Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Pattons third army

Startat av Strv102r, 27 april 2008 kl. 21:55:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Dags för ytterligare ett spel i serien.

Vilket omslag detta nr av S&T hade![/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1
Utgångsläge.

Att notera är att jag åter bara redovisar divisioner. De fristående bataljonerna, art, Pv och på amrisarnas sida, de många Strvbatalajonerna som understödjer har jag inte med för att göra det mindre plottrigt.

Tyskarnas garnison i METZ får inte lämna Metz, utom divisionen som just nu är där. Garnisonsbataljonerna (en av dem SS) redovisas inte enligt ovan. [/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1
Min stridsplan:

De gula markörena visar anfallsmål. De är vid städer, vägskäl eller broar allihopa och hela min plan är terrängorienterad, inte fiendeorienterad.

Dagen D skall XII kåren med ett kraftsamlat anfall bryta genom fiendens försvar för att D+2 kunna ta mål 1. D+3 skall kåren påbörja anfall längs två operationslinjer enligt skiss. XII kåren är kraftsamlingsförband i 3. armén och är således prioriterat logistiskt (erhåller dubbla underhållet mot XX kåren).

D+1 skall XX kåren påbörja att ta METZ. Härvid skall 90 och 83 div binda 19, 318 & 416 tyska div. När METZ fallit skall XX kåren anfalla enligt skiss.

Jag funderade länge på att avskära METZ med XII och XX kårerna innan jag ger mig på staden, men fi förstärkningar gör att jag vill få bort honom snarats från METZ vilket ger mig manöverfrihet med XX kåren på ett helt annat sätt. Detta, att anfalla en fästning frontalt, är en direkt metod och kan knappast kallas manöverkrigföring men jag spelar ju jänkare och någon mer utnötningsfixerad armé får man leta efter.

Sten Ekedahl

Om jag inte missminner mig var detta en operation som gav 3. armén en något "blodig näsa". De franska forten i Maginotlinjen som tyskarna satt i visade sig vara svåra nötter att knäcka.

En helt suverän website om Maginotlinjen hittar man  här . Tyvärr är den huvudsakligen på franska - och dåligt översatt till engelska  - och något svårnavigerad, men den är fullspäckad med kartor och fakta. Särskilt intressant tycker jag det är med den mindre kända delen av linjen som gick längs italienska gränsen. Studerar man terrängen och utlagda skjutsektorer för de olika vapnen på de kartor som finns på siten, förstår man varför italienarna inte var särdeles framgångsrika i sitt invasionsförsök 1940. Här kan man faktiskt påstå att linjen fungerade som avsett.
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Jag hittade en bra sajt med mycket bakgrundsinfo. Det framgår ganska klart att det inte var någon av Pattons större framgångar. På det hela taget verkar han vara ganska övervärderad jämfört med såväl tyskar som ryssar. The most notable of a rather unnotable lot.  :D

Strv102r

General Patton's Address To  The 3rd Army
"Now I want you to remember that no bastard ever won a war by dying for his country. You won it by making the other poor dumb bastard die for his country. Men, all this stuff you've heard about America not wanting to fight, wanting to stay out of the war, is a lot of horse dung. Americans traditionally love to fight. ALL REAL Americans, love the sting of battle. When you were kids, you all admired the champion marble shooter, the fastest runner, the big league ball players, the toughest boxers . . . Americans love a winner and will not tolerate a loser. Americans play to win all the time. I wouldn't give a hoot in Hell for a man who lost and laughed. That's why Americans have never lost and will never lose a war. Because the very thought of losing is hateful to Americans.
Now, an army is a team. It lives, eats, sleeps, fights as a team. This individuality stuff is a bunch of crap. The biggest bastards who wrote that stuff about individuality for the Saturday Evening Post, don't know anything more about real battle than they do about fornicating. Now we have the finest food and equipment, the best spirit, and the best men in the world. You know . . . My God, I actually pity those poor bastards we're going up against. My God, I do. We're not just going to shoot the bastards, we're going to cut out their living guts and use them to grease the treads of our tanks. We're going to murder those lousy Hun bastards by the bushel. Now some of you boys, I know, are wondering whether or not you'll chicken out under fire. Don't worry about it. I can assure you that you'll all do your duty. The Nazis are the enemy. Wade into them. Spill their blood, shoot them in the belly. When you put your hand into a bunch of goo, that a moment before was your best friends face, you'll know what to do.
Now there's another thing I want you to remember. I don't want to get any messages saying that we are holding our position. We're not holding anything, we'll let the Hun do that. We are advancing constantly, and we're not interested in holding onto anything except the enemy. We're going to hold onto him by the nose, and we're going to kick him in the ass. We're going to kick the hell out of him all the time, and we're going to go through him like crap through a goose.
Now, there's one thing that you men will be able to say when you get back home, and you may thank God for it. Thirty years from now when you're sitting around your fireside with your grandson on your knee, and he asks you, "What did you do in the great World War Two?" You won't have to say, "Well, I shoveled shit in Louisiana." Alright now, you sons of bitches, you know how I feel. Oh! . . . I will be proud to lead you wonderful guys into battle anytime, anywhere. That's all."
General George S. Patton, Jr.

Kan ni tänka er von Manstein, Guderian eller Rommel leverera det här? Zhukov kunde säker fixa något liknande men med fraser som Hitlerister, Kamrat Stalins geni, klasskamp, proletarietet osv inspräng lite överallt. Fast det funkade nog för Patton där och då...

Strv102r

1

Morgonen D+2.

26 inf stoppades av tyskarna. 80 lyckades ta sig in i fiendens linjer medan 35 stoppades. I syfte att vilseleda fienden genomför 83 inf ett anfall mot 416 men misslyckas.

Fi ser kraftsamlingsriktningen och omgrupperar ett regemente ur 17 SS GvB.

Och där sprack tidsplanen...

Strv102r

1
[/img]

Morgonen D+5.

Efter tre dagars tragglande i söder spricker det till sist upp! Nu finns möjligheten att snabbt ta teräng då ett reg ut 17 SS GvB och två artförband är allt som finns sydost om 11 Pz.

11 Pz med delar ur 48 inf genomför upprepade anfall mot 35 inf flankskydd med litet till mycket litet resultat.

Fienden i METZ är starkare än jag trodde och jag avvaktar med XX kårens del i planen. Istället forstätter jag anfallen med 83 inf i syfte att vilseleda och binda. 83 inf kommer också över floden och anfaller därefter österut men stoppas. D+4 sätter den nyanlända förstklassiga 36 tyska inf div in ett motanfall norrifrån in i 83 flank och krossar flankskyddet (en Pv-bataljon) samtidigt som delar ur 25 PzGrenadjär div förstärker försvaret framför 83. Att binda löser 83 helt tydligt...

Strv102r

1

Morgonen D+7:

I grevens tid anländer 21 Pz och räddar situationen för tysken i sydost. Efter att 25 Pzgren och 318 anfallit från söder och 36 inf från norr har 83 inf nu bara ett regemente kvar öster om vattnet, nere vid 90 inf område. Ett regemente skars av och slogs i grunden. 26 Pzgren kastas om söderut, men 36 genomför ytterligare ett anfall som dock stoppas. Ytterligare en ganska bra tysk inf div anländer in bakom 36 (har glömt numret).

5 US inf anfaller en svag punkt som uppstått då tysken glesat ut efter trupp för att förstärka 11 Pz misslyckade motanfall mot 35 inf. Reg ur 17 SS GvB deltog i det sista anfallet. 5 inf tar sig lätt över mot svagt mostånd och hotar nu 11 Pz stridsgrupp med delar ur 17 SS GvB och 48 inf div med avskärning. Fi ger upp sina motanfall mot 35, slår ut ett anfall mot 5 istället men drar därefter ur norrut för att rädda förbanden. Han börjar nu lämna METZ åt sitt öde även om det ännu inte syns så bra.

Strv102r

1
Plan för fortsatt strid:

XII kåren ska i stort följa planen:
4A, 6A och 26 inf ska ta det mest östra anfallsmålet. Detta ska dock ske genom att 6A och 26 inf frontalanfaller och slår/binder 17 SS GvB medan 4A omfattar/kringgår och på vägen slår eller jagar bort ½ 21 Pz (som är ganska svag i sig självt)
35 & 80 inf ska ta det västra anfallamålet. Detta kan ta lite tid om fi väljer att försvara här då han har 11Pz och delar av 17 SS GvB samt ½ 25 PzG där. Sannolikt kommer han att fördela ut dessa så att försvaret i öst stärks.

XX kåren skall med 5 inf avskära METZ varpå anfallen mot METZ kan ta sin början. I norr ska vi om möjligt binda 36 inf.

Strv102r

1

D+16

Det gick mycket fort ett tag. Tysken beslutade sig för att retirera till "westwall" så fort det gick. Det handlade bara om förflyttning under ett tag. METZ inringades och togs under 5-6 dagar. Bilden ni ser visar hur jag grupperar inför anfallet genom fiendens försvar.[/img]

Strv102r

1

Och så planen för anfall. Kraftsamlingen sker i norr med den förstärkta 5 inf div. 95 och 4 armored anfaller i syfte att vilseleda och binda fienden.

Strv102r

1
[/img]

Jag inväntar ett par dagar till för att få vackert väder så att flyget kan understödja. När molnen lättar och flyget kommer så lyckas alla fyra anfallen! Bara i öster, mot 4 armored, lyckas tyskarna kasta mig bakåt igen med motanfall. 90 inf inbrytning fungerar bättre än väntat. Den binder fi under flera dagar då han inte ger upp utan envist fortsätter motanfallen. Detta medför att fienden framför 5 inf blir för svag för att kasta tillbaka eller ens stoppa 5 inf.

Strv102r

1
[/img]

Slutläget D+24:

4 och 6 armored är helt slutkörda, 10 har knappt något stridsvärde från början, men det är tyskarna i öst också. 35 inf har fastnat i strider mot 462 som effektivt fördröjer div så att anfallet blir irrelevent. 80 kastas till slut tillbaka och har inget stridsvärde kvar alls nu. I norr pressar 5 inf på men de frigjorda fientliga förbanden från centern gör att tempot sjunker.

Allied marginal victory.

Strv102r

2
Vi beslutar oss för att köra en vända till!

XII kåren enligt samma plan som senast.

XX kåren ska tidigt anfalla med 90 inf mot TRIER. 10 armored beredd utnyttja vunnen framgång. 83 skyddar flank.
5 inf ska tidigt börja nöta på METZ för att när framgång nås med 95 inf ta METZ och därefter anfalla längs pilarna mot TRIER, som då förhoppningsvis redan är taget.