Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Jag är hemsökt av tankar om spel från känguruland

Startat av BigPapaBear, 17 mars 2008 kl. 15:24:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Varför kan jag inte släppa tanken på att köra en World in flames-kampanj?  :?
Är inte världen ense om att det inte är mycket att ha? En del av mig vill så gärna spela ett fläskstrategiskt spel som täcker hela kriget.

Hjälp mig...  :cry:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Tips: Samla ett gäng, tillbringa massor med tid på att läsa regler göra setup. Sätt igång och spela. Bli grymt besviken och hoppas att du kommer ihåg läxan några år framöver. Återgå till att spela bra spel.
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Tips: Samla ett gäng, tillbringa massor med tid på att läsa regler göra setup. Sätt igång och spela. Bli grymt besviken och hoppas att du kommer ihåg läxan några år framöver. Återgå till att spela bra spel.

Tack för tillnyktrandet, Roger!  :up:

Men då är frågan:

Finns det några vettiga alternativ?

Scipio

ETO! ETO! ETO!   :up:

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"ETO! ETO! ETO!   :up:

Ah, det påminner mig om en anna sak. Jag har ett reservdels-ETO hemma. Det saknas ett okänt antal brickor, men ska vara relativt komplett. Tänkte kolla om någon var intresserad av att ha det som reservdelslåda till sitt sönderspelade ETO. Kan tas med till LinCon för en femtiolapp eller högstbjudande. kan även skickas medelst post, men då ska ju di ha betalt oxå.

Det KAN vara tillräckligt komplett för att spela, men jag ids inte ta reda på det.

Scipio

Fast det är iofs kanske en dålig rekomendation när jag tänker efter.
Jag gillar ETO bland annat för att det skiter i den fluffen som är oviktigt för den nivån som spelet ligger på och koncentrerar sig på det som är viktigt och för de fantastiska mark- flott- och flyg-stridssystemen.
Och för att man slipper leka Albert Speer oxå. Jag är fullständigt ointresserad av att sitta och räkna på hur mycket nickel som räcker till det ena och det andra, det kan abstraheras bort eller läggas i spel som är till för dom som bryr sig (Läs: i WIF och sånt.).

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Jag gillar ETO bland annat för att det skiter i den fluffen som är oviktigt för den nivån som spelet ligger på och koncentrerar sig på det som är viktigt och för de fantastiska mark- flott- och flyg-stridssystemen.
Och för att man slipper leka Albert Speer oxå. Jag är fullständigt ointresserad av att sitta och räkna på hur mycket nickel som räcker till det ena och det andra, det kan abstraheras bort eller läggas i spel som är till för dom som bryr sig (Läs: i WIF och sånt.).

Tror att det inte är en helt värdelös rekomendation. Gillar fluffet i teorin, men oftast inte i praktiken.

Vvornth

Jag har spelat både WiF och AETO. Det senare var en tragisk sörja av regler trots att vi hade en av de största manualtuggare som står att finna med i partiet.

WiF å andra sidan har jag haft flera trevliga partier med. Endast OCS och Empires in Arms har gett mig mer hjärtklappning i krigsspelsväg. Nej, en god simulering av andra världskriget ger det inte. Men det är den bästa och spelbaraste abstraktionen av WWII på varje front. Divisionsbaserat WiF iochmed Master Edition kommer för mig bli en fröjd!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Scipio

Det anser jag inte vara korrekt. AETO är inte en sörja med regler även om dom kunde vara bättre skrivna.
Dock så är det bättre spelet som sagt ETO 2ed.

Vvornth

Jonas var också med i ovan nämnda parti och tror jag var stundvis lika lost som mig.

Björn som campade på CSW forumet för AETO under partiet tappade tålamodet efter att han fått flera motstridiga regelförklaringar av spelets designer/skapare.

Här är en rätt bra summering av spelet.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Varför kan jag inte släppa tanken på att köra en World in flames-kampanj?  :?

För att du behöver ett sexliv?

Scipio

Citat från: "Vvornth"Jonas var också med i ovan nämnda parti och tror jag var stundvis lika lost som mig.

Björn som campade på CSW forumet för AETO under partiet tappade tålamodet efter att han fått flera motstridiga regelförklaringar av spelets designer/skapare.

Här är en rätt bra summering av spelet.
Jag upprepar igen: Visst säkert är det så, jag är heller inte så imponerad av AETO det är inte en förbättring från ETO med några få justeringar som undantag. Men jag pratar heller inte om _AETOs_ förträfflighet jag pratar om _ETO 2ed_.

Vvornth

Jo jag ser det Roger, jag har inte ens nämnt ETO, utan bara konstaterat att AETO inte riktigt håller måttet.

Strv102r

Är SPI/TSR ETO det spel som diskuteras? Jag köpte det för 7 USD på Ebay för tre år sedan. Istället för att söka på SPI sökte jag på European theater of operations, vilket tydligen ingen annan bemödade sig med, och där sålde en gammal tant en massa kvarlåtenskap utan att veta vad det var. Alla spel var inlagda med titel men utan tillverkare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.