Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay APs Alamein

Startat av Strv102r, 28 december 2007 kl. 21:13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Utgångsläge allierad (dvs jag) i det modifierade scenariot Mersa Matruh. Scenariot ska egentligen använda alla 4 kartor men jag har inte plats för dem och då all action kommer att utspela sig på en karta då scenariot är kort har jag helt självsvåldigt modifierat det. Jag utgår från att 1 SA div (sydafrikanska), den fria franska div (---) och en brigad ur 2 NZ div
som befinner sig vid Alamein ( 2 kartor österut) kommer att stanna där för att bygga upp försvaret där bättre. Alla förstärkningar kommer att göra likaledes då stytiden i Mersa matruh kan förväntas bli kort och inget av dessa förband skulle hinna fram och göra någon skillnad men priset att inte bygga upp ställningen i Alamein skulle kunna bli katastrofalt. Alltså kapar jag två kartor. Sagt och gjort!

10 indiska inf div: 7 bataljoner med fullt stridsvärde, 1 bataljon 66% reducerad. Ställningen är förberedd med omfattande minfält.

5 Ind inf div: Bara rester ( sammanlagt ca 2½ bataljon skytte ) kvar efter Gazala. En mycket svag länk.

1 Armoured div: Reducerad. ca  10 stridsvagnskompanier (3 valentine, 3 Stuart, 1 Matilda,  3 Grant/Lee ) och 5 reducerade skyttebataljoner + 4 pansarbilskompanier (mest Daimler).

2 NZ: Helt fräsch! Men utan en infanteribrigad som är kvar vid Alamein.

50 Inf: 6 bataljoner. 4 på 66% strisvärde och 2 på 33%.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fiendens bedömda handlingsalternativ 1: Att nyttja 5 Ind svaghet.

Fi nyttjar att 5 ind är en lucka pga sin svaghet och slår snabbt genom denna och anfaller vidare mot 50 inf för att avskära 10 ind. Manövertänkande, för all del, nyttja svagheter och luckor, undvik fi styrkor.

Problemet för fi är att detta alternativ innebär motsatsen. Väljer han detta alternativ öppnar han sig för flankanfall från alla mina starkare förband! Detta är ingen lucka. Det är en killing ground.

[/img]

Jag hoppas att fi väljer detta alternativ, men jag tror det knapppast.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Fiendens andra bedömda handlingsalternativ

Han undviker den skenbara svagheten hos 5 ind utan nyttjar istället dennas svaghet som ett flankskydd! Det tar tid för 10 ind att ingripa genom 5 ind och dessutom kan italienska infanteriförband som framrycker längs kusten binda 10 indiska i sina ställningar ( COA tar hänsyn främst till hans aktiva manöverförband dvs DAK och de italienska pansarförbanden).

I skydd av 5 ind svaghet och att spaghettikillarna binder 10 ind kraftsamlar han allt mot 1 arm, slår denna för att därefter slå 2 NZ och slutligen slå 50 inf och därmed inringa 10 ind. Detta är också manöverkrigföring. Han gör 10 ind styrka irrelevant genom att binda den. han gör 2 NZ irrelevant genom att slå 1 arm så fort att 2 NZ inte hinner ingripa och sedan göra samma ska igen.[/img]

Detta är för mig ett mycket farligare alternativ. Väljer han detta kan jag bara överleva genom att föra fördröjningstrid bakåt med 1 arm och förbereda försvar med 2 NZ.  Om detta inte verkar fungera kan jag bara dra ur bakåt med hela kåren mot Alamein och hoppas att försvaret där stoppar honom.

COA3? Kraftsamling längs kustvägen rakt in den starka förberedda 10 ind div? Inget alternativ.

Strv102r

Tyska  & italienska förband: Notera att en italiensk inf div bara har två regementen om 3 bataljoner och att de tyska pansardivisionerna ser annorlunda ut är de på östfronten. Bara ett skytteregemente, men det har tre istället för två bataljoner. = 1 bataljon mindre än i föregående spel (red paras). 90 lätta skiljer sig från 10 och 20 Pzgren i förra spelet. Det har tre skytteregementen om tre bataljoner istället för 2 regementen om tre bataljoner, men den saknar strvbataljonen. Den är alltså en motoriserad infanteridivision och inte en pansargrenadjärdivision.

102 inf div "Trento": 6 bataljoner: 4 på 66% och 2 på 33%.

15 Pz: 2 strv bataljoner på 25% av full styrka. 3 motoriserade skyttebataljoner på 50%. 1 spaningsbataljon på 50%.

21 Pz: 2 strvbataljoner. 1 på 25% och en på 50%. Tre motoriserade skyttebataljoner på 50%.

90 lätta div: 5 motoriserade skyttebataljoner (av normala 9): 3 på 50% och 2 på 25%. Förstärkt med 288 fristående motoriserade skytteregementet (3 bataljoner på 50%).

Till detta kommer luftvärnskompanier, Pvkompanier, ingengörkompanier etc samt lite artilleri på kårnivå.

Utgångsläget inbjuder till att slå mot den svaga 5 ind div med 90 och 21 medan 102 binder 10 ind och 15 binder 1 arm. Dock kan det bli tufft att möta 2 NZ och 50 inf med de inte helt starka 90 och 21. Jag tror fortfarande att COA 2 är bättre. Det gäller att slå fi förband i detta scenario, inte ta terräng. Kanske fi luras till COA 1 av utgångsläget?

Strv102r

102 Italienska framrycker till infälten framför 10 Ind. Ingengörerna framrycker in i minfälten och påbörjar minbrytning. De gör det dock utan skydd av andra förband varför ett motanfall med en skyttebataljon jagar bort ett av ingengörkompanierna.

90 lätta och 21 Pz anfaller in i 5 Ind område som viker. 15 Pz anfaller mot 1 arm som samlas mot sitt områdes norra del (vänster på kartan) för att kunna anfalla när tiden är rätt. Det fanns möjligheter att anfalla redan under den 26 mot spaninsgbataljonen som är 15 Pz flankskydd. Jag väljer dock att vänta tills 90 och 21 kommit längre österut och 15 därmed töjs ut längre vilket försvårar för fi att agera kraftsamlat.

[/img]

Under förmiddagen 27 juni kommer 133 Littorio pansardiv och 27 Brescia infanteridiv att anlända.

Stridsplanen nu går ut på att låta 90 och 15 framrycka in mot 50 inf för att tvinga 21 att skydda en utdragen flank. 1 arm och 2 NZ kan då anfalla 21 söderifrån. 10 ind ska kunna dra ur för att inte bli inringad om 90 och 15 får snabb framgång.

Strv102r

27 oktober lunchtid:

Under natten genomförde tyskarna en serie framgångsrika mörkeranfall. Under fortsatta anfall under förmiddagen vek 5 ind kraftigt bakåt (helt enligt allierad stridsplan för all del, men det gick lite fortare än jag hoppats). Även 1 arm utsattes för framgånsrika anfall från inledningsvis 15 Pz men senare också 21 Pz. Båda Pz div fortsatte anfalla 1 arm medan 90 lätta gjorde halt för att återhämta och för att inte få en sårbar flank mot 2 NZ. 102 inf skyddar 90 norra flank. Fi har alltså också sett faran med att störta fram mot 5 ind utan flankskydd både i norr och i söder... Det har alltså blivit så att från att ha börjat med COA 1 har fi övergått till COA 2. Samtidigt har 132 Italienska Pdiv Littorio genomför ett lyckat anfall mot en bataljon ur 10 ind, rakt genom de i och för sig knappt ens störande mineringarna. 10 ind har därför övergett främsta linjen i väst och förbeder sig för urdragning vilket även 1 arm gör, och faktiskt även 50 inf och 2 NZ. Eftersom min plan att nå framgång genom att tillfoga förluster inte lyckas, COA 2 medger inte krafstamling mot en del av fi på det sätt jag hoppats, måste jag lösa uppgiften genom att behålla mitt eget stridsvärde högt, inte genom att sänka fiendens. Nu gäller bakåt mot Alamein i 2½ dag utan större förluster.

Strv102r

Läget vid lunch 28 juni:

10 ind och resterna av 5 ind är under urdragning. 50 inf skyddar denna. Både 1 arm och 2 NZ drar ur åt sydost.

Littorios försök att hindra 10 ind urdragning misslyckas och div anfall slutar i att div rivs upp, om än med små förluster. Detta underlättar 10 ind urdraging avsevärt.

90 lätta gör inte så mycket av samma skäl som tidigare. Fi identifierar urdragningen av 10 ind direkt, men uppfattar inte 2 NZ förflyttningar som en urdragning förrän ett spaldrag (6h) senare. Även detta underlättar då 90 lätta alltså står still och inväntar ett motanfall från 2 NZ som aldrig kommer. 15 och 21 Pz fortsätter att trycka på 1 arm med goda resultat.

132 pansar "Ariete" och 101 motoriserade "Trieste" anländer framför 1 arm , men för långt bort för att hinna ha någon effekt. 17 inf "Pavia" marscherar in bakom 27 inf, glömt att sätta ut nr skylt på detta förband.

Ställningen är 19 steps förlorade för mig och 1 italienskt och ett tyskt (=3 effektiva) för motståndaren. Om inte urdragningen skulle totalhaverera, vilket verkar osannolikt just nu, så tar jag hem detta.

Strv102r

Natten till den 29 är läget så att 50 inf har dragit ur helt liksom absoluta huvuddelen av 10 ind. Denna har en efterpatrull på en förstärkt bataljon som hejdar ett "desperat" anfall av 132 italienska pansar och delar av 90 lätta. Detta innebär att den slutliga urdragningen går smärtfritt.

I söder drar 1 arm och 2 NZ ur nästan enligt plan. 15 och 21 Pz agressiva anfall medför att 1 arm får ytterligare förluster och att 2 NZ urdragning försvåras, den hotas med avskärning av 15 Pz, men i slutändan kommer denna undan nästan helskinnad.

Sista dagen skulle bara ha bestått i att flytta spelpjäser längs vägen i norr och stråket i söder mot El Alamein ställningen så vi bröt där. Hyfsat historiskt? Fi tät, men inte mycker mer än den, kommer att kunna anfalla den 30 juni som historiskt mot nyligen anlända retirerande britter/NZ samt den försvarsberedda sydafrikanska divsionen. Ingen fick avgörande förluster i Mersah Matruh. Ganska historiskt upplever jag.

Strv102r

Nästa scenario: The race to the wire. 30 Juni nådde den tyska täten, 90 lätta, Alamein och försökte forcera försvaret längs kustvägen men stoppades av 1 sydafrikanska div.  Tyskarna samlade då ihop hela afrika kåren och förökter längre söderut, men stoppades där också. Scenariot börjar 30 juni och slutar 19 juli.

Utgångsläge:

[/img]

Som synes är tyskarna i höjd med de tillbakadragande delarna ur 1 arm och den minimala 7 arm (delar av 1 med en divstab).  Detta gör att han måste välja mellan att söka slå dessa delar med 21 och 15 eller ska han framåt österut så fort som möjligt? Om han slår de tillbakadragande pansardiv så måste 90 lätta antingen anfalla ensam, eller vänta.

Strv102r

Fi handlingsalternativ 1:

Fi griper tillfället att slå 1 och 7 arm div genom att genskjuta dem med var sin pansardiv. 90 lätta framrycker längs kustvägen och försöker antingen forcera denna genom det ganska väl förberedda försvaret i norr eller så avdelar han mindre del som skyddar egen flank i norr och söker kringgå försvaret söderut. Detta kan ske samtidigt som 1 och 7 arm slås, men det kan också ske samtidigt som 15 och 21 Pz frr österut efter att ha slagit 1 och 7 arm enligt de pilar som bilden visar. Då Pzdiv kommer att finnas vitt skiljda från varandra  som en naturlig följd av första skedet så kommer angreppet mot huvudlinjen att ske på stor bredd, eller försenas ytterligare pga omgruppering av minst en Pzdiv. Det som utmärker detta alternativ är kraftsplittring, i synnerhet om 90 anfaller österut samtidigt som 15 och 21 slår 1 och 7 arm. Fördelen är att fi tar bort mina potentiellt farliga (efter replacements) motanfallsförband. Den stora anfallsbredden på huvudlinjen medför också bättre manöverutrymme och att jag inte med enkelhet kan hitta en oskyddad flank. Det är lätt att säga att kraftsplittring är dåligt, men om man kan ta bort 1 och 7 arm... Man kan också se det ur ett annat persektiv. Inledningsvis ska DAK kraftsamlas till att slå 1 och 7 arm. Därefter ska anfall i östlig riktning ansättas på stor bredd i syfte att hitta luckor (kraftsamling till underrättelser) för att då denna hittas med tillkommande italienska förband binda fi och kraftsámlat med DAK bryta genom och tränga in på djupet .  En operationsplan med tre skeden där man kraftsamlar mot en sak i taget. Väsenskiljt från att i tanken ovan bara rusa på på stor bredd och söka bryta genom överallt.

Strv102r

Fi handlingsalternativ 2:

90 lätta enligt ovan.

15 Pz slår 1 arm, och öppnar samtidigt egen underhållsväg.

21 Pz framrycker mot centern i fi gruppering och binder Fria Franska div (svag brigad egentligen) och 2 NZ.

15 Pz framrycker efter att ha slagit 1 arm bakom 21 PZ men svänger mot nordost och anfaller tillsammans med 90 lätta söder om det bäst förberedda försvaret längs kustvägen. Tillkommande italienska förband övertar snarast 21 Pz bindauppgift (och 90 lättas uppgift att skydda egen flank längs kustvägen) så att 21 Pz (och delarna av 90 lätta) frigörs  för att förstärka resten av DAK i deras kraftsamlingsriktning. 1 arm slås, men inte 7 arm. Denna är dock så svag att det är inte avgörande, i synnerhet om man inte ger fi tid att bygga upp den.

Redan nu väljer fi att kraftsamla mot vad som i nuläget är en lucka. Detta gör att det blir bara två skeden i denna plan. Slå sledet finns och även genombrytaskedet, men inte underättelseskedet med anfall på stor bredd i syfte att hitta luckan. I ett krigsspel av denna sort där alla spelkort redan är synliga vinner man tid med denna plan.  Det gör man i verkligheten också, om luckan man identifierat berkligen finns , eller finns kvar, när man ska nyttja den. Har fi stängt luckan kan det bli stora förluster med tempoförlust, rentav tappat initiativ som följd.

Båda planerna har sina poänger. I detta krigsspel hade jag valt alternativ 2 då jag har alla underättelser tidigt för att fatta beslutet. Jag ser dessutom om läget ändras. Något jag inte alls säkert gjort i verkligheten. I ett skarpt läge hade jag valt denna plan bara om vi har ett rejält informationsöverläge och en verifierad förmåga att fortlöpande få underättelser om lägesförändringar. Jag hade föredragit att så sent som möjligt, men inte för sent, fatta beslut om var jag ska kraftsamla. Det avgörande underrättelsebehovet för detta är såklart var finns luckan? Anfall på stor bredd för att hitta luckan hade varit en bra lösning.

När måste jag fatta beslutet om var jag ska kraftsamla för att stridsledningssektionen på staben ska hinna få ut en (delvis redan förberedd) order till förbanden? Förbanden ska hinna göra sina snabbedömanden, eller kompletteringar, och få ut sina ordar till sina underlydande osv... Räknar man bakåt så får man en tidpunkt när jag som chef senast måste fatta beslutet. Har jag osäkert beslutsunderlag finns alltså ingen anledning att fatta beslut tidigare. Den tiden ska nyttjas till att skapa underlag. Ofta är det bäst att fatta beslut så sent som möjligt, att hålla alla möjliga alternativ öppna så att man kan nyttja uppkomna tillfällen. Att bestämma sig tidigt ger mycket förberedelsetid, men snävar in möjligheter. Om man måste över ett vattendrag och det finns tre broar men man inte har underlag (som ändå kan visa sig vara inaktuellt) om vilken/vilka som går att nyttja, framryck då så att du så sent som möjligt måste välja och inhämta underlag under tiden. Då kan du välja den bästa övergången med det färskaste underlaget som stöd.

Detta är en uppenbar skillnad mellan verklighet och brädspel. Jag ser allt fi gör. I verkligheten ser man delar av vad han gör. Men, och det är ett stort men, jag ser inte vad han tänker göra härnäst. Man har olika bakgrunder och olika personligheter. Min motspelare tänker inte som jag, alltså tolkar han inte säkert mina åtgärder korrekt. Alltså kan han ibland förbereda sig på fel sak i nästa skede för hans bedömning av vad som är logiskt är inte min bedömning av vad som är logiskt. Därför kan spel mot en dator aldrig slå spel mot en tänkande motståndare vad gäller taktik.

Nu svävade jag ut igen...

Strv102r

1 arm avskrivs. Om något kommer tillbaka får denna byggas upp från grunden.

7 arm omgrupperar österut och tillförs förstärkningar för att i ett senare skede kunna hota fi södra flank. Delar ur 5 ind som finns i området underställs 7 arm.

5 ind omgrupperar och tar befälet över brigadstridsgruppen mellan 2 NZ och 1 SA (i pilens spets). Underställs ytterligare förband ur kåren och armén. Dessa framgrupperar så fort de kan (ett par bataljoner).

2 NZ framgrupperar och täpper luckan mellan 5 ind norra stridsgrupp och sina egna grupperingar.

1 SA framgrupperar och täpper luckan mellan 5 ind norra stridsgrupp och de egna norra grupperingarna. Kspbataljonen förbereder en andra linje bakom de nu framgrupperande bataljonerna.

50 Inf återhämtar. Beredd utgöra reserv i ny gruppering.

Fältarbetsförband framgrupperar till 1 SA och 2 NZ nya ställningar för att minera och befästa.

Detta är min plan. Ett ganska statiskt försvar inledningsvis. Jag litar på att tyskens känslighet för förluster kommer att göra att detta räcker. Jag kan ta mer än han, men jag kan inte vika mycket.

Strv102r

eller K+6:

90 Lätta har lämnat det underställda 288 motoriserade infanteriregementet längs kustvägen för att skydda flank. Huvuddelen har svängt söderut.

15 Pz har anfallit och avskurit 1 arm tillbakaryckningsväg.

21 Pz framrycker förbi 15 Pz mot spårkorset rakt söder om 90 lätta.

Påminner "lite" om COA 2 eller..?

Jag verkställer min plan. 5 ind stab och tillkommande delar har en bit kvar, men 1 SA och 2 NZ är mer eller mindre helt på plats. Fältarbetena återstår.

BernadotteOnline

Tackar för bra genomgång  och tydliga bilder! Skall följa detta noga.

Funderar på vad som gett AP att ha så höga kostnader för denna produktion?? Kort produktionsserie??
Mycket intressant spel, men priset avskräcker, trots låg dollarkurs. Priset är högre än CB.
AP har ju rea nu!! 140 USD för Alamein.

Strv102r

Alamein är en snygg produkt. Blipparna är tilltalande, som ju APs brukar vara, och kartan tycker jag fått ofötjänt dålig kritik. Case blues är absolut inte snyggare i min mening, tvärtom. Guderians blitzkrieg I har snygga kartor men inte CB.

Minst två blippar är feltryckta. En tysk nedväxlingsenhet har fel värden på framsidan och en italiensk divisionschef har fel namn. Ett par feltryck i regler och scenarier. Inget att lipa för.

Det dyker upp ett par frågor under spelet. Kanske reglernas relativa korthet bidrar till det. Mer exempel och designerns notes hade kanske klarat ut saker. Jag kan ändå systemet hyfsat efter att ha spelat föregångarna så det är mer scenariorelaterade grejer. Exvis: Var är 10 ind div i scenario 2? Den fanns i scenario 1 och scenario 2 börjar dagen efter att 1 slutar? Hade räckt med en kort rad om att denna var urdragen för reorganisation öster om Alexanderia (om nu så var fallet). Varför ska man inte ha flygförbanden i scenario 1 men man ska använda underhållsreglerna fullt ut när spelets korthet inte gör att detta spelar någon roll? Scenario 2 är 3 gånger så långt som scenario 3 men i 2 ska man inte ha flyg vilket man ska i 3. Varför?

Det är väl APs stora svaghet. Bristen på designer notes och historisk bakgrund. Nu finns en sådan i Alamein, men den handlar mest om hur Hitler förlorade kriget när han inte satsade mycket mer i Nordafrika (ett påstående som i sig tål att diskuteras). Nu kan man hävda att ovanstående inte är så viktigt, gör bara som det står.

Det viktiga är ju om det är roligt att spela. Hittills har serien varit jättebra och Alamein verkar inte vara något undantag.