Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av CoA Borodino 41

Startat av Strv102r, 3 maj 2008 kl. 11:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

1

Kvällen den 13 oktober:

7 spaningsbataljonen och lite Pv förefaller skydda norra flanken för tysken. Han kommer nog inte att ansätta några anfall här. Det innebär att 17 reg kan omgruppera söderut och förstärka 36 MC försvar då 86 Pzgrenreg och 90 spaningsbataljonen verkar vara på väg åt det hållet.

19 Strv har varit i strid med hela 7 Pzreg och har tvingats vika med förluster. Jag väljer att låta deta svaga förband stå kvar öster om huvudförsvarslinjen ändå. Det kan ju vara så att tysken lägger ett dygn på att få bort dem för att få större rörelseförmåga inför anfallet mot mitt förberedda försvar. Klockan går som en elvisp...

332 skyttereg anländer och 154 artreg med anhängande Pvförband anländer. Nu är vi klara att möta anstormningen!

Samma logik med 18 Strv. Denna förstärks dock av den nyanlända 20 Strvbrigaden för att få ut än mer effekt i tid.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

Morgonen 14 oktober. Vi ser att fienden svalt betet. 86 anfaller söderut och avskär 19 strv medan II/7 Pz anfaller norrut mot 19 strv södra delar. Han kommer att få lägga nästan ett dygn på detta.

DR fortsätter nöta(s) på 18 och 20 brigaderna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

1

Kvällen den 14.

19 Strv har bara sin skyttebataljon kvar. 10 Pz förefaller vara på väg in i 467s område. Förståeligt, då mitt försvar är tunnast där. Dock är vägen dit lite besvärlig så han kan få svårt att få med sig så många stridsvagnar om det ska gå fort. Han skulle också kunna vara på väg att omfatta 230 genom att rulla upp regementet norrifrån.

I söder genomför 18 och 20 brigadernas lätta Strvkompanier (BT-7) föredömliga fördröjningsstrider. Terräng ges sakta och DR bataljoner blöder.

I norr anländer DR Mc-bataljon och förstärker försvaret medan DR tredje regemente, det mycket reducerade 11, anländer i söder.

Strv102r

1
[/img]

I söder fortsätter det långsamma malandet medan det i centern blir uppenbart att det är 467 som är i vägen för 10 Pz.

Strv102r

1
[/img]

Med understöd av 5 artilleribataljoner och flyg anfaller 3 skyttebataljoner ur 69 och 86 samt ett Pz III kompani 467 försvar av byn BORODINO. Flyget och artilleriet slår ut en del T-26:or samt eldprutekompaniet samt nedhåller försvaret. Dock får mina artillerispärrar från två raketartilleribataljoner och tre haubitsbataljoner till effekt att förlusterna på fiendens skytte blir avsevärda och två bataljoner hejdas av spärrarna. Dock räcker det med en bataljon med PZ III kompaniet för att kasta ut ingengörerna och T-26:orna ur BORODONO. Framför fienden står nu 133 artilleriregementet, och inte mycket mer...

Andreas Lundin

Var det en slags krigslist av tysken att på sätt och vis fejka en attack i söder, för att sedan anfalla i mitten?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Snarare var det väl så att jag övervärderade 467 förmåga att stå emot. Fast hellre ett genombrott i norr än ett längs vägen. Han måste förr eller senare öppna vägen och då kommer han dit jag är stark, och klockan går, som bekannt, som en elvisp.

Strv102r

1

Kvällen den 15 oktober.

Nu var det viktigt att jag ryckte till mig initiativet för att kunna plugga igen hålet i 467 område. Jag förband mig att göra fem anfall kommande impuls (de flesta i oväsentliga riktingar och med små förband mot små tyska förband), men tysken insåg betydelsen av att vara först han också och nyttja läget innan jag hann reagera vilket fock honom att förbinda sig till lika många. Och han slog bättre på tärningen och behöll initiativet.

Det viktiga var anfallet på en av 133 artillerireg bataljoner som nu var i dirékt stridskontakt med 7 Pz tätkompani. Med mycket artilleriunderstöd så anfaller han och reducerar bataljonen till 50% under ramryckning till närstrid. Mina spärrar som skjuts med 6 haubitsbataljoner tar sin tull men det verkade hopplöst. Men de tappra artilleristerna lyckas avvisa anfallet i närstrid! När jag sent omsider kan reagera kastas 20 Strv och resterna av 18 snabbt in samtidigt som 17 omgrupperar söderut och 113 norrut. 133 art omgrupperar söderut de med. Byn BORODINO återtas av 20 Strv skyttebataljon och ett BT-7 kompani. Nog för att de har en blek morgondag framför sig, tysken kan samla nästan hela 10 Pz mot BORODINO, men hitleristerna måste anfalla samma by igen. Han har förlorat ett dygn. Och klockan? Den går som en elvisp!

Strv102r

1
[/img]

Morgonen 16 oktober.

Tysken genomförde två mörkeranfall under natten. Det ena mot BORODINO och detta lyckades medan det andra slogs ut av I/7 Pz mot 113 reg norra delar men detta stoppades.

I söder har nu DR nått läget att de om de vill kan anfalla i nordlig riktning och rulla upp linje 231.

Mit artilleri fortsätter att vara ureffektivt med sina spärreldar vid försvar. Jag förefaller ha klockrena E-gruppchefer och väl drillade metoder för spärreldarna ger alltid mycket goda utfall. Tysken lider genomgående svåra förluster på sitt skytte, i synnerhet på 86. Tysken å sin sida verkar ha et artilleri som inte hänger med i manöverförbandens tempo för när han ska skjuta stormeld slår han nästan alltid sämst möjliga. Detta måste ju symbolisera att det inte blev någon stormeld alls!

Strv102r

1

Under förmiddagen den 16:e håller tysken ångan uppe och genomför många anfall för att förneka mig att ta initíativet och reagera i tid. DR rullar upp linje 231 söderifrån medan I/7 Pz anfaller linjen nordostifrån. Resten av 10 Pz fortsätter österut och mot sydöst. Mitt artilleri fortsätter att vara utmärkt och hans skytte fortsätter att blöda.

Tyska förluster hittills:

I/7 Pz: 25% (men av dessa är nästan alla ersatta av repade eller ersättningsvagnar)
II/7 Pz: 25% (men av dessa är nästan alla ersatta av repade eller ersättningsvagnar)
86: 50%
69: 40%
D: 45%
DF: 35%
11: 50% (av de 33% av full styrka de hade när de anlände!)

Strv102r

När jag läser den historiska bakgrunden visar det sig att vi ett läge som är mycket likt det historiska vid denna tidpunkt. 10 Pz och DR är i samma terräng som de var vid samma tidpunkt.

Initiativsystemet är klockrent. Stridsystemet är jättebra. Den taktiska situationen är intressant och utmanande. Pedagogiken i reglerna lämnar lite att önska. Men hellre det än tvärtom.

Strv102r

1
[/img]

Kvällen den 16:e.

Jag drar ur över MOSKVA-floden vilket frigör 36 Mc som reserv. 32 spaningsbataljonen underställs LC.

Strv102r

1

Att DR kommer att anfalla dels genom att söka omfatta linje 232 med D och med ett frontalanfall med DF och eventuellt 11 anser jag vara så gott som självklart.

Däremot kan 10 Pz välja på att anfalla österut mot MOZHAISK eller mot sydöst och den stora artllerigrupperingen. Eller så gör han båda...

Strv102r

1

Kvällen 17 oktober.

Verkar som om fienden glömt bort hur många dagar det är kvar ( bara 1).

10 Pz anfaller i huvudsak enligt alternativ sydost och i huvudsak med framgång.

DR agerar konstigt! DF anfaller tillsammans med delar ur 7 Pzreg för att slå det inringade 230 reg vilket bara tar tid. D gör ingenting utan positionerar sig enbart.

I norr dras de fräscha Mc och spaningsförbanden ur medan utslitna skytteförband från 10 Pz ersätter dem. Dock är det enskilda bataljoner ur 86 och 69 som går upp och i huvudsak är det Pvförband som skyddar flanken.

Själv förbereder jag nu ett motanfall. 36 (med delar ur LC) ska ihop med 22 Strv, som är nyanlänt, anfalla just in i den norra flanken medan 17 reg ska anfalla i västlig riktning i syfte att tvinga 10 Pz att avdela förband från sitt eget angall vilket kommer att stoppa hela offensiven.

Strv102r

1
Man kan tillägga att det egentligen inte är så svårt att tappa bort hur många spelrundor det är kvar. Spelet har nämligen ingen gameturntrack (fast reglerna hänvisar till den)   <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->