Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World in Flames

Startat av Nicklas, 13 april 2005 kl. 10:37:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Citat från: "Andreas Lundin"Väldigt vad intensivt det verkar vara i afrika! Hur har kriget på den fronten varit?

Tyskland genomförde en komplett ockupation av Frankrike. Därmed blev Algeriet, Marocko och Tunisien allierat. Den enda franska mark trupp som överlevde var De Gaulle som förtillfället syns sticka fram i Algeriet. I Libyen/Egypten satte Italien in ett mindre anfall som först slogs tillbaka av CW. Sedan gjorde CW ett motanfall som fullständigt misslyckades och i stort sett lämnade vägen fri till Alexandria. Men med hjälp av ett par våghalsiga transportvändor genom Medelhavet lyckades jag kasta in tillräckligt med trupp för att stoppa framryckningen. Nu är det i stort sett Status-Quo där. Ingen kan anfalla utan att riskera ett nederlag som öppnar för motståndaren.

Därmed vände Axelmakterna västerut och vandrade in i Tunisien. Och där står vi nu. Jag (CW) har mer trupp i england som ska skeppas dit så fort som möjligt för att contra.

US Entry är på 11 så förhoppningsvis kan USA göra inträde redan under sommaren -41.

Gällande Supply så är inga units i Afrika out of supply. Då hade inte deras stridsvärde synts.

GMY Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Jon Karlsson

Citat från: "sfclinken"Gällande Supply så är inga units i Afrika out of supply. Då hade inte deras stridsvärde synts.

(Flippade, antar jag att du menar.) Ah, förstås. Dumt av mig. Men hur får de supply? Jag ser inga konvojer i Medelhavet.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

sfclinken

Citat från: "Jon Karlsson"(Flippade, antar jag att du menar.) Ah, förstås. Dumt av mig. Men hur får de supply? Jag ser inga konvojer i Medelhavet.

Tyskarna har både Tripoli och Tunis som Supply Source. CW har Alger, Cairo och Casablanca. En sea area behöver inte ha CONV för att ge supply. Den kan va tom. Däremot förhindrar fientliga ytstridsfartyg supply routes. Men ännu är dt inte intressant efter som alla kan dra supply från en huvudstad.

//Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Vvornth

Jag ska ta och göra en liten skamlös plug för vårt parti av WiF som för tillfället pågår på Ylva i Göteborg.

Det har hänt lite udda saker upp till Sep/Oct 1940, som t.ex. att Spanien är på väg att falla till de Tyska trupperna(!) och Ryska trupper står i Kina på väg att möta de Japanska styrkor som tryckt undan kinesen.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

...jag vill flytta till Göteborg... :x

...och då skall man betänka att jag är en äkta bajare (i skånsk exil)...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

sfclinken

Tänkte nyttja  WiF tråden som redan finns. Ville bara visa en bild på vårt pågående parti. May/June 1942 är slut och vi håller på med End of Turn Segment.

Ännu håller mina ryssar ut så det får man vara glad för...

http://www.absinthe.se/images/misc/thewar_optimized.jpg
GMY Peter

Vvornth

Ett nytt parti av detta skojiga Sci-fi spel har satts upp på Ylva.
Två turns är spelade och utvecklingen är så länge tämligen historisk.

tinG

Citat från: "Vvornth"Ett nytt parti av detta skojiga Sci-fi spel har satts upp på Ylva.
Två turns är spelade och utvecklingen är så länge tämligen historisk.
Err... WiF historisk.

Citera"...//...och det är först i December 1939 som en krigsförklaring mot Belgien också kommer. Belgarna drabbas också hårt av de tyska anfaller...//..."

Holland/Belgien anfalls utan undantag under vintern 1939 i WiF... NÅGOT som borde ge flera shifts på US Entry.

Citeradetta skojiga Sci-fi spel
:D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Faktiskt så har det bara tillkommit en enda US Entry chit utöver auto-chitsen medans CW & Frankrike förlorade en extra på krigsförklaringen, mina så kallade allierade har slagit som krattor på US-entry slagen!

tinG

Citat från: "Vvornth"Faktiskt så har det bara tillkommit en enda US Entry chit utöver auto-chitsen medans CW & Frankrike förlorade en extra på krigsförklaringen, mina så kallade allierade har slagit som krattor på US-entry slagen!
I mitt och Peters parti WiF:5ed har vi nått fram till Jul/Aug '40 och US Entry har precis vänt upp från -5 !!!
Och jag som börjar känna ett STORT behov av amerikanerna!!!  :cry:

//Jonas
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"I mitt och Peters parti WiF:5ed har vi nått fram till Jul/Aug '40 och US Entry har precis vänt upp från -5 !!!
Och jag som börjar känna ett STORT behov av amerikanerna!!!  :cry:

//Jonas

Men det kan ju till viss del också bero på att de otroligt aggressiva britterna insisterade på att anfalla de fredliga italienarna när dom satt och målade sina skepp i hamnen...Som om dom utgjorde något hot...

Men ta det lugnt. Jag ska skjuta fart på US entry snart   :ultra:
GMY Peter

tinG

I mitt och mot Peters Cyberboard-parti (WiF5.ed) har vi precis nått fram till Jun/Jul '41. Tyskarna har bullat upp sig utmed den ryska gränsen. Under 1940 har axeln lyckats med konststycket att isolera Medelhavet. Egypten/Palestina föll trots att CW förstärkte tidigt, RAF saknades och när Luftwaffe plötsligt dök upp och bombade söder Western Desert Group var det kört. Den italienska kåren i Östafrika lyckades sedan smyga sig ner och ockupera Sydafrika (Ingen Africa in Flames-karta, inser plötsligt behovet av denna...).

Efter Frankrikes fall och Vichyregeringens uppgång gick Syrien, Tunisien och Marocko i De Gaulle's tjänst och Churchill skickade snabbt in förstärkningar och Vichyguvernören i Alger störtades! Efter stormade en kombinerad italiensk/tysk armé under Gen. Grazini som snart intog både Tunis och Algers. På grund av det stora tysk-italienska flygövertaget tvingades Britterna förstärka från den lilla hamnen i Casablanca och när sedan vintervädret slog till över Nordafrika avstannade manövrarna i Algeriet.

Sedan kom värsta chocken till 10.Downing Street. En tysk styrka intar Gibraltar! Men den brittiska premiärminsitern tappar inte hakan för detta. Efter intensiva påtryckninar och en del hot ansluter sig Franco's Spanien till de allierade och förklarar krig mot Axeln. Spanska armén iscensätter snart ett hejdundrande stormanfall mot The Rock och den italienska kontigenten elimineras medan tyskarna klättrar upp i fästningen i väntan på nästa anfall...

Under tiden har tyskarnas trupptransporter österut avstannat och alltfler tåg går nu mot det ockuperade Frankrike där Churchill låtit samla en spansk/brittisk armé vid Bilbao nära Pyrenéerna och den fransk-spanska gränsen. I Nordafrika har italien  backat från Algers och håller nu en front i bergen mellan Algeriet och Tunisen.

Amerikanerna har sakta börjat acceptera (US Entry 5+) att man snart måste ingripa i Europas nya krig och trots att Danmark fortsatt är neutralt har FDR annekterat Island som bas för europiskintervension. USN patrullerar utmed amerikanska östkusten.

Välden håller andan inför kampen i öster...

//Jonas
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"Efter intensiva påtryckninar och en del hot ansluter sig Franco's Spanien till de allierade och förklarar krig mot Axeln. Spanska armén iscensätter snart ett hejdundrande stormanfall mot The Rock och den italienska kontigenten elimineras medan tyskarna klättrar upp i fästningen i väntan på nästa anfall...
//Jonas

Och Hitler som trodde att Spanjorerna skulle bli glada av Saurkraut och Knödel. Verkar som vår kära underrättelsetjänst har ett och annat att förklara....
GMY Peter

tinG

Illustrerar väldsläget med en bild
-- Napoleon Bonaparte

Drendor

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Jon Karlsson"(Flippade, antar jag att du menar.) Ah, förstås. Dumt av mig. Men hur får de supply? Jag ser inga konvojer i Medelhavet.

Tyskarna har både Tripoli och Tunis som Supply Source. CW har Alger, Cairo och Casablanca. En sea area behöver inte ha CONV för att ge supply. Den kan va tom. Däremot förhindrar fientliga ytstridsfartyg supply routes. Men ännu är dt inte intressant efter som alla kan dra supply från en huvudstad.

//Peter

Hmm, hur fungerar supplyregeln. Jag trodde att huvudstäder a lá Tripoli. Cairo.Tunis.Alger var secondary supply sources som är tvungna att bilda en länk via järnväg eller konvoj hem till en stad i hemlandet som fungerar som primary supplysorce.

Allierade får sin supply i Egypten/Palestina lättast från Indien som är ett home country för Common wealth och axeln drar sin supply lättast från Italien till Tripoli.

En nybliven lurker