfinska!!! Plötsligt föll bitarna på plats...

Låter som att vi har en del att tala om i årets Greijderbar!  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Morgonen 3. september

I norr lyckas 9 A bryta sig in i 102 inf ställningar! 164 stridsgrupp blir utsatta för mördande artilleri i mineringarna och följda av motanfall från 5 Ind  och 1 SA kastas de tillbaka. Tyske regaerra på den alarmerande utvecklingen genom att kasta om 101 mot inf div och 185 Folgore för att förstärka försvaret i norr.

I centern händer inget av vikt.

90 lätta utsätts för artillerikoncentrationer av sällan skådad kaliber vilket gör att huvuddelen av div är ineffektiv under dagen. Delar av 90 lätta och 15 Pz + 21 Pz anfaller en befästning som hålls av 2 NZ (på gränsen mot 10 arm (som i sig har stora delar av 44 inf) och slår denna. Efterföljande anfall mot 28 maoribataljonen, ett Pvkompani och ett strvkompani samt en bataljon ur 44 inf misslyckas ävcen om bataljonen ur 44 nästan utraderas. En ny bataljon ur 44 ansluter snabbt.

Tysken har nästan slut på tung artilleriamunition... Om han väljer att försöka nöta sig genom försvaret på Alam halfa kommer han snart att få ont om artilleriunderstöd, vilken jag inte får, och då kommer hans hittils måttliga föruster att raka i taket.

I norr avser jag låta fienden få ta tillbaka terrängen men han ska få anfalla och betala för det, inte minst med artilleriammunition.

Fredrik H

Att läsa dina rapporter gör mig väldigt sugen på att köpa spelet. Hur är det med speltiden jämfört med de andra spelen i serien? Jag balanserar på den vassa eggen; alldeles för mycket pengar för ytterligare ett spel som pryder min hylla men inte spelas. Å andra sidan så verkar det som spelet är roligt och dramatiskt och det tycks som om tysken inte är helt rökt.... Om jag ändå vore arbetslös och ekonomiskt oberoende. Och snygg. Kanske välbyggd också. Jag kanske ska byta hobby istället. Det verkar enklare. Tackar för välskrivna AAR.  :wink:

Strv102r

Jag har ju bara spelat begränsade scenarios sofar. Jag märker att en av de viktiga grejerna är logistikreglerna, men de har mindre betydelse i ett kortare scenario än i kampanjen. Tysken drar ju  inte igång ett anfall utan att ha resurser för det så i det ur det större sammanhanget utlyfta scenariot spelar underhållet mindre roll. I kampanjen får det nog en avgörande betydelse för när och hur ofta man kan kosta på sig att försöka bryta genom.

Speltiden... Om man tittar på när jag lade in de olika rapporterna så ser man att Avalanche höll på från 2/9 till 13/10 = 1½ månad med spel 1-2 gånger i veckan. Det var kampanjen vi spelade. Red steel 17/10 - 12/11 = en knapp månad. Också kampanjen med samma spelfrekvens. Red parachutes 14/11 - 29/12 = 1½ månad. Även där kampanjen. Här spelade vi oftare, kanske 2-3 gånger i veckan. Alamein 30/12 och jag bedömer att vi behöver 3-4 sessioner till = 1½ månad men då pratar vi om tre scenarior med lika många speldrag tillsammans som i de andra spelen = 9-14 dagars strid x 4 speldrag per dygn. Om du då tar kampanjen i Alamein från Juni till November... OK, de flesta speldrag händer ju då inget förutom flyg och artilleribeskjutningar samt logistikspelet, men ändå... Och alla dessa jättekartor...

Jag tycker att det är ett bra spel. Blipptätheten i scenarion Alam Halfa är sanslös och jag är rätt säker på att ska man spela Montgomerys anfall operation Lightfoot är den direkt löjlig, men det gör inte mig så mycket. Man får vänta med wiskeyn eller konjagaren till efteråt... Samtidigt så känner jag ärligt att de andra tre i serien faktiskt är mycket, mycket mer kostnadeffektiva.

Hade jag köpt det till fullpris hade jag kanske neggat lite, men de hade ju ev sina återkommande reor då, Liz Fuldas födelsedag var det nog, så det var 25% off. Då blir det acceptabelt när man lägger in Hamsteraspekten (Samlaren! Kompletta serier).

Kul att du gillar AAR som jag gör. Tvingar mig själv att vara lite proffesionell, göra bedömanden (om än korta och förenklade) och tänka till och lägga en lite pedagogisk vinkel på det hela så att inte alla tycker jag är dum i huvudet (det är ju faktiskt mitt yrke, att ta fram och sälja en taktisk/stridsteknisk idé till chef/underlydande). Faktum är att det fördubblar den tid varje spel ger mig nöje jämfört med att spela hand ur mun utan redovisningskrav.

Kanske jag ska göra ett "by the book" bedömande inför ett kommande spel och redovisa bedömandemall, arbetsgång och slutsatser etc här? Som chef på ledningsträningsanläggningen på markstridskolan har jag synpunkter på de tränade bataljonsstabernas metodik och taktik/stridsteknik varje träningsvecka. Vågar jag upp på pisten själv, eller kan jag bara allt när jag får spela på läktaren?

Sten Ekedahl

Sanslöst intressant läsning, trots att jag inte har spelet själv. Även om det inte var de här operationerna vi höll på med, så känner jag mig nästan förflyttad tillbaka till CP på FHS - trots att det är snart 25 år sedan! Att skildra spelens förlopp i rent militära stabstermer, utan att blanda in spelmekaniken nämnvärt, ger en mycket god förståelse för vad det egentligen är som sker på kartan.
 :up:

Väntar spänt på nästa drag.
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

På din tid hade vi 36 brigader i armén. Av dessa var 6 pansar och resten olika grader i helvetet av infanteri. Innebär ungefär motsvarande storlek som pansararmé afrika (och då struntar vi i alla 100 lokalförsvarsbataljoner). Idag har vi sex mekaniserade bataljoner och två lätta mekaniserade bataljoner + 1 luftburen bataljon = 1 tysk pansardivision. Jag undrar om jag inte trivts bättre på din tid Sten...

Fast då hade jag ju inte haft förmånen att få åka till centralasien och ducka raketer och självmordsbombare och mer än dubbla mitt bidrag till skattekontoret...

Hmmm... Tough call... NOT!