Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

rita krigsspel med Inkscape och lite specialhjälp

Startat av pelle, 14 mars 2008 kl. 01:23:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Rydfalk

Jag fick det att funka direkt igår. Lade de andra filerna i Inskscape mappen.

Bra mycket bättre version också 0.46. Sitter och lattjar med en GTS inspirerad karta till höstens FF. Kruppen har minskat något men saknar en del funktioner från mitt annars asgammla Freehand - bla stansa två former och sådant...

Gjorde en del försök att importera/exporta i höstas när Mattias ville ha lite ASL liknande byggnader och så men det sket sig seriöst. Kanske bättre i den nya versionen men jag har inte testat.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

marjo

Några frågor, sitter och försöker göra en karta så man kan speltesta lite.

1: Hur tusan får man hexmapen att passa på tex ett a4, och hur ritar jag under alt över sedan?
Försökt att byta layers men jag gör säkert nått fel.

2: hur gör man för att få A3?

3: finns det nått bra sätt att få numreringen att fortsätta på en ny sida?

/martin

Rydfalk

Citat från: "marjo"Några frågor, sitter och försöker göra en karta så man kan speltesta lite.

1: Hur tusan får man hexmapen att passa på tex ett a4, och hur ritar jag under alt över sedan?
Försökt att byta layers men jag gör säkert nått fel.

2: hur gör man för att få A3?

3: finns det nått bra sätt att få numreringen att fortsätta på en ny sida?

/martin

Jag är eg inte personen att svara på detta men Pelle sitter på BB - grats! - och några frågor har jag kanske koll på....

1: Jag testade mig fram. På ett A4 eller A3 gick det  fort att intervallhalvera sig fram till ett lämpligt antal rader och kolumner -- om du har en hexstorlek du vill använda.

När du skapat hexmönstret har du fyra nya lager:
- Hex Centerdots   - centrumpricken
- Hex Coordinates - koordinattexten
- Hex Grid            - hexkanterna, varje sträcka ett objekt
- Hex Fill              - vita hexformade objekt
Kan tänka mig att det är det sista av dessa som ställer till strul för dig, fyllt med täckande vita hexformade objekt som det är. Fill-lagret kan du använda om du snabbt vill fylla en hexruta med färg. Klicka annars på lagrets ögon-ikon så att det stängs så visas det inte och du ska kunna rita i ett lager som du lägger under hex-lagren.

2: Ja... som sagt jag testade mig fram...

3:  :? ...bra fråga... men du kan ju sätta startnummer för rader och kolonner så du borde kunna göra en fortsättning på nästa sida?

/Mikael
 fd Inkscape hatare

pelle

Tack, Micke. Nu slapp jag skriva exakt samma saker. :)

För att fylla en sida kan man även strunta i att sätta hexstorlek och/eller "symmetric", för då fylls sidan helt med hexar, men då får man förmodligen inte alls den storleken man ville ha (och utan "symmetric" kan det se riktigt fult ut).

Undo är ett bra sätt att snabbt kunna prova olika värden tills man blir nöjd. Manuell justering (välj allt med drag-select och dra i pilarna i hörnen, håll shift (eller var det ctrl?) nedtryckt för att skala allt symmetriskt).

Jag brukar lägga lagren med själva kartbilden ovanför det med "hexfill". Sedan om man vill kan man dölja eller ta bort hexfill-lagret. Eller, som jag har gjort ett par gånger, välja det lagret, trycka ctrl-A för att välja allt i lagret och sedan sätta alla hexagoner till samma färg, bara för att få en färg bakom kartan som skiljer från färgen på själva dokumentet bakom.

Välja allt i ett lager med ctrl-A är också oumbärligt för att ställa in stilen (linjebredd, färg, typsnitt) på saker, till exempel finjustera texten för koordinaterna.

En sak att tänka på är att låsa lagren, alla utom det eller de få man jobbar med för tillfället, så slipper man råka välja hexkanter och sådant hela tiden när man inte vill.

Storleken på dokumentet (ex A3 eller A4) ställer man förresten in i document properties. Jag har för mig att bakgrundsfärg för hela dokumentet finns där också, om man vill slippa göra en stor rektangel bakom hela kartan.

Ett alternativt sätt att göra en karta över flera blad är att helt enkelt göra dokumentet så stort som hela kartan ska vara och sedan dela upp det till mindre delar när man skriver ut (eller exporterar kartan till bitmap-bilder). Det finns lite olika trick, med eller utan att använda andra program för att göra det (jag brukar använda bara Inkscape, med bitmap-export och rektanglar som markerar vad som ska hamna på vilken sida). Jag tycker det är enklare än att ha flera små filer med olika numrering om man till exempel ska hålla koll på terräng som går över gränsen mellan två ark.

marjo

Ok tackar för all hjälp, får se vad det slutar:-)
Bestämde mig för att göra en mindre karta att testa på bara. typ A4.

Målet är dock 9 A3 :cry:

/Martin

BigPapaBear

Citat från: "marjo"Målet är dock 9 A3 :cry:

/Martin

Något speciellt slag/kampanj?
En mycket bitter liten man.

marjo

Nej inte just nu eller jo på sätt och vis, 80tal Sverige och kallakriget har blivit varmt så allt ifrån luftlandsättningsenheter mot lokalförsvar till pansarbrigad 77 bataljoner mot sovjetiskt marininfanteri samt pansar regementen.

Håller precis på med reglerna och att småfuska ihop en karta att speltesta lite på.

/martin

Rydfalk

Måste - tyvärr - komma med en lite varning om Inkscape. Den är tyvärr extremt instabil i Windows versionen när man når upp till ett visst antal objekt eller liknande. Kraschar utan varning och save av filen etc. :cry:

Har ett par inte alltför stora Ink-projekt som blev lite småtrista att slutföra på grund av detta. Varken Freehand eller Illustrator som jag har på samma maskin uppvisar något liknande.

Hoppas att nästa version är stabilare. Har man inget annat -- eller vill utnyttja Pelles svinballa tillbehör -- så funkar den, men spara OFTA!

/Mikael

marjo

Nu kör jag faktiskt illustrator:-( Så jag kanin te använda pelles grejjor även om det hade underlättat en hel del.

/Martin

pelle

Tack igen, Mikael, du har nog helt rätt. Hoppas de får ordning på Windows-versionen igen i 0.47. Såg något gnäll om att de saknade utvecklare för att fixa Windows-problemen men att de jobbar på det.

Måste ta tag i problemet med gradients du upptäckte. Misstänker att samma problem kan finnas för pattern fill också.

Anders/Quest hade förslag på några bra ändringar jag borde ta med och sedan blir det uppdaterade exempel och (nästan läsbar) dokumentation jag fick hjälp av någon okänd fransman att skriva. Blir kanske färdig i lagom tid till att en stabilare windows-Inkscape släpps. :)

pelle

Förresten går det bra att använda "pelles grejjor" från illustrator också, till exempel genom att exportera därifrån till SVG och sedan bara köra Inkscape för att få sitt countersheet. Kan säkert vara en arbetsbesparing när man börjar komma upp i fler än några tiotal blippar.

Överkursen är att man faktiskt kan köra countersheet.py utan att ens starta Inkscape. Inte helt trivialt dock. Jag använder det massor för mitt ww1-spelprojekt för att generera countersheets och få ut separata counters-bilder för att automatiskt generera en VASSAL-modul från senaste versionen av datat. Himla smidigt och tog väl bara motsvarande tre arbetsveckor eller så att få att fungera. :)

pelle

Eftersom Micke designade så fina bilder med gradienter för... ett visst spel... blev jag tvungen att fixa till så att det går att generera countersheets med gradienter nu också (det visade sig vara trasigt i vissa lägen). Så version 0.99 är det som gäller nu.  Det ska även vara lite andra små förbättringar jag knappt minns nu.
[/url]

pelle

Nu kan man köra  den här hexmap-generatorn direkt på nätet också om man känner för det (om man inte orkar installera Inkscape eller så):

http://hexmaps.appspot.com/

Ett litet experiment med Google App Engine (beta) och det verkar  fungera bra så här långt.

Erik Axel

Det är ju ingen sport längre, det här med hexar.  :up:

pelle

Ingen hade gjort någon vettig hexkarta med bra vektorobjekt (ett objekt för varje hexsida, ett för varje hexbakgrund... osv) så jag var tvungen att ge mig in i den sporten. Börjar kännas som ett löst problem nu dock, så jag kanske borde gå vidare... snart. :?